10 lipca Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej opublikował informację o podpisaniu umowy dotyczącej dostaw ładunków prochowych PZ-AM do foteli katapultowych K-36DM klasy 0-0. Postępowanie uruchomiono 2 lutego 2018.

Fotele K-36DM są montowane na pokładach samolotów   MiG-29A/UB i MiG-29G/GT oraz 22M4/UM3K

Fotele K-36DM są montowane na pokładach samolotów MiG-29A/UB i MiG-29G/GT oraz 22M4/UM3K

Otwarcie ofert nastąpiło 10 maja. Początkowo, gestor zamierzał przeznaczyć kwotę 5 412 600 zł brutto na 62 zestawy ładunków prochowych PZ-AM lub równoważnych. W wyznaczonym terminie do 6 marca otrzymano jedną ofertę od spółki Polit-Elektronik z Warszawy o wartości 8 106 128 zł brutto. Przewidywany termin dostawy to 30 listopada 2018, a okres gwarancji udzielony przez dostawcę wynosi 24 miesiące.

Kryteriami wyboru oferty były cena (60%), okres gwarancji (20%), okres przydatności technicznej w opakowaniu hermetycznym (10%) i po rozhermetyzowaniu (10%). Oferta Polit-Elektronik uzyskała łącznie 80 pkt. Umowa została podpisana 5 lipca.

Ładunek prochowy PZ-AM przeznaczony jest do zabudowy w komorach korpusu drugiego stopnia zespolonego mechanizmu strzałowego KSMU foteli katapultowych NPP Zwiezda K-36DM, eksploatowanych na 18 samolotach myśliwsko-bombowych Su-22M4/UM3K oraz 29 myśliwskich MiG-29A/UB i MiG-29G/GT, należących do Sił Powietrznych RP 

Ładunek prochowy PZ-AM jest przeznaczony do zabudowy w komorach mechanizmu strzałowego KSMU foteli katapultowych NPP Zwiezda K-36DM / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Ładunek prochowy PZ-AM jest przeznaczony do zabudowy w komorach mechanizmu strzałowego KSMU foteli katapultowych NPP Zwiezda K-36DM / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski

Ostatnie użycie fotela K-36DM miało miejsce 6 lipca, podczas nocnego lotu treningowego MiG-29A o numerze bocznym 4103 z 22. Bazy Lotnictwa Taktycznego (22. BLotT) w Królewie Malborskim. Pilot zdołał się katapultować, lecz nie przeżył wypadku (Katastrofa polskiego MiG-29, 2018-07-06).