Przejdź do serwisu tematycznego

Defence & Space

Umowa AMZ-Kutno z Aselsan w programie Kleszcz

2024-12-10

Turecka spółka Aselsan podpisała umowę z polską AMZ-Kutno na dostawę systemów radarowych i elektrooptycznych dla Lekkich Opancerzonych Transporterów Rozpoznania (LOTR) w ramach programu o kryptonimie…

Samolot doświadczalny Excalibur na potrzeby programu GCAP oblatany

2024-12-10

Spółki Leonardo UK oraz 2Excel oblatały samolot doświadczalny Excalibur na bazie Boeinga 757, przeznaczony do testowania w locie technologii dla brytyjsko-włosko-japońskiego programu samolotu wielozadaniowego…

Modernizacja „Boga Wojny” wzorem dla całych Sił Zbrojnych RP

2024-12-06

Wojska Rakietowe i Artylerii są wzorcowym przykładem, jak powinna przebiegać modernizacja w Siłach Zbrojnych RP. Głównie dlatego, że żołnierze potrafią jasno przedstawić swoje…

Polityczne obietnice na Święcie Marynarki Wojennej

2024-11-29

Minęło kolejne Święto Marynarki Wojennej i usłyszeliśmy kolejne deklaracje rozwoju komponentu morskiego. Dotychczas większość z nich można było wyrzucić do kosza już kilka…

Grupa WB w projekcie AIDA. Sztuczna inteligencja do obrony przed cyberatakami

2024-10-28

Grupa WB jest jedynym polskim przedsiębiorstwem, które wchodzi w skład międzynarodowego konsorcjum realizującego projekt Artificial Intelligence Deployable Agent. Celem AIDA jest…

US Army odebrały prototyp terminalu wsparcia celowania TITAN

2024-08-08

Amerykańskie wojska lądowe odebrały pierwszy z 10 prototypów naziemnej stacji terminalu wsparcia celowania TITAN (Tactical Intelligence Targeting Access Node), który dostarczyła spółka…

Spółka Albatros wydobyła zatopiony dźwig Eberswalde z dna Bałtyku

2024-12-05

Spółka Albatros z Gdańska przeprowadziła akcję wydobycia zatopionego dźwigu Eberswalde z dna Morza Bałtyckiego. Operacja została zarejestrowana kamerą z bezzałogowca.

Direct Action SWAGs: Codzienna odzież, taktyczne podejście

2024-12-05

Direct Action wprowadza do oferty nową serię odzieży SWAGs, składającą się z bluz z kapturem, t-shirtów, patchy i czapek nawiązujących motywami do branży militarno-taktycznej.

Space42 i ICEYE uruchomią produkcję satelitów w ZEA

2024-12-09

Polsko-fińskie przedsiębiorstwo ICEYE utworzy spółkę joint venture z Space42 ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich w celu produkcji lokalnej satelitów SAR i realizacji ich misji, wspierając…

Ignis – pierwsza polska misja na Międzynarodową Stację Kosmiczną

2024-12-02

„Ignis”, czyli „ogień” – to oficjalna nazwa polskiej misji technologiczno-naukowej na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Dziś w Centrum Nauki Kopernik, przedstawiono nie tylko oficjalną nazwę misji,…

Siedemdziesiąty ósmy pakiet amerykańskiej pomocy wojskowej Ukrainie

2024-12-09

Departament Obrony USA ogłosił dwudziesty w tym roku (a 78. z kolei) i dziewiętnasty w ramach nowej ustawy pakiet pomocy wojskowej walczącej Ukrainie o wartości 988…

Rosja rozmieści pociski balistyczne Oriesznik na Białorusi

2024-12-07

Podczas posiedzenia Rady Najwyższej Państwa Związkowego Rosji i Białorusi ogłoszono, że w drugiej połowie 2025 na terytorium tego drugiego Moskwa rozmieści najnowsze pociski balistyczne…

Umowa AMZ-Kutno z Aselsan w programie Kleszcz

2024-12-10

Turecka spółka Aselsan podpisała umowę z polską AMZ-Kutno na dostawę systemów radarowych i elektrooptycznych dla Lekkich Opancerzonych Transporterów Rozpoznania (LOTR) w ramach programu o kryptonimie…

