12 marca 11. Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej (11. LDKP) poinformowała o szkoleniach żołnierzy batalionu logistycznego 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej (17. WBZ) na Ciężkich Kołowych Pojazdów Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego (CKPEiRT) Hardun.
11. Lubuska Dywizja Kawalerii Pancernej poinformowała o szkoleniach żołnierzy batalionu logistycznego na Ciężkich Kołowych Pojazdów Ewakuacji i Ratownictwa Technicznego Hardun.
Wojsko Polskie dysponuje 27 egzemplarzami CKPEiRT Hardun, z których 25 dostarczono do końca 2019, a według informacji 11. LDKP, kilka z nich trafiło do batalionu logistycznego 17. WBZ. Pojazd zadebiutował publicznie podczas kieleckiego MSPO w 2019 (CKPEiRT w końcu do WP, 2019-10-11).
Kpr. Jacek Kiławiec z batalionu logistycznego 17. WBZ powiedział: Hardun posiada duże zdolności techniczno-ewakuacyjne. Posiada wielofunkcyjny warsztat, który jest bogato wyposażony, zdecydowanie mogę powiedzieć, że jest samowystarczalny.
Umowa na dostawy CKPEiRT o wartości 199,1 mln zł została zawarta 9 listopada 2015 między Inspektoratem Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej a spółką Rosomak, a dostawy miały zostać zrealizowane w latach 2017-2018. Tak się jednak nie stało z powodu problemów, które wystąpiły podczas badań ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) w Sulejówku (Więcej żurawi od Cargotec Poland, 2020-07-02).
CKPEiRT Hardun, który został zabudowany na podwoziu samochodów ciężarowych Scania CB 8×8 z czteroosobową opancerzoną kabinę załogową i opancerzonymi zbiornikami paliwa zapewniającymi ochronę balistyczną na poziomie minimum 2 zgodnie z STANAG 4569A o przeciwminową na poziomie minimum 2B zgodnie z STANAG 4569B, przeznaczony jest do holowania i wsparcia napraw kołowych pojazdów opancerzonych o dopuszczalnej masie całkowitej 26 t (w szczególności kto Rosomak).
Wojsko Polskie dysponuje 27 egzemplarzami CKPEiRT Hardun, z których 25 dostarczono do końca 2019, a według informacji 11. Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej, kilka z nich trafiło do batalionu logistycznego 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej. / Zdjęcia: st. szer. Kamil Śpiączka, kpr. Damian Dański
Pojazd ma 11,8 m m długości, 2,6 m szerokości i 3,4 m wysokości. Masa własna to 36 t, prędkość maksymalna na drodze utwardzonej to 90 km/h, a zasięg operacyjny wynosi od 448 do 655 km. Jest zdolny brodzenia do głębokości 0,8 m bez przygotowania i 1,2 m po przygotowaniu.
Został w tym celu wyposażony w dłuczłonowy żuraw HIAB o napędzie hydraulicznym, umożliwiający również przeładunek kontenerów wielkości do 1C włącznie, a także agregatów prądotwórczych. HIAB charakteryzuje się wysięgiem maksymalnym 10,25 m i minimalnym 1,7 m oraz udźwigiem na minimalnym wysięgu 16 000 kg i udźwigu na wysięgu maksymalnym 3900 kg.
Hardun wyposażono również w urządzenie podnosząco-holownicze o napędzie hydraulicznym do unoszenia i mocowania za pomocą oprzyrządowania holowanych pojazdów. Ponadto, wyposażony jest w system centralnego pompowania kół, wyposażenie ratownicze do prowadzenia akcji przy zdarzeniach drogowych w warunkach nocnych i dziennych, lemiesz o napędzie hydraulicznym, wyciągarkę hydrauliczną (240 kN) i hydrauliczną wyciągarkę pomocniczą.