Z końcem ubiegłego roku zakończył się pilotażowy program wykorzystania bezzałogowych statków latających (bsl) klasy mikro przez niemiecką policję wNadrenii Północnej-Westfalii (Polizei NRW) o kryptonimie PiloD (Pilotprojekt Drohnen). Jego pozytywne rezultaty pozwolą na zakup dla funkcjonariuszy 106 wielowirnikowych bsl, które począwszy od bieżącego roku dostarczy chińska spółka DJI Enterprise (Chińskie bezzałogowce zakazane w USA, 2020-01-01).
Niemiecka policja w Nadrenii Północnej-Westfalii zostanie wyposażona w tym roku w bezzałogowe statki latające produkcji chińskiej Matrice 210v2
Za realizację kilkumiesięcznego projektu PiloD odpowiadało Centralne Biuro Policji Państwowej Nadrenii Północnej-Westfalii (Landesamt für Zentrale Polizeiliche Dienste NRW). Próbna partia bezzałogowców klasy mikro była wykorzystywana w jedenastu okręgach Nadrenii Północnej-Westfalii. Wykonały one około 560 lotów operacyjnych.
Niewielkie statki powietrzne wsparły działania funkcjonariuszy w rejestrowaniu i dokumentowaniu wypadków komunikacyjnych oraz zabezpieczaniu dowodów w tych sprawach. Dzięki temu, w przypadku poważnych zdarzeń, z pomocą bsl czas wstrzymania ruchu na autostradzie skrócono z czterech do jednej godziny.
Za realizację kilkumiesięcznego pilotażowego programu wykorzystania bezzałogowych statków latających klasy mikro odpowiadało Centralne Biuro Policji Państwowej Nadrenii Północnej-Westfalii / Film i zdjęcie: Polizei NRW
DJI Enterprise dostarczy zmodyfikowane do użytku policyjnego czterowirnikowce typu Matrice 210v2 za cenę jednostkową 16 944 EUR (76,711 tys. zł). Wartość programu pilotażowego wraz z zakupem bsl na lata 2019-2020 oszacowano na 607 900 EUR (2,75 mln zł). Do użytkowania urządzeń zostanie łącznie przeszkolonych 276 funkcjonariuszy lokalnej policji. Co ciekawe, wielowirnikowce tego typu wykorzystuje od końca 2017 roku polska Policja (38 bezzałogowców dla Policji, 2019-12-21).
Na początek, jeszcze w styczniu, zostanie dostarczonych 76 bsl dla jednostek prewencji (Bereitschaftspolizei), policji kryminalnej (Kriminalpolizei) i jednostek śledczych podległych Federalnemu Urzędowi Kryminalnemu (Bundeskriminalamt). Następnie 30 bsl zostanie przekazanych do jednostek policji drogowej (Verkehrspolizei)i patroli na autostradach (Autobahnpolizei).
Urządzenia z serii Matrice 200 są bezpieczne pod kątem zbierania i przetwarzania danych, wyposażono je w szyfrowane połączenie z radiem AES-256. Są też wyposażone w odbiorniki sygnału ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast). Każdy z nich nadaje, obok innych danych, swoją pozycję GPS. Wysyła z ADS-B na częstotliwości 1090 MHz przez odpowiednio wyposażony transponder informacje w dodatkowym pakiecie telekomunikacyjnym Extended Squitter. Dzięki temu system ostrzegania w samolotach potrafi odczytać pozycję innego statku latającego i w razie niebezpieczeństwa uruchomić alarm.
W Niemczech małe bsl są w użyciu niektórych jednostek policji od ponad 10 lat. Pierwsze wprowadzono w Dolnej Saksonii do monitorowania meczów piłkarskich i wydarzeń publicznych czy ochrony transportu odpadów radioaktywnych. Urządzenia tej klasy były też wykorzystywane operacyjnie we Freiburgu, Hesji, Bawarii czy na wyspie Rugia. Oczekuje się, że w najbliższej przyszłości liczba operacji policyjnych z wykorzystaniem mikro bsl w Niemczech znacznie wzrośnie.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.