14 kwietnia o godz. 9.30 na lotnisku Warszawa-Okęcie im. Fryderyka Chopina wylądował największy i najcięższy samolot transportowy na świecie, Antonow An-225 Mrija (nr rej. UR-82060), ukraińskich linii transportowych Antonov Airlines. W ramach operacji Cargo dla Polski na jego pokładzie przewieziono 96 t wyposażenia medycznego zakupionego w ChRL. Posłuży ono do walki z pandemią choroby zakaźnej COVID-19 wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2.

An-225 Mrija to sześciosilnikowy ciężki samolot transportowy, zaprojektowany w latach 80. XX wieku w Związku Radzieckim przez biuro konstrukcyjne Olega Konstantinowicza Antonowa do transportu promu kosmicznego Buran. An-225 jest najdłuższym i najcięższym samolotem kiedykolwiek zbudowanym (z maksymalną masą startową 640 t) o największej rozpiętości skrzydeł, jaki pozostaje w służbie (większą rozpiętość ma oblatany w ub.r. dwukadłubowy Stratolaunch Model 351).

An-225 Mrija to sześciosilnikowy ciężki samolot transportowy, zaprojektowany w latach 80. XX wieku w Związku Radzieckim przez biuro konstrukcyjne Olega Konstantinowicza Antonowa do transportu promu kosmicznego Buran. An-225 jest najdłuższym i najcięższym samolotem kiedykolwiek zbudowanym (z maksymalną masą startową 640 t) o największej rozpiętości skrzydeł, jaki pozostaje w służbie (większą rozpiętość ma oblatany w ub.r. dwukadłubowy Stratolaunch Model 351).

Rekordowy transport został zamówiony przez państwowe spółki KGHM Polska Miedź i Lotos na zlecenie Ministerstwa Aktywów Państwowych. Obejmuje on 80 tys. kombinezonów ochronnych, 150 tys. osłon na obuwie, 250 tys. przyłbic i gogli ochronnych, 7 mln maseczek ochronnych typu FFP2 i 1 mln rękawiczek ochronnych. W pierwszej kolejności ładunek zostanie przekazany szpitalom jednoimiennym oraz Agencji Rezerw Materiałowych.

11 kwietnia An-225 wystartował z podkijowskiego lotniska Hostomel. Po 5 godz. i 39 min. lotu wylądował w kazachskim Ałmaty w celu uzupełnienia zapasu paliwa. Następnego dnia samolot wznowił podróż do ChRL. Po 4 godz. 48 min. wylądował na lotnisku Tiencin-Binhai w Chinach, gdzie rozpoczęto załadunek zamówionych zapasów.

13 kwietnia An-225 wzbił się w powietrze i rozpoczął lot do Polski. Trasa wiodła przez Ałmaty, gdzie wylądował po 5 godz. i 41 min. lotu. 14 kwietnia nad ranem czasu polskiego rozpoczął lot bezpośredni do Warszawy. Samolot ma opuścić Polskę 15 kwietnia około godz. 10.00 (Oblot Stratolaunch, 2019-04-14).

Linie Antonov Airlines zapowiedziały serię lotów na trasie Europa-Chiny-Europa prowadzonych w ramach walki z pandemią COVID-19. Transport medykamentów do Polski był pierwszym tego typu przedsięwzięciem wykonanym przez An-225. Dotąd loty wykonywały mniejsze An-124 Rusłan.

