25 maja 2018 Ministerstwo Obrony Belgii poinformowało, że Rada Ministrów zaaprobowała ogłoszenie wspólnie z Holandią przetargu na projekt, rozwój i budowę kolejnej generacji wielozadaniowych fregat rakietowych oraz niszczycieli min dla sił morskich obu państw.

Zarówno Belgia jak i Holandia dysponują obecnie flotami liczacymi po dwie fregaty rakietowe typu Karel Doorman (Typ M)

Zarówno Belgia jak i Holandia dysponują obecnie flotami liczacymi po dwie fregaty rakietowe typu Karel Doorman (Typ M)

Zarówno Belgijski Komponent Morski (Marinecomponent) jak i Królewska Holenderska Marynarka Wojenna (Koninklijke Marine) planują modernizację swoich flot. Projekt zastąpienia holenderskich fregat typu Karel Doorman (Typ M) został przedstawiony w Białej Księdze Obronności 3 kwietnia 2018. Przewiduje on pozyskanie nowych okrętów za 1-2,5 mld EUR (4,28-10,71 mld zł) w latach 2024-2026. Ponadto, Holandia chce zakupić sześć nowych jednostek przeciwminowych za 250 mln – 1 mld EUR (1,07-4,28 mld zł) (Holenderskie plany modernizacyjne, 2018-04-05). Oba plany zostały zatwierdzone 3 maja przed Tweede Kamer, czyli niższą izbą parlamentu.

Zgodnie z decyzją z 25 maja, Belgia dołączy do planów modernizacyjnych sąsiada i również zastąpi swoje fregaty typu Karel Doorman (pozyskane z Holandii) nowymi jednostkami. Przewiduje się, iż wiodącą rolę w programie będzie odgrywać Holandia. Zaś w przypadku wspólnego pozyskania również sześciu niszczycieli min, rolę wiodącą będzie odgrywać z kolei Belgia. Decyzja o zakupie nowych jednostek przeciwminowych została podjęta 26 stycznia 2018.

Belgia ma być państwem wiodącym w programie budowy niszczycieli min nowej generacji / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Belgii

Belgia ma być państwem wiodącym w programie budowy niszczycieli min nowej generacji / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Belgii

Fregaty nowej generacji będą mogły zostać wyposażone w systemy bezzałogowe, a ich głównym zadaniem będzie wykrywanie i zwalczanie okrętów podwodnych. Pierwsza jednostka dla Belgii zostanie przekazana w 2027, a udział tego państwa we wspólnym programie przekroczy 1 mld EUR (4,28 mld z). Macierzystym portem będzie Zeebrugge, natomiast konserwacja i naprawy będą przeprowadzane w holenderskim Den Helder.

Analiza
Koninklijke Marine operuje obecnie dwoma fregatami rakietowymi Typu M: HNLMS Van Amstel (F831) oraz HNLMS Van Speijk (F828). Z kolei dwa pierwsze okręty tego typu, HNLMS Karel Doorman (F827) i HNLMS Willem van der Zaan (F829) zostały odsprzedane w 2005 Belgii, gdzie służą jako, odpowiednio, BNS Leopold I (F930) i BNS Louise-Marie (F931).

Oba państwa dysponują także flotami sześciu niszczycieli min typu Tripartite, zbudowanymi wspólnie z Francją (w Holandii są znane pod nazwą typ Alkmaar). Programy modernizacyjne fregat rakietowych i niszczycieli min w tej formie oznaczają, że obie marynarki wojenne zastąpią swoje przestarzałe jednostki w stosunku ilościowym 1:1.

Współpraca wojskowa obu państw rozszerza się nie tylko w zakresie wspólnych zakupów. 1 stycznia 2017 Belgia i Holandia uruchomiły operacje typu NATO Air Policing nad państwami Beneluksu (a więc także Luksemburga). Porozumienie o udziale samolotów F-16 Królewskich Holenderskich Sił Powietrznych (Koninklijke Luchtmacht) oraz Belgijskiego Komponentu Powietrznego (Luchtcomponent) podpisano 21 grudnia 2016. W maju 2016 Holandia zaproponowała także swojemu sąsiadowi wspólne utrzymanie floty myśliwców 5. generacji F-35A Lightning II w przyszłości. 18 stycznia 2018 Belgia otrzymała zgodę Departamentu Stanu USA na zakup 34 samolotów. Holandia natomiast już zamówiła 37 myśliwców nowej generacji.