22 sierpnia minister obrony Republiki Czeskiej Lubomír Metnar poinformował o wyborze oferty na 4 śmigłowce uderzeniowe Bell AH-1Z Viper wraz z 8 śmigłowcami wielozadaniowymi UH-1Y Venom. Odrzucono tym samym kontrofertę dwunastu średnich śmigłowców wielozadaniowych Sikorsky UH-60M Black Hawk. Zgodę na ewentualny zakup wiropłatów Czesi otrzymali 3 maja 2019. Pierwsze dostawy powinny rozpocząć się w 2023 (UH-60M lub AH-1Z dla Czech?, 2019-05-08).

AH-1Z zostały jak dotąd zakupione przez amerykański Korpus Piechoty Morskiej i wprowadzone do służby w 2010, a także zamówione przez wojska lotnicze Bahrajnu (12 śmigłowców w 2018) i Pakistanu (15 w 2016). Jedynym użytkownikiem UH-1Y od 2008 jest tylko Piechota Morska. Zakupem wiropłatów obu typów od 2017 zainteresowana jest Rumunia / Zdjęcie: Korpus Piechoty Morskiej

AH-1Z zostały jak dotąd zakupione przez amerykański Korpus Piechoty Morskiej i wprowadzone do służby w 2010, a także zamówione przez wojska lotnicze Bahrajnu (12 śmigłowców w 2018) i Pakistanu (15 w 2016). Jedynym użytkownikiem UH-1Y od 2008 jest tylko Piechota Morska. Zakupem wiropłatów obu typów od 2017 zainteresowana jest Rumunia / Zdjęcie: Korpus Piechoty Morskiej

Według Metnara zakup dwóch typów śmigłowców, które współdzielą 85% swoich elementów i są przystosowane do odmiennych zadań jest lepszą opcją niż zakup jednego typu wielozadaniowych wiropłatów. AH-1Z i UH-1Y współdzielą takie elementy jak belka ogonowa, silniki, wirnik główny i ogonowy, układ napędowy, architektura awioniki, oprogramowanie, przyrządy sterowe i wyświetlacze ciekłokrystaliczne.

Pakiet śmigłowców Bella został wyceniony na 14,5 mld CZK (2,45 mld zł), natomiast UH-60M miały kosztować mniej, bo 13,2 mld CZK (2,23 mld zł). Ceny obejmują także wyposażenie, uzbrojenie, amunicję, koszty konserwacji oraz szkolenia pilotów, operatorów uzbrojenia i członków obsługi naziemnej (Czesi odebrali trzy L-159T2, 2019-06-06).

Wybór poparł szef sztabu generalnego sił zbrojnych (Armáda České republiky) gen. Aleš Opata. Stwierdził, że system o nazwie H-1 (a właściwie program modernizacji H-1 śmigłowców AH-1W SuperCobra i UH-1N Twin Huey), który jest połączeniem dwóch śmigłowców, oferuje wszystkie wymagane możliwości. Ofertę wybrał ostatecznie komitet, złożony z przedstawicieli Ministerstwa Obrony i sił zbrojnych. Podpisanie stosownej umowy międzyrządowej jest oczekiwane do końca 2019. Rząd w Pradze prowadzi negocjacje w tej sprawie z administracją amerykańską.

Wraz ze śmigłowcami AH-1Z zamówiono 8 zestawów nawigacji GPS/INS (EGI) oraz 14 przeciwpancernymi pociskami kierowanymi AGM-114 Hellfire. Pakiet dodatkowy obejmuje nieokreślone wyposażenie łącznościowe, systemy walki elektronicznej, głowice optoelektroniczne AN/AAQ-30, 20-mm działek M197, systemów wskazywania celów, części zamiennych i naprawczych.

Decyzja o wyborze dostawcy śmigłowców była odwlekana od co najmniej roku. Zwrot akcji nastąpił po 16 marca 2019, po wizycie nowego premiera Czech Andreja Babiša w USA. Co ciekawe, poprzedni rząd, pod przewodnictwem Bohuslava Sobotki (2013-17) optował za dwiema ofertami: UH-1Y Venom oraz AgustaWestland AW139M od włoskiego Leonardo. Nowe wiropłaty zastąpią 17 śmigłowców szturmowych Mi-24DU/V/Mi-35 w wojskach lotniczych (Vzdušné síly Armády České republiky), które stacjonują w 22. Bazie Śmigłowcowej Biskajská w Náměšť nad Oslavou. Stacjonuje tam także 26 śmigłowców transportowych Mi-171Sz (Decyzja o zakupie śmigłowców dla Czech latem, 2018-04-16).