13 sierpnia Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej (IU MON) podpisał z Hutą Stalowa Wola (HSW) umowę o wartości ponad 100 mln zł brutto na dostawę 24 artyleryjskich wozów amunicyjnych (AWA) na podwoziu Jelcz 882.53 8×8. Pojazdy trafią w latach 2019-2020 do Kompanijnych Modułów Ogniowego (KMO) M120K Rak, wyposażonych m.in. w 120-mm moździerze automatyczne na podwoziu KTO Rosomak. W uroczystości wziął udział minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.
Opancerzona kabina zapewnia skuteczną ochronę przed pociskami i odłamkami zgodnie z normą STANAG 4569 poziomu 1. AWA ma 10,45 m długości, 2,55 m szerokości, 3,59 m wysokości i min. 300 m prześwitu. Został wyposażony w silnik wysokoprężny Iveco FPT Cursor 13 EURO III o mocy 533 KM (392 kW) i skrzynię biegów ZF 16S 221 z szesnastoma przekładniami. Pojazd wyposażono w szerokoprofilowe ogumienie szerokoprofilowe z bieżnikiem terenowym lub uniwersalnym 14.00 R20, z układem centralnego pompowania kół, wyposażone w specjalne wkładki Beadlock / Zdjęcie: HSW
Artyleryjskie wozy amunicyjne będą służyć do transportu amunicji moździerzowej na sześciu paletach (maksymalnie 96 pocisków kalibru 120 mm z nabojami odłamkowo-burzącymi, oświetlającymi i dymnymi w dwupakach dostarczanych przez przedsiębiorstwo BERLOPAK) oraz jej zmechanizowanego załadunku i rozładunku. Pojazd ma dwuosobową, opancerzoną kabinę. Do wyposażenia AWA należy 7,62-mm karabin maszynowy, pokładowy zestaw urządzeń łączności wewnętrznej WB Electronics FONET i zewnętrznej oraz odbiornik nawigacji satelitarnej, umieszczone w kabinie urządzenie filtrowentylacyjne, zapewniające nadciśnienie min. 200 Pa oraz hakowy system załadowczy kontenerów Typ MK IV. W 2018 znajdowały się w fazie badań kwalifikacyjnych (Kolejne Kraby do Sulechowa, 2019-06-26).
Każdy etatowy Kompanijny Moduł Ogniowy M120K Rak będzie docelowo składać się z ośmiu M120 Rak i 4 artyleryjskich wozów dowodzenia (AWD) na podwoziu KTO Rosomak. Łącznie 64 M120 Rak i 32 AWD zostało zamówionych 28 kwietnia 2016 za 968,3 mln zł brutto. Dodatkowymi komponentami będą dwa artyleryjskie wozy (AWR) i zaplecze logistyczne, złożone z trzech AWA, jednego artyleryjskiego wozu remontu uzbrojenia (AWRU) i wozu zabezpieczenia technicznego (WZT). Umowa na AWRU o wartości kilkudziesięciu mln zł brutto do wsparcia diagnostyczno-naprawczego KMO została zawarta 28 grudnia 2017. AWRU został posadowiony na podwoziu Jelcz P662.D35 6×6. AWR, zabudowany w oparciu o podwozie AMZ Żubr, otrzymał negatywną ocenę, dlatego zdecydowano się na użycie podwozia KTO Rosomak (MON zamawia warsztaty UKWO-N, 2019-05-24; Dostawa 34 kancelarii PKKs, 2019-07-11; Kolejne Jelcze dla WP, 2019-05-30).
Jak dotąd Wojsko Polskie odebrało moździerze automatyczne i artyleryjskie wozy dowodzenia do sześciu KMO, które trafiły począwszy po kolei do 17. Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej w Międzyrzeczu, 12. Brygady Zmechanizowanej im. gen. broni Józefa Hallera w Szczecinie w 2017, następnie do 21. Brygady Strzelców Podhalańskich, 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej im. Zawiszy Czarnego i 5. Batalionu Strzelców Podhalańskich w 2018 oraz ponownie do 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej w pierwszej połowie 2019. W 2019 planowane są jeszcze dostawy dwóch ostatnich KMO M120K Rak, co pozwoli na sfinalizowanie umowy, zgodnie z założonym harmonogramem dostaw (Szósta partia M120K Rak dla WP, 2019-06-12).