7 kwietnia Ministerstwo Obrony Azerbejdżanu poinformowało o oficjalnej delegacji wojsk lotniczych i obrony powietrznej (Azərbaycan Hərbi Hava Qüvvələri), która miała miejsce w rosyjskich zakładach produkujących samoloty bojowe (Połączenie RSK MiG i Suchoja, 2020-02-08).

Podczas wizyty w Rosji, azerscy piloci mieli okazję wykonać lot zapoznawczy na samolotach wielozadaniowych MiG-35. Jest to konstrukcja wywodząca się z MiG-29, wykorzystywanych przez wojska lotnicze i obrony powietrznej Azerbejdżanu

Podczas wizyty w Rosji, azerscy piloci mieli okazję wykonać lot zapoznawczy na samolotach wielozadaniowych MiG-35. Jest to konstrukcja wywodząca się z MiG-29, wykorzystywanych przez wojska lotnicze i obrony powietrznej Azerbejdżanu

Zgodnie z opublikowaną informacją, w ramach współpracy wojskowo-technicznej, grupa specjalistów wojskowych miała złożyć wizytę w zakładach produkujących samoloty wielozadaniowe MiG-35 i Su-35S. Podczas rozmów z przedstawicielami rosyjskiego, państwowego koncernu OAO RosOboronEksport, wyrażono zainteresowanie zakupem nowych samolotów bojowych w Rosji.

Urzędnikom zaprezentowano charakterystyki, możliwości bojowe i uzbrojenie, jak i linie produkcyjne i remontowe. Strona rosyjska wyraziła chęci i możliwości dostarczenia wybranych samolotów, a przybyli w delegacji piloci azerscy mieli wykonać lot zapoznawczy na MiG-35 w jednej z rosyjskich baz lotniczych.

Analiza
Komunikat azerskiego resortu obrony nie zawiera żadnych dalszych informacji. Wiadomo jednak, że samoloty wielozadaniowe MiG-35 (w kodzie NATO Fulcrum-F), zaprojektowane przez Korporację Lotniczą (RSK) MiG, są montowane w Zakładach Lotniczych Sokół w Niżnym Nowogrodzie. Z kolei dwa pierwsze MiG-35 (produkowane w wersji jednomiejscowej MiG-35S i dwumiejscowej MiG-35UB) zostały przekazane Siłom Powietrzno-Kosmicznych (WKS) Rosji 17 czerwca 2019. Samoloty są prawdopodobnie nadal wykorzystywane do szkoleń pilotów i personelu naziemnego, co w przypadku WKS jest realizowane w 4. Centrum Konwersji i Szkolenia Bojowego w Lipiecku. Niewykluczone zatem, że delegacja azerska złożyła wizytę w obydwu miejscach (Rosja odebrała MiG-35, 2019-06-17).

O ile w informacji prasowej jest mowa o wizytacji zakładów produkujących Su-35S, z opublikowanych fotografii wynika, że była to inna placówka, gdzie powstają Su-30SM / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Azerbejdżanu.

O ile w informacji prasowej jest mowa o wizytacji zakładów produkujących Su-35S, z opublikowanych fotografii wynika, że była to inna placówka, gdzie powstają Su-30SM / Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Azerbejdżanu.

Należy dodać, że ewentualna sprzedaż MiG-35 do Armenii byłaby dużym sukcesem, gdyż z zakupu tych konstrukcji zrezygnowały Indie i Egipt, a jak dotąd tylko rodzime WKS zdecydowały się na ich wprowadzenie. W sierpniu 2018 zamówiono pierwszą partię 6 samolotów, a zapotrzebowanie wynosi nawet łącznie 24 egzemplarze (wcześniej deklarowano zakup 37).

Mniej przejrzysta jest informacja o wizycie w zakładach produkujących samoloty wielozadaniowe Su-35S. Faktycznie są one montowane w Komsomolskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego (KnAAPO) w Komsomolsku nad Amurem. Niemniej, jak wynika z opublikowanych wraz z informacją prasową fotografii, delegacja musiała składać raczej wizytę w Irkuckich Zakładach Lotniczych, należących do Korporacji Irkut w Irkucku. Na zdjęciach widać m.in. fabryczny wielozadaniowy Su-30SM. Wydaje się zatem, że w opublikowanej przez resort obrony informacji jest błąd, zwłaszcza że Rosja zwykle oferuje Su-30 na eksport szerszemu gronu państw, a bardziej zaawansowane Su-35S tylko wybranym (Białoruś odbiera Su-30SM, 2019-11-14).

Jeśli faktycznie, Azerbejdżan jest zainteresowany samolotami Su-30SM, to warto zauważyć, że cztery samoloty tego typu zostały zamówione w lutym 2019 przez Armenię, z którą rząd w Baku jest skonfliktowany. Dostawy zrealizowano bardzo szybko, bo 27 grudnia 2019. W planach jest zamówienie kolejnych.

Co ciekawe, 22 lutego 2020 podczas wizyty państwowej prezydenta Azerbejdżanu Ilhama Alijewa we Włoszech, podpisano list intencyjny (Letter of Intent, LOI) w sprawie zakupu nieujawnionej liczby samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Master. Po niedawnym ochłodzeniu na linii Baku-Moskwa (po zablokowaniu eksportu baterii rakietowego systemu obrony wybrzeża Bał-E), chęć sprzedaży samolotów bojowych przez Rosję może wynikać z zimnej kalkulacji – Azerbejdżan mógłby zamówić, pokrewne włoskim Masterom, samoloty szkolno-bojowe Jak-130, które są dostosowane do realizacji szkoleń pod najnowsze rosyjskie samoloty bojowe. Zwłaszcza, że byłby to kolejny kontrakt po zamówiu co najmniej 12 Jak-130 przez Wietnam, co pozwoliłoby na wydłużenie produkcji seryjnej w Zakładach Lotniczych Sokół. 

Ponadto należy dodać, że list intencyjny nie zobowiązuje Azerów do podpisania umowy, ale dopiero rozpoczyna proces negocjacji cenowych, podczas których strona kupująca może w każdej chwili zrezygnować (Azerbejdżan zainteresowany M-346, 2020-02-24; Bał-E dla Azerbejdżanu zablokowany, 2018-12-08; Jak-130 dla Wietnamu, 2020-02-03).

Według dostępnych informacji, Azərbaycan Hərbi Hava Qüvvələri dysponują 5 zmodernizowanymi samolotami myśliwskimi MiG-21SM i 15 MiG-29 (w tym 13 jednomiejscowymi MiG-29A izdelije 9.13 i 2 dwumiejscowymi MiG-29UB izdelije 9.52, zakupionymi w 2007 na Ukrainie) oraz 12 samolotami szturmowymi Su-25.