9 kwietnia 2018 wojska lotnicze Australii odebrały trzy kolejne egzemplarze wielozadaniowych myśliwców 5. generacji F-35A Lightning II. Jednak w przeciwieństwie do dwóch pozostałych, nowe samoloty zostały wyposażone w oprogramowanie Block 3F, pozwalające wykorzystać pełne zdolności bojowe uzbrojenia i wyposażenia.

W amerykańskiej bazie lotniczej Luke w Arizonie znajduje się już pięć egzemplarzy wielozadaniowych myśliwców F-35A Lightning II, należących do wojsk lotniczych Australii. Rząd w Canberze zamówił łącznie 72 samoloty bojowe 5. generacji /Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Australii

W amerykańskiej bazie lotniczej Luke w Arizonie znajduje się już pięć egzemplarzy wielozadaniowych myśliwców F-35A Lightning II, należących do wojsk lotniczych Australii. Rząd w Canberze zamówił łącznie 72 samoloty bojowe 5. generacji /Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Australii

 

W amerykańskiej bazie lotniczej Luke w Arizonie odbyła się uroczystość przekazania wojskom lotniczym Australii (Royal Australian Air Force, RAAF) trzech kolejnych myśliwców 5. generacji F-35A. Wzięli w niej udział australijska minister obrony Marise Payne oraz minister ds. przemysłu obronnego Christopher Pyne.

Minister Payne podkreśliła, że Australia stała się pierwszym zagranicznym użytkownikiem F-35, który odebrał samoloty z oprogramowaniem Block 3F. Pozwala one na pełne wykorzystanie uzbrojenia, systemów kierowania i misji oraz lotu. W grudniu 2018 ma nastąpić formalne wejście F-35A do służby w RAAF. Wtedy też nastąpi przebazowanie przekazanych egzemplarzy do kraju. Do końca 2018 nastąpi też przekazanie kolejnych pięciu F-35A (Włoskie F-35A ze statusem gotowości operacyjnej, 2018-03-13).

W ramach programu JSF (Joint Strike Fighter), do tej pory ponad 50 australijskich przedsiębiorstw bezpośrednio uczestniczyło w kontraktach o łącznej wartości ponad 1 mld AUD (2,63 mld zł). Dzięki temu lokalny przemysł został włączony do globalnego łańcucha dostaw F-35.

W lipcu 2015 ówczesny rząd Tony’ego Abbotta przygotowując Białą Księgę obronności kraju, podjął decyzję o rezygnacji z zakupu wariantu F-35B krótkiego/pionowego startu i lądowania (STOVL) na rzecz 72 konwencjonalnych F-35A (CTOL).

Analiza

Oprogramowanie Block 3F zostało przetestowane przez Lockheed Martin w lipcu i sierpniu 2016. Certyfikacja dla F-35A nastąpiła 6 marca 2018. Dla wariantów F-35B i F-35C ma to nastąpić w maju i czerwcu 2018 (Operacyjne F-35C w 2021, 2018-03-21).

Oprogramowanie pozwala na integrację F-35 z wieloma typami uzbrojenia, a także na wykonywanie manewrów z przeciążeniem do 9g. Wcześniejsza wersja, Block 3I, pozwalała jedynie podwieszać na zewnętrznych belkach pociski rakietowe AIM-120 AMRAAM, AIM-9X Sidewinder oraz bomby GBU-31 JDAM oraz GBU-12. Przeciążenia podczas manewrów były ograniczone komputerowo do 7g.