10 lipca przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) i włoskiego koncernu Leonardo podpisali list intencyjny (LOI) w sprawie współpracy przy projekcie nowego śmigłowca szturmowego. AW249 może zostać zaoferowany Wojsku Polskiemu w ramach programu Kruk wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym.
List intencyjny został podpisany przez prezesa PGZ, Jakuba Skibę i dyrektora zarządzającego Leonardo Helicopters, Giana Piero Cutillo w obecności ambasadora Włoch i przedstawicieli MON / Zdjęcie: Polska Grupa Zbrojeniowa
Dokument został podpisany w Warszawie przez prezesa PGZ, Jakuba Skibę i dyrektora zarządzającego Leonardo Helicopters, Giana Piero Cutillo, w obecności ambasadora Włoch w Polsce Alessandro De Pedysa i przedstawicieli Ministerstwa Obrony Narodowej.
Przy budowie AW249 ma być wykorzystany już istniejący układ napędowy śmigłowca wielozadaniowego AW149. Zakłady PZL-Świdnik miałyby produkować część elementów kadłuba / Grafika: Leonardo
Porozumienie formułuje zasady przyszłej współpracy w zakresie projektowania, produkcji, montażu końcowego, sprzedaży i wsparcia technicznego śmigłowca AW249. Wiropłat powstaje z myślą o wojskach lądowych Włoch (Esercito Italiano), a jeśli Polska wyrazi chęć, powstanie specjalny wariant dla programu Kruk. LOI ma pozwolić na włączenie spółek Grupy PGZ do ściślejszej współpracy z należącymi do Leonardo zakładami lotniczymi PZL-Świdnik, które miałyby produkować część elementów kadłuba AW249 (Leonardo w programie Harpia, 2018-03-27, SW-4 dla Korei?, 2018-06-20).
Analiza
13 stycznia 2017 Leonardo-Finmeccanica podpisał porozumienie z Ministerstwem Obrony Włoch i Narodowym Dyrektoriatem Uzbrojenia (NAD) na projekt i budowę następcy floty 59 śmigłowców szturmowych Agusta AW129 Mangusta, które pozostają w służbie Esercito Italianood 1990. Projekt otrzymał wstępne oznaczenie NEES (New Exploration and EScort helicopter).
Koncepcja AW249 została zaprezentowana podczas konferencji Combat Helicopters 17-19 października 2017 w Krakowie. Aby przyspieszyć wprowadzenie nowego wiropłatu do służby około 2020, przewiduje się zastosowanie już istniejącego układu napędowego AW149 i rozwiązań wprowadzonych podczas modernizacji AW129. Podobne działania podjął Bell w ramach programu H-1, gdzie śmigłowce szturmowe AH-1Z Viper i wielozadaniowe UH-1Y Venom mają 85% wspólnych elementów konstrukcyjnych.
Masa bojowa AW249 ma wynosić ponad 7 t (Eurocopter Tiger – 6 t, AH-1Z Viper – 8,39 t). Zatem nie będzie to śmigłowiec szturmowy klasy cięższych AH-64E Guardian (10,43 t), Mi-28N (11,7 t) czy też Ka-52 (11,3 t). AW249 ma charakteryzować się lepszymi osiągami niż AW129, w tym wyższą prędkością, zasięgiem i udźwigiem i obniżoną sygnaturą radarową i termiczną.
Warto odnotować, że 20 maja 2016 PGZ podpisała podobny list intencyjny z Boeingiem ws. AH-64E w ramach programu Kruk podczas 10. bydgoskich targów Air Fair 2016. Z kolei w marcu 2017 pojawiły się informacje o negocjacjach pomiędzy koncernem Bell a zakładami PZL-Mielec w sprawie ewentualnej produkcji w Polsce śmigłowców AH-1Z Viper, gdyby te zostały wybrane jako następcy Mi-24D/W.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.