16 sierpnia Boeing Australia poinformował o postępie prac nad bezzałogowym statkiem latającym (bsl) Airpower Teaming System (ATS), oferowanym dla królewskich australijskich wojsk lotniczych (Royal Australian Air Force, RAAF) w ramach Loyal Wingman – Advanced Development Program. Prototyp ma wznieść się w powietrze w 2020, tymczasem rozpoczęto próby na piętnastu bsl klasy mini, na których testowane są systemy misji i oprogramowanie.
Rozpoczęto próby na 15 bsl, w tym 5 odrzutowych, które mają na celu sprawdzenie i udoskonalenie technologii, które później zostaną wykorzystane przy pełnowymiarowym bsl
Próby z demonstratorami technologii są realizowane w Systems Analysis Laboratory w Brisbane, w stanie Queensland. Mają na celu udoskonalenie algorytmów lotów autonomicznych, wymiany danych, systemów wykrywania przeszkód i zachowań bsl związanych z unikaniem kolizji. Dziesięć z nich już zostało oblatanych. Pięć z nich ma napęd odrzutowy, dzięki któremu mogą osiągać prędkość do 300 km/h. Kolejne próby laboratoryjne i terenowe polegają na zwiększaniu złożoności scenariuszy działania bsl.
Demonstrator technologii bsl Boeing Airpower Teaming System ma zostać oblatany w 2020 / Zdjęcia i grafika: Boeing Australia
Zaprezentowana 27 lutego 2019 podczas pokazów lotniczych Avalon Air Show makieta była zapowiedzią budowy demonstratora nowych technologii lotniczych w ramach koncepcji tzw. lojalnego skrzydłowego, który dzięki szeregowi zasobników z czujnikami do prowadzenia zwiadu, rozpoznania i walki radioelektronicznej, ma wspierać działania załogowych samolotów RAAF. Autonomiczny system sterowania ma być oparty na sztucznej inteligencji, dzięki nadzorującym ją algorytmom (Boeing ujawnia Airpower Teaming System, 2019-02-27).
Plany zakładają budowę trzech demonstratorów ATS. Docelowo załogowy samolot ma być zdolny do kontrolowania i współpracy z 4-6 bsl ATS, który może zostać dostosowany do operowania z pokładu lotniskowca. Australijski rząd zainwestował w program 62 mln AUD (164,9 mln zł), a prace australijskiej spółki-córki nadzoruje Boeing Phantom Works. Jest to największy projekt inwestycyjny koncernu poza granicami Stanów Zjednoczonych. Według dostępnych informacji, ATS ma mieć 11,7 m długości oraz zasięg do ok. 3700 km (2000 mil morskich). Realizowany przez Departament Obrony Australii Plan Jericho zakłada wojskowe wykorzystanie sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego oraz współpracę systemów załogowych i bezzałogowych.
Koncepcja lojalnych skrzydłowych jako uzupełnienie i wsparcie dla samolotów załogowych jest obecnie wdrażana w kilku państwach. Należy tu wymieć uderzeniowo-rozpoznawczy Skyborg dla Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF), Airbus Remote Carrier (RC) dla francusko-niemiecko-hiszpańskiego wielozadaniowego samolotu 6. generacji NGF w ramach programu FCAS (Future Combat Air System) czy w końcu rosyjski bbsl S-70 Ochotnik-B do wsparcia Su-57. Z kolei amerykańska Marynarka Wojenna (US Navy) prawdopodobnie również pracuje nad własnym lojalnym skrzydłowym, testując eksperymentalny, lekki samolot odrzutowy Scaled Composites Model 101. W ostatnim czasie do grona tych państw dołączyła Wielka Brytania z projektem demonstratora technologii o nazwie Mosquito w ramach programu LANCA (Lighweight Affordable Novel Combat Aircraft) (Lojalny skrzydłowy dla F-35B, 2019-07-23; Oblot S-70 Ochotnik-B, 2019-08-05).