Jak informuje chiński Global Times, w styczniowym wydaniu Ordnance Industry Science and Technology ukazał się wywiad z głównym konstruktorem 611. Instytutu Badawczo-Rozwojowego z Chengdu, Wangiem Haifengiem. Zapowiedział on, że najpóźniej do 2035 w Chinach zostanie opracowany myśliwiec wielozadaniowy 6. generacji.
Zapowiedź prac nad samolotem bojowym 6. generacji pojawiła się w czasie, gdy chińskie wojska lotnicze dopiero wdrażają konstrukcje 5. generacji, czyli myśliwce Chengdu J-20 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Chińskiej Republiki Ludowej
Wang Haifeng powiedział, że Chiny nie będą bezczynnie stać w czasie globalnego wyścigu zbrojeń w budowie samolotów bojowych przyszłości. Wskazał, że jego instytut, we współpracy z przemysłem krajowym, będzie rozwijał technologie dla samolotu 6. generacji takie jak sztuczna inteligencja, zdalna kontrola bezzałogowych statków powietrznych czy też dalsze obniżenie sygnatury radarowej (Chiny ujawniły bojowy bsl Anjian, 2018-06-12).
Wśród innych technologii, które mogą zostać wykorzystane w tym projekcie jest koncepcja silnika o zmiennym stosunku obiegu zimnego do gorącego (Variable Cycle Engine, VCE), systemy broni laserowej i hipersonicznej czy możliwość kontroli tzw. roju bezzałogowców. Ostateczny projekt będzie w dużej mierze zależał od potrzeb odbiorcy, czyli wojsk lotniczych Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej (Chiński bombowiec JH-XX, 2019-01-19).
We wrześniu 2018, państwowy koncern AVIC (Aviation Industry Corporation of China) poinformowało zakończeniu prac nad budową 6620-tonowego tunelu aerodynamicznego transonicznego FL-62 o pojemności 17 000 metrów sześciennych, który ma mieć kluczowe znaczenie w projektowaniu przyszłego myśliwca kolejnej generacji.
Analiza
Programy budowy samolotów bojowych kolejnej generacji są realizowane w kilku państwach. W chwili obecnej najbardziej zaawansowane prace wydają się być prowadzone w Wielkiej Brytanii przy projekcie Tempest, a także we Francji, Niemczech i Hiszpanii o kryptonimie FCAS (Pierwsze kontrakty FCAS, 2019-02-07; Farnborough 2018: Tempest następcą Typhoona?, 2018-07-17).
Jako pierwsze zapowiedzi uruchomienia takiego programu pojawiły się w 2010 w Japonii, gdzie pracom nadano kryptonim I3 Fighter (Informed, Intelligent and Instantanous). W 2013 opublikowano informacje, że w Rosji prowadzone są badania w tej materii zarówno w biurze konstrukcyjnym Suchoja, jak i RSK MiG. Ten ostatni trzy lata później zapowiedział powstanie samolotu przechwytującego MiG-41.
W 2013 amerykańska agencja DARPA uruchomiła program Air Dominance Initiative, który miał ewentualnie wyłonić projekty samolotu 6. generacji, zarówno dla USAF, jak i US Navy. Jednak w 2016 USAF rozpoczęły własny projekt Next Generation Tactical Aircraft. Nowe samoloty mają wykorzystywać silniki zbudowane w technologii VCE i być wyposażone w systemy broni laserowej.
Również wiodące spółki amerykańskiej branży lotniczej zaprezentowały własne koncepcje samolotów bojowych 6. generacji. W 2011 Boeing zaprezentował projekt F/A-XX (lub Next Generation Air Dominance), natomiast propozycje Lockheed Martin i Northrop Grumman, pokazane kilka lat później, nie otrzymały dotąd kryptonimów.