Zgodnie z informacją Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON), w związku z przewidywanym spowolnieniem gospodarczym, wywołanym pandemią choroby zakaźnej COVID-19, może być konieczne anulowanie lub przesunięcie w czasie cześci programów modernizacji Marynarki Wojennej RP.

Na zaplanowany budżet inwestycyjny MON wpłynie trwająca pandemia COVID-19. Gwałtowne wyhamowanie gospodarcze prawdopodobnie spowoduje konieczność rewizji budżetu i wydatków rządowych na zbrojenia / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

Na zaplanowany budżet inwestycyjny MON wpłynie trwająca pandemia COVID-19. Gwałtowne wyhamowanie gospodarcze prawdopodobnie spowoduje konieczność rewizji budżetu i wydatków rządowych na zbrojenia / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Narodowej

 

Cięcia prawdopodobnie obejmą modernizację małych okrętów rakietowych projektu 660 typu 151 Orkan (w kodzie NATO Sassnitz), jak i zakup sześciu lekkich okrętów rakietowych o kryptonimie Murena, mających w przyszłości zastapić Orkany.

Wydaje się, że zwiększenie potencjału bojowego trzech małych okrętów rakietowych OORP Orkan (421), Piorun (422) i Grom (423) będzie jednym z pierwszych programów, które zostaną opóźnione lub nawet odwołane ze względu na zmiany priorytetów inwestycyjnych MON. Przy czym bardziej prawdopodobne wydaje się anulowanie. 

Uzbrojone w szwedzkie pociski przeciwokrętowe Saab RBS-15 Mk3 okręty nie otrzymają zatem zmodernizowanego okrętowego systemu dowodzenia Thales TACTICOS oraz radaru wykrywania celów powietrznych i nawodnych typu Saab Sea Giraffe AMB 3-D. Jednostki miały także zostać pilnie wyposażone w nowe zespoły napędowe (w miejsce 3 silników wysokoprężnych M520 o mocy 3970 kW każdy), a także w nową 57-mm armatę morską BAE Systems Bofors Mk3 (w miejsce 76-mm radzieckiej AK-176). Modernizacja miała wydłużyć czas eksploatacji okrętów o nawet 15-18 lat.

Podobny los, może spotkać plan zakupu  sześciu lekkich okrętów rakietowych o kryptonimie Murena (mających zastapić Orkany), które zostały ujęte w piętnastoletnim Planie Modernizacji Technicznej (PMT) Sił Zbrojnych RP na lata 2021-2035, podpisanym przez ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka 10 października 2019. Miały to być okręty o wyporności około 450 t, długości około 50 m i prędkości około 50 w., zbudowane w polskich stoczniach, a więc o lepszych parametrach niż Orkany: wyporność 369 t, długość 48,9 m i prędkość 36 w. (Plan Modernizacji Technicznej 2021-2035, 2019-10-10).

Analiza
Obecnie nie jest wiadomym, jak spodziewane spowolnienie gospodarcze ostatecznie wpłynie na dwa priorytetowe programy modernizacyjne Marynarki Wojennej: zakup trzech okrętów podwodnych nowej generacji w ramach programu Orka w oparciu o technologie zagraniczne (szwedzkiego Saaba, niemieckiego TKMS lub francuskiego Naval Group), wyposażonych opcjonalnie w pociski manewrujące dalekiego zasięgu oraz dwóch wielozadaniowych okrętów obrony wybrzeża o kryptonimie Miecznik (pierwotnie klasy wypornościowej i zadaniowej korweta, potem fregata), zbudowanych w oparciu o krajowy przemysł stoczniowy Szwedzkie okręty dla Polski?, 2019-11-29, Przyszłość Orki i Miecznika, 2019-08-14). 

Natomiast w odpowiedzi na pytanie, które programy są zagrożone opóźnieniami lub skreśleniem Magazyn MILMAG uzyskał zapewnienie Rzecznika IU MON, iż: Inspektorat Uzbrojenia realizuje zadania zgodnie z przyjętym harmonogramem. Zgodnie z uzyskanymi informacjami wydaje się, że dla MON kluczowe będzie utrzymanie najbardziej kosztownych inicjatyw Planu Modernizacji Technicznej czyli programów WisłaHarpia i Homar. Odpowiadając na pytania MILMAGu mjr Krzysztof Płatek zapewnił, że w przypadku dwóch pierwszych nie przewiduje się renegocjowania przedmiotowych umów a realizacja umowy na dostawę wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych Homar przebiega zgodnie z harmonogramem.