25 stycznia afgańska agencja prasowa Khaama Press jako pierwsza poinformowała, że pod koniec grudnia 2019 Kongres USA zaakceptował propozycję Departamentu Obrony dotyczącą dostarczenia Skrzydłu Operacji Specjalnych afgańskich sił zbrojnych nieokreślonej liczby ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47 Chinook (Kolejne CH-47F dla ZEA, 2019-11-10; USA zaoferowały Filipinom CH-47, 2019-07-25; Francja zainteresowana Chinookami, 2019-07-15).

Nie jest jasne który wariant – transportowy CH-47 czy operacji specjalnych – MH-47 miałby trafić do Afganistanu, ani czy będą to fabrycznie nowe CH-47F lub MH-47G czy pochodzące z nadwyżek US Army używane CH-47D lub MH-47E

Nie jest jasne który wariant – transportowy CH-47 czy operacji specjalnych – MH-47 miałby trafić do Afganistanu, ani czy będą to fabrycznie nowe CH-47F lub MH-47G czy pochodzące z nadwyżek US Army używane CH-47D lub MH-47E

Propozycja pojawiła się w dokumencie pt. Enhancing Security and Stability in Afghanistan, będącym sprawozdaniem działań amerykańskich w tym kraju od 1 czerwca do 1 listopada 2019. Dokument, wraz z propozycjami dalszego wsparcia wojskowego dla Afganistanu, został przekazany przez Departament Obrony do komisji sił zbrojnych Kongresu.

Dwuwirnikowe śmigłowce trafiłyby do Skrzydła Operacji Specjalnych. Obecnie formacja ta wykorzystuje 30 śmigłowców transportowych Mi-17W5 z 48 łącznie (w tym Mi-17DW), jakie pozostają na wyposażeniu wojsk lotniczych. W latach 2011-2014 zakupiono m.in. w Rosji i na Słowacji 63 Mi-17, w tym 33 dla wojsk lotniczych i 30 dla Skrzydła Operacji Specjalnych za równowartość około 1 mld USD (3,88 mld zł), które sfinansowali Amerykanie.

Skrzydło Operacji Specjalnych afgańskich sił zbrojnych, które wykorzystuje około 30 śmigłowców Mi-17W5 i samoloty rozpoznawcze PC-12NG, jest głównym partnerem międzynarodowych sił pokojowych w walce z terroryzmem i przemytem narkotyków w kraju. Pełną gotowość operacyjną osiągnęło w 2016 / Zdjęcia: US Army

Skrzydło Operacji Specjalnych afgańskich sił zbrojnych, które wykorzystuje około 30 śmigłowców Mi-17W5 i samoloty rozpoznawcze PC-12NG, jest głównym partnerem międzynarodowych sił pokojowych w walce z terroryzmem i przemytem narkotyków w kraju. Pełną gotowość operacyjną osiągnęło w 2016 / Zdjęcia: US Army

Jednak w 2018 tylko 26 wiropłatów było zdolnych do lotów. Zgodnie z danymi z końca grudnia 2019, 11 śmigłowców wymagało wydłużenia resursów ze względu na ich wyczerpanie, 4 zostały wysłane do Bułgarii na remont, a 7 zostało naprawionych, bądź oczekuje na naprawę i są wyłączone z eksploatacji. Cięższe o prawie 10 t Chinooki miałyby je całkowicie zastąpić do końca 2023, jak wynika z dokumentu.

Jednocześnie zapowiedziano redukcję dostaw średnich śmigłowców UH-60A Black Hawk ze 159 do 56 (z czego 16 już dostarczono) oraz lekkich samolotów wsparcia sił lądowych AC-208 Eliminator z 32 do 10 (uzbrojony wariant Cessna 208 Caravan). Według ekspertów w obecnej sytuacji, dostawa około 10-15 śmigłowców Chinook powinna zrekompensować te redukcje.

Innym aspektem jest, która wersja śmigłowca, jaka powinna trafić do Afganistanu. Zgodnie z raportem Departamentu Obrony, przekazane śmigłowce będą głównie wspierać misje kontrterrorystyczne, więc naturalnym rozwiązaniem wydaje się być MH-47 SOA (Special Operations Aviation), który w tym wariancie jest wykorzystywany przez 160. (Powietrznodesantowy) Pułk Lotniczy Operacji Specjalnych Night Stalkers amerykańskich wojsk lądowych (US Army). Nie jest jednak wykluczone, że będzie to jednak podstawowy wariant transportowy CH-47. Z tym, że nie jest jasne czy będą to fabrycznie nowe CH-47F/MH-47G czy pochodzące z nadwyżek US Army używane CH-47D/MH-47E.

USA w ostatnich kilkudziesięciu miesiącach dostarczyły afgańskim wojskom lotniczym również nowo wyprodukowane lekkie śmigłowce rozpoznawczo-uderzeniowe MD 530F Cayuse Warrior (dostarczono 61 z 140 egzemplarzy) i samoloty wsparcia sił lądowych A-29 Super Tucano (26 z 32 egzemplarzy) (USAF zamówi A-29 i AT-6B, 2019-10-26).