W piątek, 1 grudnia, amerykańska spółka Anduril Industries zaprezentowała bezzałogowiec wielokrotnego użytku Roadrunner i wersji bojowej, jako np. amunicja krążąca lub pocisk przechwytujący, Roadrunner-M. Pełnowymiarowe prototypy zostały już zaprezentowane dla bliżej nieokreślonego podmiotu amerykańskiego w listopadzie. Demonstracja odbyła się w Jackass Flats w Nevadzie.
Roadrunner-M / Zdjęcie: Anduril Industries
Nowatorski projekt, łączący cechy pocisku kierowanego i bezzałogowego samolotu wykonanego w głównej mierze z włókna węglowego, charakteryzuje się wysokim stopniem modułowości i autonomii, jest wystrzeliwany ze specjalnej wyrzutni i w razie konieczności może ponownie wylądować na ziemi (podobne rozwiązanie jak w przypadku stopni rakiet nośnych SpaceX Falcon 9), a następnie ponownie użyty w ciągu kilku minut. Co istotne, charakteryzuje się wysoką prędkością poddźwiękową, dzięki napędowi odrzutowemu złożonemu z dwóch silników turboodrzutowych. Prace nad systemem trwały około dwa lata.
System startowy, zwany Gniazdem (and. Nest) to przenośna wyrzutnia, przypominająca zamykany hangar, która dodatkowo zdalnie monitoruje stan techniczny bezzałogowca, otrzymuje od niego informacje zwrotne stanu oraz, jak informuje producent, zawiera różne funkcje związane z utrzymaniem gotowości operacyjnej systemu. Gniazdo może zostać zintegrowane z zewnętrznymi systemami, takimi jak systemy dowodzenia i kontroli czy czujnikami, zwiększającymi zdolności systemu. Niemniej, idea jest taka, że Roadrunner ma być użytkowany przez jedną osobę.
Gniazdo ma też być odporne na warunki środowiskowe oraz mieć możliwość działania przez wiele miesięcy bez konserwacji, dzięki czemu istnieje możliwość rozmieszczenia go z dala od operatora na długi czas i zdalne wystrzelenie bezzałogowca w dogodnym momencie. Jest też na tyle nieduże, że można je rozmieścić na pojazdach czy jednostkach pływających.
— Palmer Luckey (@PalmerLuckey) December 1, 2023
Nie jest jasne dokładnie, w jaki system naprowadzania został wyposażony. Według producenta, Roadrunner ma wbudowane czujniki przetwarzające, które pozwalają mu znajdować cele, obliczać optymalną ścieżkę przechwycenia, a następnie eliminować ten cel. Dysponuje on również opracowanym przez Anduril Industries silnikiem nauczania maszynowego (sztucznej inteligencji) o nazwie Lattice.
Choć system nie został wprowadzony na rynek, to producenci szacują, że początkowa cena jednostkowa systemu wyniesie kilkaset tysięcy USD, ale w miarę zwiększenia zamówień, co jest naturalne, cena będzie spadać. Spółka już jest gotowa do uruchomienia produkcji seryjnej wariantu Roadrunner-M, który przenosi głowicę odłamkowo-burzącą. Nieujawniony odbiorca w USA (zapewne wojskowy) zadeklarował gotowość do zamówienia kilkuset egzemplarzy systemu.
The future of air defense must be smarter, more affordable, and reusable
We must “push out the line of scrimmage” for defenders with capability that leapfrogs over the threat of today to where the threat of tomorrow will be.
Read:https://t.co/5Q9X10oLWq pic.twitter.com/5ORwch7bVx
— Anduril Industries (@anduriltech) December 1, 2023
Producent oferuje go jako potencjalnie niskokosztowe rozwiązanie do zwalczania bezzałogowców czy pocisków manewrujących. Roadrunner-M może być odpowiednikiem bezzałogowców Coyote Block 2, produkowanych przez spółkę Raytheon (część korporacji RTX) służących do zwalczania innych bezzałogowców, a nawet w pewnym zakresie pocisków przechwytujących FIM-92 Stinger. Może też pełnić funkcję klasycznej amunicji krążącej do atakowania celów naziemnych i morskich (US Army testowała system antydronowy RTX Coyote z radarem KuRFS).
Wariant Roadrunner ma być z kolei oferowany na rynek cywilny, np. do zadań przeciwpożarowych, poszukiwawczo-ratowniczych czy transportowych (np. organów do przeszczepu). Producent na razie nie informuje jak konkretnie ma działać funkcja przeciwpożarowa.
Na koniec warto dodać, że na początku roku nazwa Roadrunner została wspomniana jako jeden z programów zwalczania bezzałogowców, wdrażany przez amerykańskie Dowództwo Operacji Specjalnych US SOCOM, a na jednej z prezentacji rozwiązanie to do złudzenia przypomina bezzałogowiec zaprezentowany przez Anduril Industries. Informacja nie została jeszcze potwierdzona.