W piątek, 2 sierpnia 2024, amerykańska spółka Bell Textron poinformowała, że podczas targów APSCON 2024 w Houston w Teksasie, zaplanowanych na 29 lipca-3 sierpnia, podpisała umowę z Departament ds. Pożarnictwa miasta San Diego w Kalifornii na dostawę pojedynczego śmigłowca wielozadaniowego Model 412EPX, opracowanego w kooperacji z japońską spółką Subaru Aerospace.
Bell jest podekscytowany współpracą z Departament ds. Pożarnictwa San Diego, ponieważ rozszerza flotę śmigłowców do ratownictwa publicznego w swoim mieście — powiedział Lane Evans, dyrektor zarządzający Bell Textron w Ameryce Północnej. Subaru-Bell 412EPX łączy w sobie to, czego poszukuje wiele jednostek do spraw bezpieczeństwa publicznego — moc na dużych wysokościach, zwiększone możliwości udźwigu i przestronne wnętrze. Platforma jest nadal bardzo poszukiwana w terenie, szczególnie przez instytucje odpowiedzialne za zwalczanie pożarów lasów.
Jednostka operacji lotniczych Departamentu ds. Pożarnictwa San Diego reaguje na ponad 400 sytuacji awaryjnych rocznie, w tym pożary lasów i pożary w budynkach wysokościowych. Dzięki dołączeniu Subaru-Bell 412EPX do floty, jednostka operacji lotniczych spodziewa się znacznie zwiększyć swoje możliwości reagowania kryzysowego w San Diego i okolicach. Nowy śmigłowiec zastąpi starszy model Bell 212 z 1980 oraz uzupełni pojedynczy Bell 412EP z 2008 oraz najnowszy Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Firehawk z 2019.
Departament ds. Pożarnictwa San Diego współpracuje z Bell Textron od 20 lat i przez cały ten czas byli świetnym partnerem biznesowym. Dołączenie Subaru-Bell 412EPX do naszej floty to znaczący krok naprzód w usprawnianiu naszych operacji gaśniczych i ratowniczych. Moc śmigłowca na dużych wysokościach, zwiększona masa i przestronne wnętrze znacznie poprawią nasze możliwości reagowania w sytuacjach awaryjnych, co pozwoli nam lepiej służyć miastu San Diego i okolicznym społecznościom — powiedział Chuck Macfarland, szef operacji lotniczych w Departamencie ds. Pożarnictwa San Diego.
Model 412EPX powstał na zlecenie Ministerstwa Obrony Japonii w ramach programu UH-X jako następca śmigłowców wielozadaniowych Bell UH-1J Iroquis. Współpraca przemysłowa w tej materii spółek Subaru Aerospace i Bell Textron została ogłoszona na pokazach lotniczych Farnborough Airshow w lipcu 2018. Otrzymał wojskowe oznaczenie UH-2. Pierwszy prototyp dostarczono w lutym 2019. Łącznie zamówiono 150 egzemplarzy. Pierwsza publiczna prezentacja miała miejsce na pokazach lotniczych Singapore Airshow, 11-16 lutego 2020.
20 marca 2021 pierwszy egzemplarz Bell 412EPX odebrała japońska Narodowa Agencja Policji, a 29 września 2022 dwa egzemplarze Bell 412EPX zostały zamówione przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Chorwacji (Pierwszy Subaru Bell 412EPX dostarczony policji).
Poza tym 28 lipca 2022 dwa śmigłowce zamówiła Policja Nowego Jorku, natomiast 17 sierpnia 2022 jeden śmigłowiec Biuro Szeryfa hrabstwa San Bernardino. 19 grudnia 2022 dwa wiropłaty odebrały gwatemalskie wojska lotnicze, a 27 lutego 2024 jeden odebrało Biuro Szeryfa hrabstwa San Diego. 4 czerwca br. pojedynczy śmigłowiec zamówiło Ministerstwo Spraw Wewnętrznych kantonu sarajewskiego (część Federacji Bośni i Hercegowiny).
W porównaniu z bazowym modelem 412, nowy wiropłat charakteryzuje się m.in. zwiększoną maksymalną masą startową do 5500 kg (12 000 funtów), poprawionym momentem obrotowym wirnika głównego o 11% oraz wzmocnioną przekładnią główną za pomocą technologii laserowego peeningu (przekuwania spoiny, lub stosowania obróbki plastycznej na zimno) opracowanej przez Subaru.
https://twitter.com/BellFlight/status/1819436565057200412