8 listopada Marynarka Wojenna Francji (Marine Nationale) odebrała atomowy lotniskowiec FS Charles de Gaulle (R 91) po zakończeniu 18-miesięcznego remontu i modernizacji MLU (mid-life upgrade), co pochłonęło łącznie 1,3 mld EUR (5,57 mld zł). Prace przeprowadził koncern stoczniowy Naval Group.

Okręt wyszedł z doku 18 maja, gdzie przebywał od lutego 2017, a próby odbiorcze trwały od 14 września na Morzu Śródziemnym. Oficjalnie wszystkie prace zakończono 16 października.

Okręt wyszedł z doku 18 maja, gdzie przebywał od lutego 2017, a próby odbiorcze trwały od 14 września na Morzu Śródziemnym. Oficjalnie wszystkie prace zakończono 16 października.

Prace rozpoczęto w lutym 2017, ale poprzedziły je pięcioletnie przygotowania. Był to pierwszy tak długi pobyt francuskiego lotniskowca w suchym doku od 2008. Modernizacja obejmowała 200 tys. zadań, z których połowę wykonała załoga okrętu, co zajęło 4 mln roboczogodzin. Dziennie przy okręcie pracowało przeciętnie 2100 pracowników, w tym 1100 członków załogi, 1000 pracowników Naval Group i 160 podwykonawców. Po zakończeniu prac przeprowadzono ok. 2000 testów, w tym wyjście z doku 18 maja oraz próby odbiorcze od 14 września na Morzu Śródziemnym (Wypadek podczas remontu Kuzniecowa, 2018-10-30; Remont Admirała Kuzniecowa, 2018-04-25).

Modernizacja miała na celu wydłużenie eksploatacji okrętu o kolejne 25 lat. Remontem objęto dwa reaktory nuklearne (PWR) typu Areva K15 o mocy 150 MW każdy, dla których uzupełniono paliwo jądrowe, a także wymieniono lub przebudowano inne elementy głównego zespołu napędowego złożonego z dwóch turbin parowych Alstom o mocy 61 MW i czterech silników wysokoprężnych, a także układu sterowania (M51 dla okrętów Le Triomphant, 2018-08-21; Chiny rozwijają atomowy lotniskowiec, 2018-03-03).

Remont i modernizacja MLU pozwolą na dalszą eksploatację okrętu przez następne 25 lat, do czasu gdy zostanie opracowany i zbudowany jego następca w ramach programu PA NG.

Remont i modernizacja MLU pozwolą na dalszą eksploatację okrętu przez następne 25 lat, do czasu gdy zostanie opracowany i zbudowany jego następca w ramach programu PA NG.

W miejsce głównego radaru obserwacji przestrzeni powietrznej DRBV-15 zainstalowano wielofunkcyjny radar 3D SMART-S. Usunięto radar nawigacyjny DRBN-34, a w jego miejsce zainstalowano Terma SCANTER 6002. Zachowano z kolei pracujący w paśmie D o zasięgu 500 km radar DRBV-26D oraz radar kierowania ogniem pocisków przeciwlotniczych Aster-30 typu Arabel. Okręt wyposażono także w panoramiczny, optoelektroniczny system rozpoznania Artemis i system identyfikacji swój-obcy nowej generacji (IFF NG). Modyfikacji uległ też system zarządzania walką.

Zmiany objęły pokład lotniczy i hangary, które zostały przystosowane do stacjonowania tylko zespołu lotniczego, złożonego z samolotów bojowych Dassault Rafale M, po wycofaniu ze służby myśliwsko-szturmowych Super Étendard Modernisé w lipcu 2016 (Super Étendard w końcu dla Argentyny, 2018-05-16).

Okręt otrzymał nowe radary, systemy elektroniczne, przebudowano pokład lotniczy i hangary, a także zmodyfikowano układ napędowy. /Zdjęcia: Naval Group

Okręt otrzymał nowe radary, systemy elektroniczne, przebudowano pokład lotniczy i hangary, a także zmodyfikowano układ napędowy. /Zdjęcia: Naval Group

Był to ostatni tak poważny remont i modernizacja francuskiego okrętu lotniczego, gdyż w latach 2030. na wyposażenie Marine Nationale ma wejść lotniskowiec nowej generacji (lub nawet dwa) PA NG (Porte-Avions de Nouvelle Génération), którego budowę oficjalnie uruchomiono podczas paryskich targów EuroNaval 2018, 23-26 października (EuroNaval 2018: Makieta Dassault NGF, 2018-10-25). Niemniej do tego czasu FS Charles de Gaulle (R 91) wykona jeszcze wiele misji szkoleniowych i bojowych, a w pierwszym kwartale 2019 przewiduje się jego powrót w rejon Bliskiego Wschodu, gdzie będzie prowadził działania nad Irakiem i Syrią, tak jak to miało miejsce przed rozpoczęciem modernizacji.