Samolot doświadczalny Excalibur na potrzeby programu GCAP oblatany

2024-12-10

Spółki Leonardo UK oraz 2Excel oblatały samolot doświadczalny Excalibur na bazie Boeinga 757, przeznaczony do testowania w locie technologii dla brytyjsko-włosko-japońskiego programu samolotu wielozadaniowego…

Airbus dostarczył 2000. egzemplarz śmigłowca H145

2024-12-09

Europejska spółka Airbus Helicopters (część grupy Airbus) dostarczyła nieujawnionemu klientowi 2000. dotychczas wyprodukowany seryjnie egzemplarz lekkiego dwusilnikowego śmigłowca wielozadaniowego H145…

Policyjne śmigłowce S-70i Black Hawk International w komplecie

2024-12-03

Polska Policja oficjalnie przyjęła ostatni wielozadaniowy śmigłowiec S-70i Black Hawk zakupiony w ramach podpisanej w 2022 roku trójstronnej umowy pomiędzy Komendantem Głównym…

Australia przeprowadziła pierwsze strzelanie systemem Tomahawk

2024-12-10

Królewska australijska marynarka wojenna (RAN) po raz pierwszy wystrzeliła z pokładu niszczyciela rakietowego HMAS Brisbane (DDG 41) typu Hobart, pocisk manewrujący RGM-109…

Niderlandzkie F-35A przechwyciły trzy rosyjskie samoloty

2024-12-10

Niderlandzkie samoloty wielozadaniowe F-35A Lightning II stacjonujące w Estonii od ponad tygodnia przechwyciły nad Morzem Bałtyckim trzy rosyjskie samoloty wojskowe w ramach misji NATO…

Umowa AMZ-Kutno z Aselsan w programie Kleszcz

2024-12-10

Turecka spółka Aselsan podpisała umowę z polską AMZ-Kutno na dostawę systemów radarowych i elektrooptycznych dla Lekkich Opancerzonych Transporterów Rozpoznania (LOTR) w ramach programu o kryptonimie…

Samolot doświadczalny Excalibur na potrzeby programu GCAP oblatany

2024-12-10

Spółki Leonardo UK oraz 2Excel oblatały samolot doświadczalny Excalibur na bazie Boeinga 757, przeznaczony do testowania w locie technologii dla brytyjsko-włosko-japońskiego programu samolotu wielozadaniowego…

Targi Kielce z awansem w zestawieniu TOP Marka 2024

2024-12-06

Wśród 500 najsilniejszych polskich marek znalazły się Targi Kielce, uplasowane w towarzystwie takich gigantów jak H&M, Philips, Visa czy MasterCard. To wynik corocznego…

MILMAG zaprasza na Konferencję na temat obrony cywilnej Instytutu Studiów Strategicznych

2024-11-26

Miło nam poinformować, że Magazyn Militarny MILMAG objął patronat medialny nad Konferencją Protecting Our Citizens: Comparative Insights into European Civil Defence Systems,…

Shooting

21-nabojowe magazynki SIG Sauer P365 dostępne

2024-12-10

SIG Sauer wprowadza do osobnej sprzedaży 21-nabojowe magazynki do pistoletów rodziny P365, dostępne z początku jedynie w zestawie z modelem P365-FUSE.

Nowy regulowany blok gazowy Faxon Firearms

2024-12-10

Faxon Firearms wprowadza do oferty regulowany blok gazowy do karabinków rodziny AR-15. Od produktów konkurencji wyróżniać ma się zasadą działania – obrót śruby…

21-nabojowe magazynki SIG Sauer P365 dostępne

2024-12-10

SIG Sauer wprowadza do osobnej sprzedaży 21-nabojowe magazynki do pistoletów rodziny P365, dostępne z początku jedynie w zestawie z modelem P365-FUSE.

