18 grudnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej wybrał ofertę nr 26023/IU/18, złożoną przez konsorcjum z Hutą Stalowa Wola (HSW) na czele do realizacji prac projektowo-rozwojowych pojazdu minowania narzutowego (PMN) Baobab-K.
Demonstrator technologii PMN Baobab-K na podwoziu kołowym Jelcz P.662, został zaprezentowany po raz pierwszy podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego 2015 w Kielcach. /Zdjęcie: Huta Stalowa Wola
Postępowanie nr IU/79/VI-104/ZO/NZOOiB/ROZ/SS/2018, będące czwartą już próbą kontynuacji programu unieważnionego 6 października 2017 z powodu przekroczenia zakładanego budżetu (oferta o wartości 28,36 mln zł brutto, podczas gdy budżet wynosił jedynie 8,95 mln zł brutto). Procedura została uruchomiona 9 maja bieżącego roku, a termin składania wniosków minął 8 czerwca (Kolejne rozdanie Baobab-K, 2018-05-12).
12 grudnia poinformowano, że jedyną ofertę złożyło konsorcjum HSW (lider) oraz spółki Jelcz, Bydgoskich Zakładów Elektromechanicznych BELMA i Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej (WITI). IU MON założył, że budżet prac to maksymalnie 18 657 311, 30 zł brutto. Wartość złożonej oferty to jednak 19 948 177,22 zł brutto, co oznacza, że ponownie przekroczyła budżet, tym razem o 1 290 865,92 zł (Wsparcie dla RWŁC-10/T, 2018-12-07).
Z uwagi na stosunkowo niską kwotę wartości jaką przekroczyła oferta w stosunku do zakładanego budżetu, zgodnie z oczekiwaniami, IU MON zdecydował o jej wyborze, co prowadzi program do realizacji kolejnej fazy. Formalnie uzasadnieniem wyboru była najkorzystniejsza cena.
Oferent zadeklarował ponadto, że dotrzyma terminu wykonania zamówienia w ciągu 36 miesięcy od podpisania umowy, a także dał pięcioletnią gwarancję na sam pojazd podczas przechowywania lub dwa lata w przypadku eksploatacji (równoważnie przebieg do 20 tys. km). Z kolei gwarancja na powłoki lakiernicze wynosi 10 lat, dokumentację techniczną 5 lat, a na symulator 2 lata (Kolejne Daglezje dla WP, 2018-11-02; AOAS Hermes dla WP, 2018-07-07).
Opis
PMN Baobab-K ma stanowić rozwinięcie wprowadzonego w niewielkiej ilości na wyposażenie Sił Zbrojnych RP w 2004 Transportera Minowania Narzutowego Kroton na gąsienicowym podwoziu MT-LB. Pojazd powinien na podwoziu kołowym o napędzie 8×8, z kabiną opancerzoną spełniającą 1 poziom ochrony balistycznej, platformy ze sterowanymi elektrycznie zainstalowanymi 6 miotaczami (spełniającymi 1 poziom ochrony balistycznej) wraz z układem hydraulicznym rozsuwu platform, umożliwiającym automatyczne przejścia z trybu transportowego w bojowy.
Procesem minowania ma się sterować za pomocą systemu teleinformatycznego w trybie automatycznym i ręcznym. Dodatkowo oprogramowanie ma zapewnić wizualizacją pola minowego na mapie cyfrowej z możliwością automatycznego przesłania meldunku (poprzez radiostację UKF) o parametrach ustawionego pola minowego.
Platforma ma mieć zabudowany wysięgnik hydrauliczny, umożliwiający montaż i demontaż miotaczy min MN-123 niezależnie od infrastruktury zewnętrznej. PMN powinien być również wyposażony w zdalnie sterowany wielkokalibrowy karabin 12,7 mm WKM-B (ZSMU) z wyrzutnikami granatów dymnych oraz wyposażony w system wykrywania opromieniowania laserowego OBRA, urządzenie filtrowentylacyjne i urządzenie do wykrywania skażeń.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.