7 stycznia izraelska spółka RADA Electronic Industries opublikowała fotografię bojowego wozu piechoty M2A4 Bradley z aktywnym systemem ochrony pojazdów (ASOP) typu Iron Fist Light (IFL). Poinformowano także o postępach programu integracji z pojazdami US Army, prowadzonym wspólnie z Elbit Systems i General Dynamics Ordnance and Tactical Systems (GD-OTS).
RADA Electronic Industries opublikowała fotografię bwp M2A4 Bradley z ASOP typu Iron Fist Light. Na wieży zainstalowano cztery stacje radiolokacyjne, ostrzegające o zagrożeniach ze wszystkich kierunków oraz wyrzutnie efektorów do neutralizacji nadlatujących pocisków rakietowych. Można zauważyć, że 25-mm armata automatyczna M242 została zdemontowana. /Zdjęcie: RADA
RADA Electronic Industries jest podwykonawcą dla izraelskich partnerów Elbit Systems oraz IMI, zajmujących się dostawą i integracją systemu Iron Fist Light, przeznaczonego dla lżejszych pojazdów opancerzonych. Spółka dostarcza na potrzeby systemu IFL programowalne stacje radiolokacyjne, które identyfikują i precyzyjnie śledzą nadciągające zagrożenia z dowolnego kierunku w czasie rzeczywistym. Następnie efektor w postaci przeciwpocisku z niewielką głowicą bojową detonuje wrogi pocisk rakietowy w bezpiecznej odległości od ochranianego pojazdu w dokładnie obliczonym momencie (Radary MHR dla British Army, 2018-08-22; IMI częścią Elbit Systems, 2018-11-27).
Po ogłoszeniu 19 grudnia ubiegłego roku pozytywnej decyzji przez radę AROC (Army Requirements Oversight Council), program przeszedł do drugiej fazy. RADA ma w związku z tym otrzymać krótkoterminowe zlecenia na dostawę radarów do testów kwalifikacyjnych na potrzeby wyposażenia bwp Bradley z jednego Pancernego Brygadowego Zespołu Bojowego (ABCT). Oczekuje się, że ta faza będzie kontynuowana w latach 2020 i 2021. W międzyczasie czołgi Abrams z czterech ABCT otrzymają konkurencyjne ASOP typu ASPRO-A (Trophy HV). Zestawy dostarczy amerykańska spółka DRS Technologies, reprezentująca interesy Rafael Advanced Defense Systems (Trophy HV dla Abramsów, 2018-06-19).
W związku z szerokim stosowaniem przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) produkcji rosyjskiej i chińskiej w Syrii i w innych teatrach działań wojennych, w połowie maja 2018 szef sztabu US Army gen. Mark Milley poinformował Senat o decyzji dotyczącej integracji wszystkich Bradley z systemami klasy ASOP, zarówno hard-kill jak i soft-kill. Zestawy soft-kill, złożone z wyrzutni granatów dymnych i czujników ostrzegających przed opromieniowaniem wiązką lasera były testowane na bwp Bradley i czołgach Abrams w ramach programu Army Expeditionary Warrior Experiments (AEWE) 2018 w Fort Benning (ASOP dla wozów bojowych US Army, 2018-03-05).
Analiza
Integracja zestawu Iron Fist Light z bwp Bradley wymagała instalacji na wieży czterech stacji radiolokacyjnych i wyrzutni efektorów do neutralizacji nadlatujących pocisków rakietowych, a także zestawu konsoli w środku pojazdu. Z uwagi na mniejsze rozmiary wieży Bradley’a w porównaniu z Abramsem i większym skupieniem pozostałego wyposażenia (25-mm armata automatyczna M242, 7,62-mm sprzężony km M240C, anteny, czujniki systemu kierowania ogniem i dwie wyrzutnie ppk TOW), było to zadanie bardziej skomplikowane. Dlatego instalacja, dostęp do elementów i ich konserwacja jest utrudniona, a program integracji przebiega wolniej, niż w przypadku czołgów.
Problemem pozostają także ograniczenia systemu zarządzania energią elektryczną, który często bywa przeciążony z uwagi na to, że systemy analogowe z lat 1980. zostały w międzyczasie zastąpione przez cyfrowe (takie jak sensory czy wyświetlacze). Także samo finansowanie programu jest opóźnione. Mimo to prace przebiegają szybciej, niż w przypadku ASOP dla kołowych transporterów piechoty Stryker, które były integrowane z Artis LLC Iron Curtain od 2017, lecz w sierpniu ubiegłego roku zdecydowano o przerwaniu prac i rozpoczęciu testów alternatywnych systemów od nowa.
Zakłada się, że systemu ochrony wozów bojowych US Army mają osiągnąć gotowość operacyjną do 2022. Obejmą one także opancerzenie reaktywne, systemy ostrzegania przez opromieniowaniem wiązką lasera oraz zarządzania sygnaturami cieplnymi, akustycznymi, elektromagnetycznymi i radarowymi.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.