Nowy regulowany blok gazowy Faxon Firearms

2024-12-10

Faxon Firearms wprowadza do oferty regulowany blok gazowy do karabinków rodziny AR-15. Od produktów konkurencji wyróżniać ma się zasadą działania – obrót śruby…

Nowy regulowany blok gazowy Faxon Firearms

2024-12-10

Faxon Firearms wprowadza do oferty regulowany blok gazowy do karabinków rodziny AR-15. Od produktów konkurencji wyróżniać ma się zasadą działania – obrót śruby…

Springfield Armory – kompaktowy Echelon 4.0C

2024-12-04

Springfield Armory prezentuje nowy, kompaktowy wariant 9 mm pistoletu Echelon – 4.0C.

posiłek liofilizowany przy kuchence turystycznej

Stalkerem być – plecak ucieczkowy posiadacza broni

2024-12-07

O plecakach ucieczkowych zrobiło się ostatnio głośno. Nic w tym dziwnego, sytuacja geopolityczna oraz niedawne powodzie skłaniają do myślenia o bezpieczeństwie swoim i swoich najbliższych w kontekście…

Stroimy szafę z Manufakturą Plastiku

2024-12-02

Twierdziłem, że będę posiadał 3 sztuki broni, jako że pozwolenie do celów sportowych wskazuje nam trzy kategorie broni, czyli pistolet, karabinek i strzelba. No to Panie,…

posiłek liofilizowany przy kuchence turystycznej

Stalkerem być – plecak ucieczkowy posiadacza broni

2024-12-07

O plecakach ucieczkowych zrobiło się ostatnio głośno. Nic w tym dziwnego, sytuacja geopolityczna oraz niedawne powodzie skłaniają do myślenia o bezpieczeństwie swoim i swoich najbliższych w kontekście…

Direct Action SWAGs: Codzienna odzież, taktyczne podejście

2024-12-05

Direct Action wprowadza do oferty nową serię odzieży SWAGs, składającą się z bluz z kapturem, t-shirtów, patchy i czapek nawiązujących motywami do branży militarno-taktycznej.

posiłek liofilizowany przy kuchence turystycznej

Stalkerem być – plecak ucieczkowy posiadacza broni

2024-12-07

O plecakach ucieczkowych zrobiło się ostatnio głośno. Nic w tym dziwnego, sytuacja geopolityczna oraz niedawne powodzie skłaniają do myślenia o bezpieczeństwie swoim i swoich najbliższych w kontekście…

Ruger 10/22 Carbine – zabawa dla całej rodziny

2024-11-25

Pewien działacz PZSS tłumaczył mi kiedyś, że strzelanie to poważny sport dla poważnych zawodników i należy go traktować poważnie. A kto poważnym zawodnikiem nie jest,…

Ankieta dotycząca zmiany w Ustawie o Broni i Amunicji

2024-11-14

Na stronie Sejmu rozpoczęto konsultację w sprawie poselskiego projektu zmianie ustawy o broni i amunicji. Proponowane zmiany obejmują zwiększenia częstotliwości odbywania okresowych badań lekarskich…

Zakaz noszenia broni w dniu 11 listopada w Warszawie

2024-11-07

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wprowadza czasowy zakaz noszenia broni lub przemieszczania jej w stanie rozładowanym na obszarze miasta stołecznego Warszawa w dniu 11…

TEST: Buty Prabos Greyman High

2024-12-03

Czy buty przeznaczone dla wojska i służb mundurowych mogą być przydatne dla Miejskiego Komandosa oraz Strzelca Hobbysty ? Czy mimo że są czarne, to i tak mogą się…

buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

2024-11-28

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

Szkolenie Team99 Academy poziom LVL3, czyli balistyka zewnętrzna w teorii i praktyce

2024-12-01

W dniach 22 i 23 listopada br. Team99 Academy zorganizowała trzeci etap nauki strzelania dalekodystansowego. Tym razem zajęcia praktyczne odbyły się na strzelnicy w Skarżysku-Kamiennej.

