10 grudnia o godz. 5:25 czasu lokalnego dwa brytyjskie myśliwce wielozadaniowe Eurofighter Typhoon wystartowały z bazy lotniczej RAF Lossiemouth w ramach misji szybkiego reagowania (QRA) w związku ze zbliżeniem się do brytyjskiej przestrzeni powietrznej formacji czterech rosyjskich samolotów wojskowych. Był to debiut operacyjny kierowanych pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu MBDA Meteor (E-7A Wedgetail dla Wielkiej Brytanii?, 2018-10-04).
 Poderwanie pary dyżurnej brytyjskich myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon z bazy lotniczej RAF Lossiemouth było pierwszym lotem operacyjnym z pociskami rakietowymi powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii.

Poderwanie pary dyżurnej brytyjskich myśliwców wielozadaniowych Eurofighter Typhoon z bazy lotniczej RAF Lossiemouth było pierwszym lotem operacyjnym z pociskami rakietowymi powietrze-powietrze dalekiego zasięgu Meteor. / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii.

Podczas misji oba samoloty przeprowadziły tankowanie w powietrzu z samolotu-cysterny Voyager KC.3 (o numerze bocznym ZZ332), który wystartował z bazy lotniczej RAF Brize Norton. Myśliwce eskortowały formację rosyjskich samolotów wojskowych,  które poleciały do Wenezueli na ćwiczenia (Rosyjskie Tu-160 w Wenezueli, 2018-12-12.

Jak podkreśla Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii, misja była zwieńczeniem wielu lat badań i testów, które pozwoliły na wprowadzenie tych pocisków rakietowych na wyposażenie lotnictwa bojowego RAF. Samoloty Eurofighter Typhoon, których w służbie pozostaje 148 (ze 160 łącznie zamówionych, jeden uległ wypadkowi), pełnią całodobowy dyżur bojowy, a nowe pociski zwiększają ich zdolności. Jest to istotne, gdyż rosyjskie lotnictwo wielokrotnie w ostatnich latach naruszało bądź zbliżało się do brytyjskiej przestrzeni powietrznej. Jak podkreślił sekretarz stanu w brytyjskim resorcie obrony, Gavin Williamson, Typhoony sprawdziły się w operacjach nad Libią, Irakiem i Syrią, chroniąc niebo Wielkiej Brytanii i innych terytoriów oraz udzielając wsparcia brytyjskim sojusznikom z NATO w Europie Wschodniej (Austriacy podzieleni ws. Eurofighterów, 2018-12-11).

Meteor został opracowany przez konsorcjum MBDA, dzięki partnerstwu sześciu europejskich państw. Produkcją zajmują się zakłady MBDA w Stevenage, co pozwoliło stworzyć  430 miejsc pracy w Wielkiej Brytanii. W Meteory zostaną uzbrojone także nowe brytyjskie wielozadaniowe samoloty 5. generacji krótkiego startu i pionowego lądowania F-35B Lightning, szwedzkie Saab JAS 39E/F Gripen, pociski były testowane również na pokładzie francuskich Dassault Rafale F3-R (F-35B na HMS Queen Elizabeth, 2018-10-01; Testy uzbrojenia Gripen E, 2018-10-29; Zakończenie prób Rafale F3-R, 2018-11-10). 

Co istotne, do końca marca 2019 brytyjskie Typhoony zostaną zintegrowane także z pociskami manewrującymi MBDA Storm Shadow (SCALP EG) i zmodernizowanymi pociskami kierowanymi powietrze-ziemia MBDA Brimstone 2 CSP, co jest częścią szerszego programu (500 000 godzin nalotu Eurofightera, 2018-11-10; Modernizacja Brimstone 2, 2018-04-03). 

Opis
MBDA Meteor mogą być używane w każdych warunkach atmosferycznych, przeciwko samolotom bojowym, bezzałogowym statkom powietrznym i pociskom manewrującym. Naprowadzany aktywnie radarowo pocisk wyposażono w łącze informacyjne co pozwala mu operwać w środowisku sieciocentrycznym, zwiększając precyzję działań lotnictwa. Pocisk ma 3,7 m długości, 178 mm średnicy i masę 190 kg. Jest napędzany silnikiem strumieniowym na paliwo stałe o zmiennym przepływie. Został wyposażony w zapalnik uderzeniowy i zbliżeniowy oraz odłamkową głowicę bojową. Zasięg wynosi ponad 100 km.