30 listopada Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej opublikował informację o rozpoczęciu rozmów ze spółką Polskie Linie Lotnicze LOT na dalsze świadczenie usług czarterowych obejmujących przewozy najważniejszych osób w państwie (VIP).

Usługi czarterowe dla Ministerstwa Obrony Narodowej, spółka PLL LOT realizowała za pomocą dwóch samolotów Embraer 175LR o numerach SP-LIG i SP-LIH / Zdjęcie: Björn Strey

Usługi czarterowe dla Ministerstwa Obrony Narodowej, spółka PLL LOT realizowała za pomocą dwóch samolotów Embraer 175LR o numerach SP-LIG i SP-LIH / Zdjęcie: Björn Strey

Celem prowadzonego postępowania jest wznowienie usługi czarterowej, realizowanej na podstawie umów z 23 grudnia 2013 i 29 grudnia 2017. Inspektorat Uzbrojenia zamierza wynająć usługi dwóch samolotów na okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 i jednego samolotu od 1 stycznia do 31 grudnia 2020.

Wśród wymogów zamawiającego jest wymaganie, aby personel kabinowy, pokładowy i techniczny miał poświadczenia bezpieczeństwa w zakresie dostęp do informacji niejawnych oznaczonych klauzulą Tajne. Personel techniczny i operacyjny ma mieć dostęp do informacji oznaczonych Zastrzeżone. Loty będą wykonywane zgodnie z instrukcją HEAD i zasadami ochrony statków powietrznych.

Warto zauważyć, że między 1 października 2018 a 30 listopada 2019 przewidziano szkolenie teoretyczne i symulatorowe personelu latającego dwóch samolotów Gulfstream G550. Odrzutowce dyspozycyjne zostały kupione przez MON na potrzeby lotów VIP na podstawie umowy z 14 listopada 2016 o wartości 440 566 300,80 zł (Szkolenie pilotów G550, 2018-06-10).

Analiza
8 czerwca 2010 zawarto pierwszą umowę czarterową dotyczącą obsługi lotów najważniejszych osób w państwie. Realizowana była przez dwa należące do PLL LOT samoloty komunikacyjne Embraer 175LR o numerach rejestracyjnych SP-LIG i SP-LIH. 11 czerwca na terenie 1. Bazy Lotniczej w Warszawie zaprezentowano obydwa odrzutowce w biało-czerwonym malowaniu. Pierwszy lot z ówczesnym premierem na pokładzie do Brukseli odbył się kilka dni wcześniej. Koszt umowy czarterowej wynosił 25 mln zł rocznie, a samoloty były dostępne przez całą dobę. Czas uruchomienia obsługi lotu wynosił 2 godziny.