W środę, 15 października 2025, starszy doradca i asystent sekretarza obrony wojny ds. kontaktów z opinią publiczną, główny rzecznik Pentagonu Sean Parnell poinformował w mediach społecznościowych, że samolot specjalnego przeznaczenia Boeing C-32A z Pete’em Hegsethem na pokładzie doznał awarii nad Atlantykiem w związku z czym musiał nieplanowo lądować w Wielkiej Brytanii.
Feralny C-32A o nr rej. 98-0002 w 2011 / Zdjęcie: Maj. Dale Greer, USAF
W drodze powrotnej do Stanów Zjednoczonych ze spotkania ministrów obrony NATO, samolot sekretarza wojny Hegsetha nieplanowanie wylądował w Wielkiej Brytanii z powodu pęknięcia w przedniej szybie. Samolot wylądował zgodnie ze standardowymi procedurami i wszyscy na pokładzie, w tym sekretarz Hegseth, są bezpieczni – poinformował na platformie społecznościowej Sean Parnell. Później post skomentował również sam Hegseth: Wszystko dobrze. Dzięki Bogu. Kontynuujemy misję!
Szef Pentagonu brał udział w spotkaniu ministrów obrony państw NATO, posiedzeniu Rady ds. zagranicznych w formule ministrów obrony oraz szeregu wydarzeń towarzyszących. Spotkał się m.in. z wicepremierem i ministrem obrony narodowej Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem (MON w Brukseli: Bezpieczeństwo wschodniej flanki NATO pozostaje priorytetem).
All good. Thank God. Continue mission! https://t.co/kCMmfOvHLX
— Pete Hegseth (@PeteHegseth) October 15, 2025
Pete Hegseth podróżował 27-letnim samolotem specjalnego przeznaczenia Boeing C-32A (wojskowa wersja B757-200) o numerze rejestracyjnym 98-0002 i numerze seryjnym 29026, wykonując lot o sygnale wywoławczym SAM153. Wystartował z międzynarodowego portu lotniczego w Brukseli do połączonej bazy lotniczej Andrews w Maryland o godz. 16.50 czasu lokalnego, wykonując przelot nad Wielką Brytanią.
Zgodnie z danymi dostępnymi na komercyjnych mapach z ruchem lotniczym ADS-B Exchange w aplikacji Flightradar24, w rejonie na południowy zachód od Irlandii samolot zszedł na 3000 m (10 tys. stóp), zawrócił i skierował się do bazy lotniczej RAF Mildenhall w brytyjskim hrabstwie Suffolk, gdzie stacjonują jednostki amerykańskich Sił Powietrznych (US Air Force, USAF): 100. Eskadra Tankowania Powietrznego z KC-135R/T Stratotanker, 352. Skrzydło Operacji Specjalnych z C-130J Super Hercules, CV-22 Osprey i MC-130J Hercules oraz 95. Eskadra Rozpoznawcza z RC-135V Rivet Joint i 488. Eskadra Wywiadowcza.
Zejście z pułapu praktycznego jest normalną procedurą w przypadku zagrożenia dekompresją kabiny. Warto dodać, że przednie szyby samolotów C-32A składają się z wielu szklanych tafli wokół grubego rdzenia z miękkiego akrylu. Aby zapobiegać tworzeniu się na ich powierzchni lodu w niskich temperaturach, które panują na dużych wysokościach, co może doprowadzić do pęknięcia, zewnętrzna tafla jest podgrzewana elektrycznie.
A U.S. Air Force C-32A carrying Secretary of Defense Pete Hegseth back from today’s meeting of NATO Defense Chiefs in Brussels, Belgium, was forced to descend to under 10,000ft and divert to RAF Mildenhall in England earlier due to a cracked windscreen, which reportedly caused… pic.twitter.com/YgcwQjgOt9
— OSINTdefender (@sentdefender) October 15, 2025
Nie był to pierwszy incydent związany z eksploatacją C-32A, których 4 egzemplarze służą w 1. Eskadrze 89. Skrzydła Transportowego od lat 1998-2001. W 2018 pierwsza dama Melania Trump i sekretarz zdrowia Alex Azar znajdowali się na pokładzie samolotu lecącego do Filadelfii, gdy krótko po starcie kabina wypełniła się dymem. Dziennikarze na pokładzie donieśli, że otrzymali namoczone ręczniki, aby chronić twarze przed dymem, a samolot powrócił do bazy Andrews bez dalszych incydentów. W 2021 wiceprezydent Kamala Harris leciała do Gwatemali, gdy samolot został zmuszony do awaryjnego powrotu do bazy Andrews z powodu bliżej nieokreślonej awarii sprzętowej, która opóźniła lot, ale nie spowodowała obrażeń wśród pasażerów i załogi.
Wiele wskazuje, że USAF przyspieszy wycofanie C-32A, zamiast wcześniejszych planów utrzymania ich do 2040. Potencjalnym następcą może być hipersoniczny samolot pasażerski. Obecnie USAF bada możliwość wprowadzenia do służby takiej konstrukcji, a finansowanie otrzymały trzy start-upy: Exosonic, Boom Supersonic oraz Hermeus.