Black Friday w Kolba.pl – codziennie nowe promocje

2024-11-26

Na Kolba.pl obowiązują zniżki w ramach Black Days – codziennie nowe produkty ze zniżkami nawet do -80%. Oprócz tego, w piątek 29 listopada w salonie w Czeladzi…

Adventure

Krakowski Festiwal Górski 2024 – pięć rzeczy, które trzeba wiedzieć

2024-12-05

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się już w najbliższy weekend (7-8 grudnia) w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Pasjonaci gór i wspinacze – jeśli jeszcze…

Liofilizowane desery od LYO

2024-12-03

W góry zawsze warto zabrać ze sobą coś słodkiego. Może to być dla nas nagroda, pocieszenie, albo po prostu zapas kalorii, kiedy ich potrzeba. W moim…

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

2024-10-21

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

Elementarz preppersa: zapasy żywności

2024-09-21

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

Lekkie chest rigi 5.11 Tactical

2024-11-07

Niewątpliwie przyczyna takiej popularności chest rigów są zalety w postaci małej wagi, niekrępowania ruchów, braku powiększenia sylwetki – jak to ma miejsce…

Pożar lub powódź. Jak skompletować miejski plecak ucieczkowy?

2024-09-10

W sytuacji zagrożenia życia, zdenerwowaniu i w pośpiechu nie ma czasu na wątpliwości przy pakowaniu dobytku. Aby uniknąć nieprzyjemności, warto być przygotowanym na szybką ewakuację zawczasu.…

buty prabos striker high z profilu

Buty Prabos Striker High – awangardowy but wojskowy

2024-11-28

Lato tego roku dopisało, upały dały się znać wcześniej niż zazwyczaj. Już przy pierwszych ciepłych dniach wielu osobom mogły zacząć…

Ocieplana koszula Helikon-Tex Warden już dostępna

2024-11-09

Ocieplana koszula Warden to kolejna nowość Helikon-Tex z IWA 2023 która trafia na sklepowe półki. Wykonana z szybkoschnących materiałów syntetycznych, wyposażona jest w cienkie ocieplenie i łącznie…

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

2024-07-03

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

O tym, jak era zupek chińskich odeszła do lamusa: testy żywności Lyofood

2024-06-13

Z pewną dozą wzruszenia wspominam swoje pierwsze trekkingi po górach, kiedy to jako prowiant do plecaka najczęściej wybierało się zupki chińskie, chleb, paprykarz szczeciński…

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

2024-07-03

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

O tym, jak era zupek chińskich odeszła do lamusa: testy żywności Lyofood

2024-06-13

Z pewną dozą wzruszenia wspominam swoje pierwsze trekkingi po górach, kiedy to jako prowiant do plecaka najczęściej wybierało się zupki chińskie, chleb, paprykarz szczeciński…

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

2024-11-07

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

Czyszczenie broni na konferencji Środki Smarowe 2024

2024-11-07

14–16 października 2024 w Zakopanem miała miejsce XIV edycja Międzynarodowej Konferencji Naukowo-Technicznej „Środki Smarowe 2024, organizowana przez Instytut Nafty i Gazu – Państwowy…

AW139W z polskich zakładów dla polskiego wojska

Potrzeba wymiany floty śmigłowców naszych Sił Zbrojnych może być okazją do lepszego wykorzystania istniejącego w Polsce potencjału przemysłowego. W PZL Świdnik opracowywano polskie konstrukcje śmigłowców, które wprowadzono do produkcji seryjnej. Zakład był również wytwórcą wiropłatów powstających na licencji, a później także modernizowanych w naszym kraju. Dziś nadarza się okazja, aby zakład w Świdniku był dostawcą śmigłowców made in Poland.

Według Jacka Libuchy, prezesa zarządu PZL Świdnik, w najbliższych dwóch dekadach polskie Siły Zbrojne będą potrzebowały kilkuset nowych śmigłowców. Użytkowane obecnie wiropłaty będą w dużej mierze wymagały zastąpienia nowymi konstrukcjami. Do tego zmieniająca się specyfika działań wojskowych wymusza wzrost liczby posiadanych przez nasze wojsko śmigłowców.


