21 marca Inspektorat Uzbrojenia ogłosił, że zamierza przeprowadzić dialog techniczny, którego celem jest uzyskanie doradztwa umożliwiającego pozyskanie informacji niezbędnych do przygotowania opisu zamówienia na dostawy nieopancerzonych zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego o ładowności 60 t.

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny na dostawy zestawów do transportu czołgów i innego sprzętu gąsienicowego o ładowności 60 t. To więcej, niż mają obecnie wykorzystywane w Wojsku Polskim zestawy FAUN SLT 50-2 Elefant z naczepą SaAhn o maksymalnej ładowności 52 t (sześć zestawów zostało dostarczonych w 2003 wraz z Leopardami 2A4) / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Inspektorat Uzbrojenia rozpoczął dialog techniczny na dostawy zestawów do transportu czołgów i innego sprzętu gąsienicowego o ładowności 60 t. To więcej, niż mają obecnie wykorzystywane w Wojsku Polskim zestawy FAUN SLT 50-2 Elefant z naczepą SaAhn o maksymalnej ładowności 52 t (sześć zestawów zostało dostarczonych w 2003 wraz z Leopardami 2A4) / Zdjęcia: Remigiusz Wilk

Potrzeby Wojska Polskie szacowane są na 40 zestawów do 2022 i dalsze 74 po 2022. Zainteresowani powinni złożyć chęć udziału w dialogu do 20 kwietnia 2018, sam dialog ma zakończyć się 6 lipca 2018. Okres docelowej eksploatacji zestawu to 20 lat lub 500 tys. km, zaś pierwszy remont główny ma następować po przebiegu 200 tys. km.

W praktyce w roli zestawu ma występować ciągnik siodłowy (o napędzie minimum 6×6, prześwicie minimalnym 280 mm i wahliwym zaczepie siodłowym o średnicy 3,5 cala) wraz z naczepą niskopodwoziową (o ładowności minimum 60 t, prześwicie 150 mm i sworzniu regulowanym w zakresie 1250-1650 mm). Ta ostatnia musi być dostosowana do transportu ładunków znormalizowanych, jak kontenery ISO 10-, 15- i 20-stopowe.

Samochód ma być zaopatrzony w wciągarkę do samoewakuacji i wciągarkę do załadowania sprzętu o masie 60 t. Pojazd ma mieć opony z wkładką, układ centralnego pompowania lub inne rozwiązanie pozwalające na kontynuację jazdy po przebiciu lub przestrzeleniu ogumienia z broni kalibru 7,62 mm.

W kabinie ciągnika ma być miejsce dla 3 osób (wliczając kierowcę), musi ona też mieścić dwie leżanki dla 2-osobowej załogi i być wyposażona w luk dachowy do ewakuacji. W środku ma być radiotelefon przewoźny, jego instalacje i stanowisko do ładowania, CB radio, oraz podstawa montażowa dla plecakowej radiostacji UKF i terminala Blue Force Tracking oraz odbiornika GPS (DAUR 3.7 z SAASM). Wymaganiem jest 24-woltowa instalacja elektryczna.

Zasięg zestawu z maksymalnym obciążeniem ma wynosić minimum 300 km po drodze gruntowej i 650 km po drodze utwardzonej. Głębokość brodzenia z przygotowaniem to 1 m, bez przygotowania 0,75 m. Ciągnik ma mieć zdolność do zasilania paliwem F-34. Zestaw ma mieć zdolność pokonywania 25% wzniesień. Kąt natarcia ciągnika ma być 30°, a kąt zejścia naczepy 15°.

Podczas dialogu Inspektorat Uzbrojenia będzie zainteresowany tym, czy: proponowany zestaw spełni wstępnie określone wymagania; czy będzie możliwość jego produkcji lub montażu w Polsce; jak będzie wyglądało serwisowanie go w kraju i za granicą; czy sam zestaw będzie można modyfikować; jak wykonawca szacuje możliwość dostaw zgodnie z wstępnym harmonogramem; z czego ma się składać pakiet logistyczny; z czego ma się składać pakiet szkoleniowy (5 instruktorów, 20 specjalistów z pododdziałów remontowych i 32 specjalistów z organów naprawczych) i jak mogą wyglądać szkolenia w Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu; jakie jest koszt zakupu, eksploatacji i wycofania zestawów.