3 czerwca Podkomitet Sił Morskich Izby Reprezentantów poinformował, że uwzględnił w projekcie budżetowym na rok fiskalny 2020 zapis, w którym nakazano marynarce wojennej (US Navy) odbiór lotniskowca USS John F. Kennedy (CVN-79), typu Ford, jedynie po dostosowaniu go do przyjęcia samolotów F-35C Lightning II. Sytuacja jest tym bardziej niezrozumiała, gdyż brak modyfikacji nowego lotniskowca od razu po przyjęciu do służby do samolotów 5. generacji wynika z właśnie ograniczeń budżetowych narzuconych przez Kongres.

CVN-79 jest ukończony w 90%. Wcześniej zakładano, że do służby ma trafić w 2022, ale nie jest jasne jak na harmonogram wpłynie nowy zapis do budżetu

CVN-79 jest ukończony w 90%. Wcześniej zakładano, że do służby ma trafić w 2022, ale nie jest jasne jak na harmonogram wpłynie nowy zapis do budżetu

Obecnie członkowie Kongresu uznali wcześniejszy zapis, podyktowany koniecznością redukcji ceny jednostkowej, za niedopuszczalny. Budowa CVN-79 dobiega końca, a jego chrzest ma nastąpić do końca 2019. Jednak podczas poniedziałkowego spotkania z mediami, przedstawiciel podkomitetu sił morskich poinformował, że jeśli CVN-79 nie zostanie dostosowany do przyjmowania F-35C w terminie, odbiór zostanie opóźniony. Według wcześniejszych zapisów dotyczących finansowania programu CVN 21 Future Carrier Programme zdecydowano się, że doposażenie nastąpi już po odbiorze poszczególnych jednostek (Nowe lotniskowce US Navy, 2019-02-02).

Lotniskowcem US Navy, na którym jako pierwszym będą stacjonowały F-35C będzie USS Carl Vinson (CVN-70), typu Nimitz / Zdjęcia: US Navy

Lotniskowcem US Navy, na którym jako pierwszym będą stacjonowały F-35C będzie USS Carl Vinson (CVN-70), typu Nimitz / Zdjęcia: US Navy

Istnieje zatem obawa, że przez opóźnienie prac przy lotniskowcu cena jednostkowa wzrośnie a uzyskane dotąd oszczędności zostaną zaprzepaszczone. USS Gerald R. Ford (pierwszy lotniskowiec nowego typoszeregu) kosztował 12,8 mld USD (49,01 mld zł), natomiast według planów z 2015 kolejne miały kosztować po 10,44 mld USD (39,98 mld zł). Później jednak szacunki wzrosły do astronomicznej kwoty 14 mld USD (53,61 mld zł), dlatego Komitet Sił Zbrojnych Izby Reprezentantów narzucił limit dla CVN-79 na 11 mld USD (42,12 mld zł), przy uwzględnieniu doposażenia go dopiero w początkowej fazie służby.

Pierwsze operacyjne F-35C służą w 147. Eskadrze Myśliwców Uderzeniowych (VFA-147 Argonauts). Zostaną rozmieszczone na lotniskowcu USS Carl Vinson (CVN-70), typu Nimitz w 2021. Docelowo do dwóch z czterech eskadr każdego skrzydła lotniczego US Navy ma trafić 480 F-35C (Gotowość operacyjna F-35C, 2019-03-02).

Pierwotne plany doposażenia CVN-79 w systemy pokładowe umożliwiające eksploatację samolotów F-35C dopiero po odbiorze wynikały z tego, że miały być zrealizowane w ramach procedury PSA (Post Shakedown Availability), która rozpoczyna się wraz z pierwszym rejsem. Wprowadza się wówczas poprawki i usuwa wykryte usterki. Warto też zauważyć, że niektóre systemy okrętowe stają w pełni funkcjonalne dopiero po pierwszym przeglądzie technicznym od przekazania go odbiorcy. Przykładowo, 29 maja 2019 US Navy zgodziła się odebrać USS Gerald R. Ford (CVN-78), który w stoczni Newport News Shipbuilding przechodzi poprawki, po odebraniu jak dotąd tylko 2 z 11 magnetycznych wind uzbrojenia AWE (Advanced Weapons Elevator).