Przejdź do serwisu tematycznego

Bezzałogowy lojalny skrzydłowy dla Rafale F5

Francuskie Ministerstwo ds. Sił Zbrojnych i Weteranów uruchomiło program rozwoju bojowego bezzałogowego statku latającego do współpracy z samolotami wielozadaniowymi Dassault Rafale F5 po 2030 roku.

We wtorek, 8 października 2024, francuski minister ds. sił zbrojnych i weteranów Sébastien Lecornu ogłosił uruchomienie program rozwoju bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl) do współpracy z samolotami wielozadaniowymi Dassault Rafale w najnowszej opracowywanej wersji F5 po 2030 roku. Koncepcję tą powszechnie określa się tzw. lojalnym skrzydłowym (Loyal Wingman).

Dassault Rafale F3-R i demonstrator technologii nEUROn / Zdjęcie: Dassault Aviation

Informacja została przekazana przez ministra podczas uroczystości z okazji 60. rocznicy powstania strategicznych sił powietrznych (Forces Aériennes Stratégiques) oraz 90. rocznicy powstanie wojsk lotniczych i kosmicznych (Armée de l’Air et de l’Espace, AAE) w 113. bazie lotniczej Saint-Dizier-Robinson w regionie Grand Est, w departamencie Górna Marna, w obecności generała Jérôme Bellangera, szefa sztabu AAE oraz Érica Trappiera, prezesa i dyrektora generalnego spółki Dassault Aviation.

Ten bezzałogowy dron bojowy stealth przyczyni się do technologicznej i operacyjnej przewagi francuskich sił powietrznych do 2033 roku. Jest znaczące, że rozpoczyna się on dzisiaj, gdy obchodzimy 60. rocznicę strategicznych sił powietrznych i 90. rocznicę sił powietrznych i kosmicznych: w lotnictwie — niezwykle złożonej dziedzinie — przyszłość ma głębokie korzenie, a innowacja opiera się na doświadczeniu. Dassault Aviation i jego partnerzy są dumni, że mogą służyć francuskim siłom zbrojnym i francuskiej Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA). Ich odnowione zaufanie jest dla nas zaszczytem i zobowiązaniem, oświadczył Éric Trappier.

Nowo opracowywany bezzałogowy statek powietrzny będzie uzupełnieniem załogowych Rafale i zostanie przystosowany do współpracy w walce. Będzie zawierał technologie zredukowanego przekroju radarowego (stealth), autonomiczne sterowanie (z systemem man-in-the-loop; człowieka w pętli), wewnętrzną komorą uzbrojenia i innymi. Według Dassault Aviation, będzie niezwykle wszechstronny i zaprojektowany tak, aby ewoluować zgodnie z przyszłymi zagrożeniami, korzystając z osiągnięć programu nEUROn, pierwszego w Europie trudnowykrywalnego demonstratora bezzałogowego statku powietrznego.

Rafale F5 w połączeniu z bezzałogowym statkiem powietrznym i ich ewolucjami, podobnie jak Mirage IV w swoich czasach, zapewni Francji niezależność i przewagę w zakresie możliwości w nadchodzących dekadach (Francja zamówiła kolejne zmodernizowane Rafale F4).

Zainicjowany w 2003 program nEUROn połączył zasoby sześciu krajów europejskich, a zarządzanie projektem sprawowała spółka Dassault Aviation. nEUROn został oblatany grudniu 2012. Do tej pory przeprowadzono ponad 170 lotów testowych.

W oddzielnym komunikacie prasowym Generalna Dyrekcja ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA) poinformowała, że wysłało zapytania o informację w sprawie omawianego programu do trzech producentów: Dassault Aviation, Safran i Thales.

Dodano, że samoloty Rafale F5, które będą nosicielami ponaddźwiękowym pocisków manewrujących średniego zasięgu z głowicą nuklearną ASN4G (Air-Sol Nucléaire Fourth-Generation), będą wymagać wsparcia ze strony bezpilotowców w misjach pierwszego wejścia, walce powietrze-powietrze, misjach powietrze-ziemia oraz przełamywania obrony powietrznej przeciwnika SEAD/DEAD (Suppression/Destruction of Enemy Air Defense) w warunkach konfliktu. Finansowanie odbywa się w ramach ustawy ws. planowania wojskowego (Loi de programmation militaire, LPM) na lata 2024-2030.

Warto przypomnieć, że od listopada 2023 trwały dyskusje we francuskim parlamencie o tym, że dowództwo sił zbrojnych przewiduje, że przyszłe misje SEAD/DEAD będą skutecznie realizowane poprzez misje sił połączonych, a nie wyłącznie poprzez wojska powietrzne i kosmiczne. Stwierdzono również, na podstawie obserwacji wojny Rosji z Ukrainą, że ewolucja wojny radioelektronicznej (WRE) nie wymaga opracowania dedykowanej wersji Rafale (jak w przypadku Eurofighter Typhoon EK w Niemczech – przyp. red.), gdyż projektowany rozwój tejże do wersji F5 będzie wystarczający.

Rafale F5 ma dysponować nowymi systemami łączności, przetwarzania danych i możliwości łączenia danych z wielu czujników, podobnie jak F-35 Lightning II, a podstawowym sensorem będzie radar Thales RBE2 XG. Według doniesień, będzie znaczącym krokiem naprzód w porównaniu z Rafale F3-R i F4.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X