W grudniu 2021 odbył się oblot zmodernizowanego pionowzlotu CV-22 Osprey. Egzemplarz otrzymał zmodyfikowane gondole silników. W 2020 Bell i Boeing otrzymały kontrakt o wartości 81 mln USD na modernizację gondoli silnikowych zmiennowirnikowców V-22, które mają zwiększyć efektywność eksploatacji tych statków powietrznych (Modyfikacja amerykańskich zmiennowirnikowców CV-22B Osprey).
Prace modernizacyjne skupiły się na gondolach silników ponieważ analizy procesu obsługi technicznej wykazały, że ok. 60% prac obsługowych prowadzonych przez personel techniczny dotyczyło właśnie gondoli i elementów konstrukcji mieszczących się w ich wnętrzu. To właśnie tam mieszczą się silniki Rolls-Royce AE 1107C, przekładnie i inne elementy konstrukcji pozwalające na obracanie gondoli wraz z napędem pionowo podczas startu i poziomo podczas przelotu.
Pierwszy CV-22 otrzymał zmodernizowane gondole silników, które usprawnią obsługę techniczną tych pionowzlotów
Zmiany konstrukcyjne obejmują wprowadzenie nowych otworów inspekcyjnych i wzierników, a także inny podział technologiczny pokrycia gondoli ułatwiający dostęp do znajdującego się w ich wnętrzu wyposażenia.
Prace modyfikacyjne są prowadzone w zakładach Bella w Amarillo Assembly Center, gdzie prowadzona jest także produkcja pionowzlotów V-22 na potrzeby sił zbrojnych USA. To właśnie tu powstają te kluczowe elementy konstrukcji zmiennowirnikowców, które potem są instalowane na kadłubach budowanych przez Boeinga. AAC zatrudnia obecnie ponad 500 osób w programach budowy i modernizacji wojskowych statków powietrznych.
– Prędkość, zasięg i wszechstronność V-22 od zawsze były fundamentalnymi zaletami tego statku powietrznego, ale wśród nich jest także łatwość obsługi – podkreśla kurt Fuller, wiceprezes Bella i dyrektor programu V-22.
Jak donoszą amerykańskie branżowe media, 7 stycznia tego roku pierwszy zmodernizowany został poddany sprawdzeniu przez personel bazy USAF w Cannon. Specjaliści Bella zapewniają, że wprowadzenie modernizacji na pojedynczym egzemplarzu CV-22 będzie trwało 30 dni, a cała flota statków powietrznych tego typu należących do US Air Force ma zostać zmodernizowana do końca 2025. Do chwili obecnej US Air Force odebrały 54 z 56 zamówionych pionowzlotów CV-22 Osprey.
Według informacji Bella, modernizacją są także zainteresowane US Marine Corps eksploatujący obecnie 342 tiltrotory MV-22 (z zamówionych 355), a także US Navy użytkująca obecnie 14 CMV-22 (z zamówionych 48).
Według analiz eksploatacji Ospreyów 60% prac związanych z obsługą techniczną dotyczy wyposażenia zamontowanego w gondolach silników / Zdjęcia: Bell
Prace modernizacyjne pokazują wyraźnie, że cały czas zbierane są nowe doświadczenia w eksploatacji zmiennowirnikowców. Znajdują one odzwierciedlenie w konstrukcji tiltrotora V-280 Valor opracowanego przez Bella w ramach programu Future Vertical Lift (FVL) mającego wyłonić nowe wiropłaty dla sił zbrojnych USA. W Valorze udało się uzyskać znacznie prostszą konstrukcję w porównaniu do Ospreya, ale z zachowaniem wszystkich funkcjonalności tego układu konstrukcyjnego. Wystarczyło przeanalizować rozwiązania zastosowane w V-22 i wyeliminować koncepcje komplikujące konstrukcję.
Przedstawiciele Bella cały czas podkreślają możliwości jakie w zakresie współpracy w opracowywaniu i wdrażaniu nowych technologii otwierają się w przypadku wybrania przez Polskę śmigłowców bojowych AH-1Z Viper. Dotyczy to również takich programów jak V-280 Valor.
– AH-1Z Viper w Polsce to otwarcie drzwi do szerszej kooperacji, także w programie Future Vertical Lift – podkreślił Vince Tobin, wiceprezes Bella ds. programów wojskowych, w rozmowie z Magazynem Militarnym MILMAG. – Chcemy działać wspólnie z PGZ i WZL-1, to solidne firmy. WZL-1 w Łodzi stawia na innowacje, Bell również. I wyprzedzamy w tym innych – dodał Vince Tobin.