18 września czeska spółka AERO Vodochody AEROSPACE, wspólnie ze strategicznym partnerem, spółką Omnipol, zakończyła proces certyfikacji typu dla samolotu szkolenia zaawansowanego nowej generacji L-39NG, po pozytywnym zakończeniu prób na ziemi i w powietrzu (Oblot Aero L-39NG, 2018-12-24).
Pierwszy prototyp L-39NG o nr fabrycznym 16-7001 i nr burtowym 0475 został oblatany 22 grudnia 2018 o godz. 10.38 czasu lokalnego. Samolot wystartował z lotniska fabrycznego czeskiej spółki, leżącym pod Pragą. Lot trwał 26 minut. / Zdjęcie: AERO Vodochody AEROSPACE
Dokumenty potwierdzające zgodność z projektem, spełnianie wszystkich wymogów bezpieczeństwa i zezwalające na loty w międzynarodowej przestrzeni powietrznej uzyskano od Wojskowego Urzędu Lotnictwa ministerstwa obrony Republiki Czeskiej. Do uzyskania certyfikacji typu wykonano około 300 lotów testowych na obu prototypach oraz przeprowadzono próby naziemne na kolejnych dwóch prototypach statycznych. L-39NG otrzymał europejski certyfikat zdatności do lotów AER (EP) P-21 w ramach EMAR 21 (European Military Airworthiness Requirement Part 21) i EMACC (European Military Airworthiness Certification Criteria), więc obowiązuje on we wszystkich państwach NATO i UE.
Oba prototypy L-30NG, o nr fabrycznych 16-7001 i 16-7004, zostały zaprezentowane dzień po informacji o uzyskaniu certyfikacji typu, podczas kolejnej edycji Dni NATO w Ostrawie. Samoloty zaprezentowano premierowi Andrejowi Babišowi oraz ministrowi obrony Lubomírowi Metnarowi. Pierwszy prototyp był dostępny dla zwiedzających statycznie, natomiast drugi wykonał pokazowy lot nad lotniskiem Mošnov.
Mimo, iż dokumenty certyfikujące uzyskano w mniej niż dwa lata od prezentacji pierwszego prototypu (12 października 2018), to nastąpiło to później, niż pierwotnie planowano. Przyczyną opóźnienia była pandemia COVID-19, która spowodowała również odroczenie o dwa lata dostawy czterech egzemplarzy dla pierwszego użytkownika tych samolotów, czyli wojsk lotniczych Senegalu (Armée de l’air sénégalaise). Co ciekawe, umowa z Senegalem zawiera także opcję na sześć kolejnych samolotów (Opóźnione dostawy senegalskich L-39NG, 2020-06-15).
W styczniu 2019 cztery samoloty za równowartość około 50 mln USD (187,92 mln zł) zamówiła czeska spółka LOM Praha i dostawy także planowano jeszcze w 2020. Spółka dysponuje centrum szkolenia lotniczego CLV Pardubice, gdzie obecnie wykorzystywanych jest siedem L-39 Albatros. Wcześniej, w październiku 2018, zakup sześciu samolotów zapowiedziało czeskie ministerstwo obrony. Dziesięć z opcją na sześć kolejnych samolotów zadeklarowała zakup, zarejestrowana w Portugalii spółka SkyTech, a z kolei dwanaście (z modernizacją sześciu L-39 do standardu równoważnego L-39CW) amerykańska spółka RSW Aviation.
Opis
Dwumiejscowy samolot nowej generacji jest napędzany pojedynczym silnikiem turbowentylatorowym Williams International FJ44-4M o ciągu 16,87 kN, który zastąpił oryginalny NPO Saturn Liulka AŁ-25TL. Samolot może być także oferowany w wersji szturmowej (Farnborough 2018: Aero F/A-259 Striker, 2018-07-18).
L-39NG wyposażono w cyfrowy zestaw awioniki z konfigurowalnymi kolorowymi wyświetlaczami w kabinie. Na potrzeby treningu pilotów oferowany jest wirtualny systemem szkolenia wykorzystujący instrumenty w kabinie i wyświetlacze nahełmowe. Czesi oferują również naziemny system szkoleniowy, oparty o wirtualną rzeczywistość i wykorzystujący sztuczną inteligencję. Żywotność płatowca wydłużono do 15 tys. godzin nalotu i zwiększono ilość przenoszonego paliwa dzięki czemu wzrosły prędkość maksymalna, zasięg i pułap.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.