30 sierpnia Departament Obrony USA przyznał koncernowi Boeing kontrakt o wartości 805 318 853 USD (2,96 mld zł) na dostawę pierwszych czterech bezzałogowych tankowców bazowania pokładowego MQ-25A Stingray dla US Navy.

Kontrakt na cztery bezzałogowe tankowce to dopiero początek. US Navy chce zamówić łącznie 72 statki powietrzne tego typu. /Zdjęcie: Boeing

Kontrakt na cztery bezzałogowe tankowce to dopiero początek. US Navy chce zamówić łącznie 72 statki powietrzne tego typu. /Zdjęcie: Boeing

Kontrakt ma obejmować projekt, rozwój, produkcję, a także próby, certyfikację i integrację ze skrzydłem lotnictwa pokładowego. Prace, które zostaną przeprowadzone m.in. w St. Louis (Missouri), Indianapolis (Indiana), Cedar Rapids, (Iowa), Quebec (Kanada), Palm Bay (Floryda) i San Diego (Kalifornia) zakończą się w sierpniu 2024 wraz z osiągnięciem wstępnej gotowości operacyjnej.

W ramach finansowania na rok fiskalny 2018 zaplanowano przekazanie na ten cel 79 050 820 USD (290,3 mln zł). Program będzie nadzorowany przez Dowództwo Systemów Powietrznych (NAVAIR) wraz z biurem programowym bezzałogowych systemów pokładowych PMA-268 w bazie Patuxent River. Kontrakt jest zwieńczeniem fazy składania ofert rozpoczętej 10 października 2017. Jednocześnie z przetargu odpadły oferty Lockheed Martin i General Atomics, z kolei Northrop Grumman zrezygnował z rywalizacji już w ubiegłym roku.

Boeing jako jedyny z oferentów opracował kompletne prototypy, które są zdolne do oblotu. Lockheed Martin zaprezentował jedynie wizualizacje, natomiast bsl oferowany przez General Atomics miał wywodzić się z istniejącego modelu Avenger (Predator C).

US Navy chce łącznie zamówić 72 bsl klasy CBARS (Carrier-Based Aerial-Refueling System), a wartość programu jest szacowana na około 13 mld USD (48 mld zł). Rolą tankowców będzie dostarczanie do 6 350 kg paliwa dla myśliwców pokładowych F/A-18E/F Super Hornet i F-35C Lightning II, a także samolotów walki radioelektronicznej EA-18G Growler na odległość do maksymalnie 926 km od lotniskowca. Tankowce pozwolą na podwojenie maksymalnego zasięgu lotnictwa pokładowego US Navy, gdyż jak dotąd w tej roli, choć mniej efektywnie, służyły Super Hornety (Super Hornet Block III dla US Navy, 2018-05-25; Operacyjne F-35C w 2021, 2018-03-21).

Pierwsze MQ-25A zostaną zintegrowane z lotniskowcami USS Dwight D. Eisenhower (CVN-69), USS Carl Vinson (CVN-70) i USS George H.W. Bush (CVN-77), dzięki systemowi zarządzania bsl o nazwie MQ-XX. Pełna funkcjonalność systemu ma zostać osiągnięta w 2022.

Od połowy marca Boeing prowadzi próby dwóch prototypów, oznaczonych jako T-1 i T-2, które wyewoluowały z bezzałogowego systemu rozpoznawczo-uderzeniowego X-47B Pegasus, opracowywanego od 2011 i anulowanego w 2015. Pierwszy z nich został dostarczony w listopadzie 2014. Dane techniczno-taktyczne bsl nie zostały jak dotąd ujawnione, ale konstrukcja charakteryzuje się tzw. skrzydłem rozmytym (blended wing body) składanym o wysokim współczynniku wydłużenia, statecznikiem w kształcie litery V i systemem tankowania w powietrzu Cobham. Zaplanowano, że oblot pierwszego prototypu nastąpi tuż po przyznaniu kontraktu, natomiast seryjny bsl wzbije się w powietrze w 2021 (Naziemne próby MQ-25A, 2018-03-14).