Spółka PZL Świdnik zorganizowała serie pokazów śmigłowca AW139, który może być produkowany w Polsce i oferowany jako wyposażenie naszych Sił Zbrojnych. Prezentowany egzemplarz nosił barwy włoskiego lotnictwa wojskowego

 

Miejsce dla AW139W

Jak zaznacza prezes Jacek Libucha, w ciągu najbliższych 20 lat około 300 śmigłowców latających w polskich Siłach Zbrojnych dobiegnie kresu swojej żywotności. W tej liczbie ok. 200 śmigłowców to konstrukcje, które z powodzeniem może zastąpić AW139W. Prezes PZL Świdnik zakłada, że jego przedsiębiorstwo będzie produkowało osiem do dziesięciu śmigłowców rocznie.
– Taka liczba zapewni nam stabilną pracę – podkreśla Jacek Libucha. – Takie tempo produkcji nie zaspokoi całych potrzeb naszej armii, jednak zakładamy, że nie będziemy jedynym dostawcą śmigłowców w tej kategorii. Nie wiązałoby się to z koniecznością inwestycji w rozbudowę zakładu. Przy tempie produkcji rzędu 10 śmigłowców rocznie mamy jednak pewien potencjał pozwalający zwiększyć liczbę produkowanych wiropłatów jeśli zaszłaby taka konieczność.

Koncepcja wersji AW139W zakłada przeniesienie do Polski możliwie jak największej części produkcji i przejęcie przez PZL Świdnik praw do projektu, co pozwoli na modernizację zgodnie z potrzebami polskiego wojska

AW139 ma znaczny potencjał do polonizacji. Celem jaki stawia sobie Jacek Libucha jest, aby możliwie jak najwięcej komponentów do tego śmigłowca powstawało w Polsce, a jego montaż końcowy odbywały się w PZL Świdnik, które miałby także przejąć prawa do całego projektu co dałoby zakładowi możliwośc wprowadzania modernizacji i wprowadzania krajowych rozwiązań technicznych. Co ważne, uruchomienie produkcji w Świdniku nie oznaczałoby likwidacji linii produkcyjnej we Włoszech, a było jej uzupełnieniem.

Odzyskanie kompetencji

Należy pamiętać, że konstrukcja płatowca AW139 już dziś powstaje właśnie w Świdniku. To m.in. w oparciu o ten projekt, na przełomie lat 1999/2000 koncern Finmeccanica – obecnie Leonardo – zbudował w polskim zakładzie centrum rozwoju konstrukcji kadłubów śmigłowcowych. Obecnie PZL Świdnik jest zaangażowany w produkcję kadłubów do prawie wszystkich śmigłowców Leonardo Helicopters. Obecnie ok. 74% roboczogodzin z produkcji AW139 – tyle zajmuje produkcja kadłuba – jest wykonywana właśnie w Świdniku.

Już obecnie 74% roboczogodzin przeznaczonych na produkcję śmigłowca AW139 jest wykonywana w PZL Świdnik. Na zdjęciu struktura kadłuba na linii produkcyjnej zakładu w Świdniku

Nie wszystkie podzespoły śmigłowca AW139 są jednak produkowane przez koncern Leonardo. Silniki Pratt & Whitney PT6 są dostarczane przez producenta zza Atlantyku, który jednak ma w Polsce swój zakład – Pratt & Whitney Rzeszów. Według informacji podanych przez Jacka Libuchę, około 80% części tego silnika powstaje właśnie w tym zakładzie. Ponadto twierdzi on, że jeśli dojdzie do polonizacji AW139, zakład w Rzeszowie jest w stanie przejąć całą produkcję tych silników do polskich śmigłowców.

Wyposażenie awioniczne będzie jednym z elementów śmigłowca, które trzeba będzie sprowadzać od wyspecjalizowanych dostawców. Dzięki programowi AW139W PZL Świdnik ma uzyskać, a właściwie odzyskać i rozwinąć kompetencje w zakresie integracji awioniki. To jeden z celów jakiemu ma służyć program z punktu widzenia zakładu. Kolejnym celem jest odzyskanie zdolności prowadzenia przez zakład prób w locie na zdecydowanie większą skalę niż obecnie.

Jacek Libucha dostrzega także potencjał Polskiej grupy Zbrojeniowej i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, które jego zdaniem mogłyby zając się produkcją i integracją systemów uzbrojenia do polskiej wersji śmigłowca.