An-225 powstał na bazie innego ciężkiego samolotu transportowego, An-124 Rusłan (w kodzie NATO: Condor). Zbudowano zaledwie jeden jego egzemplarz (drugi pozostaje nieukończony). Po rozpadzie ZSRR samolot został wycofany z użytku. W 2001 odremontowano i przywrócono do wykonywania lotów. Do dziś jest używany przez ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines / Zdjęcia: Ministerstwo Aktywów Państwowych

An-225 powstał na bazie innego ciężkiego samolotu transportowego, An-124 Rusłan (w kodzie NATO: Condor). Zbudowano zaledwie jeden jego egzemplarz (drugi pozostaje nieukończony). Po rozpadzie ZSRR samolot został wycofany z użytku. W 2001 odremontowano i przywrócono do wykonywania lotów. Do dziś jest używany przez ukraińskie linie lotnicze Antonov Airlines / Zdjęcia: Ministerstwo Aktywów Państwowych

An-225 ma 84 m długości i 18,1 m wysokości. Rozpiętość skrzydeł wynosi 88,4 m a ich powierzchnia – 905 m2. Masa własna samolotu wynosi 285 t, a maksymalna masa ładunku – 253,82. Maksymalna masa startowa to 640 t. Ładownia samolotu ma wymiary: 43,35 m długości, 6,4 m szerokości, 4,4 m wysokości. Kubatura wynosi 1300 m3 (w przypadku ładunku dla Polski wykorzystano 1050 m3 przestrzeni ładunkowej).

Walka z COVID-19

An-225 przyleciał do Polski z zapasem środków medycznych do walki z pandemią COVID-19. Kilka dni wcześniej, 10 kwietnia (o godz. 23.50), w Warszawie wylądował Boeing 747-412(BCF) (nr rej. EW-511TQ) białoruskich linii transportowych RubyStar z podobnym transportem medykamentów dla Polski.

Z kolei 9 kwietnia o godz. 3.22 na lotnisku Wrocław-Strachowice wylądował ukraiński ciężki samolot transportowy An-124-100-150 Rusłan (również należący do linii Antonov Airlines) z transportem środków medycznych. Samolot wykonał lot w ramach natowskiego programu SALIS (Strategic Airlift International Solution) na zlecenie Ministerstwa Obrony Narodowej (COVID-19: Pierwszy transport SALIS we Wrocławiu, 2020-04-09).

Wcześniej, 7 kwietnia po godz. 14.30 na lotnisku Warszawa-Okęcie wylądował inny An-124-100M (nr rej. RA-82081) rosyjskich linii transportowych Wołga-Dniepr. Wykonywał lot z Szanghaju, z międzylądowaniem w Ułan-Ude, w Rosji. Na jego pokładzie znalazło się 50 t ładunku specjalistycznego, w tym 6 mln maseczek ochronnych i 70 tys. kombinezonów ochronnych. Zamawiającym była Agencja Rezerw Materiałowych.

Wcześniej loty z medykamentami wykonywały m.in. samoloty rejsowe linii lotniczych PLL LOT. 1 kwietnia Boeing 787 Dreamliner (nr rej. SP-LRB) na zlecenie KGHM przywiózł z Pekinu ładunek maseczek ochronnych, kombinezonów i gogli, a także m.in. 50 respiratorów. 31 marca jedyny w Polsce samolot szerokokadłubowy Boeing 767F (nr rej. SP-MRF), należący do prywatnych linii SkyTaxi, przywiózł 10 tys. certyfikowanych testów diagnostycznych na obecność koronawirusa SARS-CoV-2, 20 tys. maseczek ochronnych typu N-95, 5 tys. kombinezonów ochronnych, rękawiczki medyczne i inne materiały ochronne, które przekazał Polsce rząd ChRL. 29 marca inny B787 PLL LOT przywiózł 4,1 tys. testów diagnostycznych, 1 tys. kombinezonów i duże ilości rękawiczek. 

Z kolei 26 marca na zlecenie KGHM, Agencji Rezerw Materiałowych i Agencji Rozwoju Przemysłu, przyleciał transport środków medycznych wartości 15 mln USD z Pekinu (B787, PLL LOT), ładunek medykamentów z Szanghaju (B767-200F, SkyTaxi) oraz 1,7 mln maseczek, 40,64 tys. kombinezonów, 10 tys. gogli i 416,5 tys. rękawic za ok. 5,2 mln zł z Hangzhou (B757, Aviastar-TU).