W czwartek, 14 grudnia, ministrowie obrony Wielkiej Brytanii Grant Shapps, Włoch Guido Crosetto i Japonii Minoru Kihara zatwierdzili porozumienie powołujące organ koordynujący, czyli Międzynarodową Organizację Rządową GCAP (Global Combat Air Programme – GCAP International Government Organisation; w skrócie GIGO), która będzie wspierała realizację programu budowy samolotu wielozadaniowego 6. generacji. Program GCAP został uruchomiony 9 grudnia 2022 (Brytyjsko-japońsko-włoski GCAP w miejsce Tempesta i F-X).
Głównymi partnerami przemysłowymi przedsiębiorstwa są spółki BAE Systems z Wielkiej Brytanii, Leonardo z Włoch oraz Mitsubishi Heavy Industries (MHI) z Japonii. Samolot bojowy, tworzący system walki powietrznej nowej generacji ma zostać opracowany i wdrożony do 2035. Obecnie trwają dyskusje pomiędzy partnerami przemysłowymi na temat koncepcji i konfiguracji samolotu, co zostało poruszone podczas ostatniego spotkania przedstawicieli spółek w Tokio. We wrześniu tego roku partnerzy branżowi ogłosili zawarcie umowy o współpracy w celu wsparcia trwających dyskusji na temat długoterminowych ustaleń roboczych oraz dojrzałości koncepcji i wymagań w programie GCAP.
Herman Claesen, dyrektor zarządzający działu Future Combat Air Systems w BAE Systems Air, powiedział:
Z zadowoleniem przyjmujemy porozumienie podpisane dzisiaj przez rządy Włoch, Japonii i Wielkiej Brytanii oraz ciągły postęp we współpracy z naszymi partnerami przemysłowymi na rzecz rozwoju przyszłego wspólnego konstruktu biznesowego, który umożliwi nam dostawę samolotów bojowych nowej generacji. Jesteśmy dumni, że możemy reprezentować Wielką Brytanię w tym ekscytującym i przyszłościowym partnerstwie, które zapewni kluczowy i niedrogi potencjał obronny oraz pomoże utrzymać nasze suwerenne lotnicze know-how w Wielkiej Brytanii.
Guglielmo Maviglia, dyrektor programu GCAP w Leonardo, powiedział:
Z radością przyjmujemy dzisiejsze ogłoszenie naszych rządów i jesteśmy dumni, że jesteśmy częścią GCAP wraz z naszymi partnerami. W ramach projektu GCAP powstanie innowacyjna platforma bojowa nowej generacji, oparta na zaawansowanej i przełomowej technologii, wyznaczającej nowe, transformacyjne podejście do międzynarodowej współpracy przemysłowej. Dzięki swoim ambicjom program będzie chronić i zwiększać konkurencyjność naszego przemysłu na poziomie międzynarodowym oraz będzie miarą konkurencyjności przemysłowej całego systemu.
Hitoshi Shiraishi, wyższy przedstawiciel ds. GCAP w Mitsubishi Heavy Industries, powiedział:
Chcielibyśmy z wielkim zadowoleniem przyjąć podpisanie traktatu przez rządy Włoch, Wielkiej Brytanii i Japonii. Ponadto po zawarciu tego traktatu chcielibyśmy jeszcze ściślej współpracować z naszymi partnerami we Włoszech i Wielkiej Brytanii w celu promowania GCAP. Będziemy również pracować nad tym, aby GCAP przyczynił się do wzmocnienia zdolności obronnych Japonii.
Wspólna siedziba Międzynarodowej Organizacji Rządowej GCAP będzie zlokalizowana w Wielkiej Brytanii, a pierwszy dyrektor generalny będzie pochodził z Japonii. Ponadto przyszła struktura biznesowa będzie również miała siedzibę w Wielkiej Brytanii, a pierwszy lider będzie pochodził z Włoch.
Po roku od uruchomienia, program GCAP skupia już około 9000 osób z branży obronnej i ponad 1000 dostawców z krajów partnerskich. Program zastąpił wcześniejsze narodowe inicjatywy, brytyjską Tempest i japońską F-X. Nowy samolot zastępował obecnie eksploatowane Eurofighter Typhoon (przez Wielką Brytanią i Włochy) oraz F-15J/DJ Eagle i F-2 (przez Japonię) oraz uzupełni obecnie wdrażane przez trzy państwa samoloty wielozadaniowe 5. generacji F-35 Lightning II. Zakłada się również opracowanie bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl), tzw. lojalnego skrzydłowego wraz z uzbrojeniem. Wcześniej zainteresowana udziałem była Szwecja, ale w br. ogłoszono, że Sztokholm sam opracuje następcę JAS 39 Gripen.
Na podstawie informacji prasowej