Więcej mocy, lepsze osiągi

AW139W mógłby zastąpić przestarzałe śmigłowce Mi-2 i starzejące się PZL W-3 Sokół. Jeśli chodzi o wymiary, AW139 jest od Sokoła minimalnie mniejszy, jednak jego możliwości transportowe jak i osiągi są znacznie lepsze.

Dzięki dużej mocy zespołu napędowego AW139W znacznie przewyższa osiągami śmigłowce o podobnej wielkości użytkowane w polskich Siłach Zbrojnych

Przy nieco mniejszej średnicy wirnika nośnego – 13,8 m (w przypadku PZL W-3 18,7 m), AW 139 ma nominalnie taki sam udźwig jak Sokół, jednak masę zabieranego ładunku można zwiększyć z 6400 do 7000 kg. To głównie zasługa zespołu napędowego. AW139 jest napędzany dwoma silniami Pratt & Whitney Canada PT6C-67C. Moc jednego z nich to 1252 kW (1676 KM). Dla porównania oba silniki Sokoła PZL-10 dają moc 1324 kW, czyli nieco ponad połowę tego czym dysponuje AW139! Mocniejsze silniki pozwalają na rozwinięcie prędkości maksymalnej 306 km/h, o 46 km/h większej niż Sokół. Większa moc zespołu napędowego przekłada się także na zdecydowanie lepszą manewrowość i mniejszą wrażliwość osiągów śmigłowca na wysokie temperatury.

Mimo stosunkowo niewielkich wymiarów śmigłowca, kabina AW129 może pomieścić maksymalnie 15 osób lub 10 żołnierzy z pełnym wyposażeniem

To jednak nie jedyne zalety AW139. Dzięki pojemnej kabinie, śmigłowiec ten może przewozić do 15 osób, a jeśli chodzi o żołnierzy z ekwipunkiem, może zabrać ich 10. Do tego desantowanie jest znacznie łatwiejsze ponieważ, w odróżnieniu od Sokoła, AW139 ma szerokie drzwi przedziału desantu.


Duża moc silników, prawie dwukrotnie większa niż moc silników śmigłowca W-3 Sokół, daje AW139 możliwość wykonywania dynamicznych manewrów

Szerokie drzwi kabiny desantowej ułatwiają zarówno desant jak i ewakuację żołnierzy w czasie działań aeromobilnych

Nowoczesna awionika

Zastosowane w AW139 nowoczesne systemy awioniczne odciążają pilota podczas lotu dostarczając mu informacji niezbędnych w danej fazie lotu. Systemy komputerowe same kontrolują stan techniczny podzespołów śmigłowca i informują załogę o pojawiających się niesprawnościach. Piloci nie muszą więc sami na bieżąco kontrolować wskazań np. przyrządów pokazujących parametry pracy zespołu napędowego. Tę czynność wykonuje za nich komputer pokładowy.

Piloci śmigłowca AW139 mają do dyspozycji cztery monitory ciekłokrystaliczne do prezentacji danych pilotażowo nawigacyjnych i parametrów lotu, a także piąty do wyświetlania np. cyfrowej mapy

W kabinie znajdą się cztery kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne o wymiarach 8 x 10 cali i dodatkowy piąty wyświetlacz umożliwiający korzystanie z obrazu pochodzącego z głowicy wyposażonej w kamerę światła widzialnego i podczerwieni lub może być wyświetlana cyfrowa mapa. Wyposażenie kabiny jest dostosowane do użycia gogli noktowizyjnych.

Poza nowoczesnymi systemami zobrazowania parametrów lotu, wspieranymi przez komputerowy układ zarządzania lotem, piloci AW139W będą mieli do dyspozycji czteroosiowy układ automatycznego sterowania wspomagany układami radionawigacyjnymi oraz GPS. Załoga będzie miała także do dyspozycji system ulepszonej wizualizacji otoczenia. Załoga może korzystać także z laserowego systemu ostrzegania o przeszkodach terenowych, działającego w zakresie 360º.

