Brytyjska spółka BMT Defence Services, która jest częścią BMT Group (dawna British Maritime Technology), poinformowała o zwodowaniu prototypu autonomicznej, bezzałogowej łodzi (Unmanned Surface Vehicle, USV) zbudowanej w układzie pentamarana, czyli tzw. pięciokadłubowca.
Łódz bezzałogowa BMT Defence Services została zbudowana w innowacyjnym układzie pięciokadłubowym. Składa się z kadłuba głównego i dwóch sponsonów, złożonych z dwóch kadłubów dodatkowych / Grafika: BMT Group
Jednostka składa się z opływowego kadłuba głównego i dwóch sponsonów po bokach, każdy złożony z dwóch kadłubów umieszczonych jeden za drugim wzdłuż osi łodzi. Taka konfiguracja pozwala zminimalizować opór wody. Próby wykazały znacznie lepsze wyniki redukcji zużycia paliwa w porównaniu z klasycznymi łodziami jednokadłubowymi, katamaranami i trimaranami. Gdy pentamaran porusza się po niewzburzonym morzu, sponsony unoszą się nad wodą. Ich rolą jest poprawa stabilności jednostki podczas pogorszenia się stanu morza, w tym wystąpienia wysokich fal. Dla porównania, w trimaranie kadłuby boczne są zanurzone cały czas, przez co generują większy opór.
Projekt powstał całkowicie z funduszy własnych BMT Group. Według producenta łódź ma służyć do działań patrolowych, zwiadu i rozpoznania, zwalczania okrętów podwodnych (ZOP), a także badań hydrograficznych na potrzeby marynarki wojennej. Na rufie znajduje się miejsce na wyposażenie specjalistyczne, które może być dobierane w zależności od misji. W razie potrzeby można je nawet wykorzystać jako lądowisko bezzałogowych statków latających klasy mikro lub mini.
Producent nie udziela informacji dotyczący układu napędowego. Według BMT Defence Services łódź została wyposażona w kilka niezależnych źródeł zasilania, co ma zwiększyć jego niezawodność i długotrwałość działania.
Analiza
Projekt pentamarana BMT Defence Services wpisuje się w założenia realizowanego przez ministerstwo obrony i królewską marynarką wojenną Wielkiej Brytanii (Royal Navy) program NavyX. Inicjatywa ma na celu integrację oprogramowania sterującego MAPLE (Maritime Autonomous Platform Exploitation) z małymi jednostkami nawodnymi. Co ciekawe, Royal Navy przetestowała w marcu 2020 kilka systemów bezzałogowych podczas ćwiczeń Cold Response u wybrzeży Norwegii w ramach zadania Autonomous Advance Force, w tym łódź MAST-13, pojazd transportowy dostarczony przez Malloy Aeronautics, łódź rozpoznawczą Puma i bezzałogowiec podwodny Remus (DSEI2019: Bezzałogowy MAST-13, 2019-09-14).
Układy wielokadłubowe do zastosowań wojskowych nie znalazły dużej liczby chętnych do ich wdrożenia. Należy tu wymienić jedynie chińskie kutry rakietowe typu 022 (w kodzie NATO Houbei), wprowadzone do linii w 2004 w liczbie 83 jednostek oraz tajwańskie korwety typu Tou Chiang i nowo budowane typu Min Chiang,czy w końcu amerykańskie fregaty rakietowe typu Independence klasy LCS (Littoral Combat Ship) i eksperymentalną jednostkę Sea Hunter rozwijaną w ramach programu MDUSV (Medium Displacement Unmanned Surface Vessel). Nad własnym trimaranem, wzorowanym typoszeregiem Independence, ma pracować Iran (Tajwan buduje korwety i stawiacze min, 2019-05-25, LUSV dla US Navy, 2019-03-17).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.