Dzięki rozbudowanej, nowoczesnej awionice, AW139 może wykonywać zadania nawet w trudnych warunkach meteorologicznych

Potencjał bojowy

W drzwiach kabiny desantu lub bocznych oknach można zamontować karabiny maszynowe kal. 7,62 mm lub 12,7 mm lub karabiny snajperskie. AW139W może być także wyposażony w cztery zewnętrzne węzły podwieszeń. Pozwalają one na zastosowanie szerokiego spektrum uzbrojenia. W jego skład mogą wejść zasobniki z karabinami maszynowymi kal. 12,7, działkami kal. 20 mm, wyrzutnie rakiet kal. 70 mm w konfiguracji siedmiu, 12 lub 19 prowadnic, a także wyrzutnia czterech przeciwpancernych pocisków kierowanych lub dwóch rakietowych pocisków powietrze-powietrze. Co więcej, uzbrojenie zewnętrzne śmigłowca może być skonfigurowane niesymetrycznie, a więc po obu stronach mogą być zamontowane różne podwieszenia.

Dodatkową zaletą AW139 jest czas montażu zewnętrznych węzłów podwieszeń. Według zapewnień przedstawicieli PZL Świdnik, dostosowanie śmigłowca do przenoszenia uzbrojenia zewnętrznego trwa ok. 60 min.

Należy pamiętać także o kwestii obsługi technicznej. AW139 to nowa generacja wiropłatów. Jednym z kryteriów wykorzystanych podczas projektowania było ograniczenie pracochłonności obsługi technicznej. Takie rozwiązania jak bezobsługowe łożyska przegubów łopat wirnika nośnego zapewniają bezawaryjną prace i mniejsze wymagania dotyczące przeglądów okresowych.

AW139 wymaga więc mniejszej obsługi niż Sokół, a do tego okresy między wymaganymi przeglądami są dłuższe.

Zdwojone instalacje elektryczne i hydrauliczne zwiększą bezpieczeństwo użytkowania, w tym działania na polu walki. Załoga i desant będą chronieni osłonami balistycznymi zamontowanymi w podłodze i drzwiach kabiny.

AW139W można będzie również wyposażyć w systemy obrony aktywnej złożone z czujników opromieniowania wiązka radarową (RWR), wiązką lasera (LWR), ostrzegający o zbliżających się pociskach, a także wyrzutnie flar i dipoli oraz wyposażenie zakłócające pracę pocisków naprowadzanych z wykorzystaniem podczerwieni (DIRCM).

Do misji ratowniczych SAR (Search And Rescue) i Combat SAR przy drzwiach do kabiny desantu można zamontować wciągarkę umożliwiająca ewakuację poszkodowanych bez konieczności lądowania. Do lotów nad rozległymi zbiornikami wodnymi AW139W może być wyposażony w pneumatyczne pływaki umożliwiające wodowanie oraz tratwy ratunkowe.

AW139W będzie więc mógł być wykorzystany do wielu rodzajów misji poczynając od zwykłych lotów transportowych i dyspozycyjnych, poprzez transport żołnierzy (w tym grup specjalnych), zadania poszukiwawczo-ratownicze, ewakuacji rannych, dowodzenia i kierowania działaniami bojowymi (C2), rozpoznania i obserwacji aż po wsparcie działań wojsk na ziemi przy pomocy pokładowych systemów uzbrojenia.

AW139 jest konstrukcją uniwersalną, dzięki czemu może realizować szereg zadań, w tym desantowanie operatorów jednostek specjalnych, jak to miało miejsce podczas prezentacji śmigłowca dla polskiego wojska

24 miesiące

Uruchomienie produkcji całego śmigłowca w Polsce ułatwia obecna produkcja w Świdniku płatowca AW139. W ocenie prezesa PZL Świdnik, od momentu uruchomienia programu polonizacji śmigłowca AW139W do zbudowania pierwszego egzemplarza potrzeba ok. 24 miesięcy – choć Jacek Libucha od razu zastrzega, że jest to termin wyśrubowany, jednak możliwy do dotrzymania. Odnosi się on jednak do śmigłowca w podstawowej wersji transportowej. Dojście do wersji uzbrojonej, w ocenie prezesa PZL Świdnik, może zająć co najmniej 36 miesięcy.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X