Przejdź do serwisu tematycznego

Aktywne wabiki radarowe BriteCloud dla amerykańskich F-35C

Amerykańskie dowództwo NAVAIR rozpoczęła negocjacje ze spółką Leonardo w sprawie aktywnych wabików radarowych (Active Expendable Decoys) na potrzeby pokładowych samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35C Lightning II.

W czwartek, 6 lipca 2024, amerykańskie dowództwo NAVAIR (Naval Air Systems) marynarki wojennej (US Navy) opublikowało na platformie zakupowej SAM (System for Award Management) zapytanie o informację procedurą negocjacyjną w sprawie aktywnych wabików radarowych (Active Expendable Decoys) na potrzeby pokładowych samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35C Lightning II. 18 lipca opublikowano informację o rozpoczęciu negocjacji ze spółką Leonardo UK, która oferuje systemy rodziny BriteCloud (Nowe uzbrojenie dla F-35C).

Grafiki: Leonardo

Zgodnie z opublikowaną informacją, NAVAIR interesuje dostawa około 1000 wabików klasy AED w pierwszym roku, zwiększając ją opcjonalnie do około 2000 szt. w kolejnych dwóch latach, a także początkowych zapasowych wkładów impulsowych, sprzętu pomocniczego, napraw sprzętu pomocniczego i przedstawicieli serwisu terenowego na lata fiskalne 2025-2027.

Opublikowane wymogi taktyczno-techniczne, a więc wymiary wyrzutnika 2″ x 1″ x 8″ (5,08 cm x 2,54 cm x 20,32 cm), technologia DRFM (Digital Radio Frequency Memory), gotowość technologii na poziomie TRL 9 (Technology Readiness Level), czyli produkcja seryjna oraz możliwość integracji z F-35, skłaniają do przypuszczenia, że Leonardo UK oferuje BriteCloud 218, czyli pomniejszony wariant 55-mm BriteCloud 55. W tej wersji trafił na testy z bojowymi bezzałogowymi statkami latającymi MQ-9 Reaper Block 5, po integracji z nowo opracowanym zasobnikiem do samoobrony SPP (Self-Protection Pod).

BriteCloud 218 jest kompatybilny z wyrzutnikami flary i dipoli BAE Systems AN/ALE-47 CMDS (Airborne Countermeasures Dispenser System), używanymi przez wiele typów statków powietrznych. Co ciekawe, już pod koniec 2022 Lotnictwo Gwardii Narodowej USA wydało rekomendację do użycia tych wabików na samolotach F-16C Block 30, po przeprowadzeniu od 2019 testów porównawczych z innymi systemami. Otrzymał on oznaczenie Departamentu Obrony AN/ALQ-260(V)1.

Podobnie w informacji NAVAIR wyjaśniono, że negocjacje z jednym oferentem wynikają z faktu przetestowania rozwiązania i wydania rekomendacji w tej sprawie. Według magazynu Aviation Week, biuro programowe F-35 JPO nabyło szwedzkie wyrzutniki Saab BOL, z którymi BriteCloud 218 są również kompatybilne, do testów w locie.

Już w 2021 pojawiły się już doniesienia, że BriteCloud mogło być brane pod uwagę do integracji z F-35, choć producent tego nie potwierdził.

Warto wspomnieć, że F-35 dysponuje obecnie z pokładowym systemem samoobrony BAE Systems AN/ASQ-239 Barracuda, który może obejmować holowany wabik światłowodowy T-1687/ALE-70(V). Decyzja o wyposażeniu F-35 w BriteCloud stanowi znaczną poprawę przeżywalności samolotu, który przenosi tylko ograniczoną liczbę wabików.

Aktywne wabiki radarowe BriteCloud EAD (Expendable Active Decoy) wykorzystują technologię DRFM, która pozwala na dostosowanie charakteru prowadzonych zakłóceń do emitowanych sygnałów radiowych przez pociski rakietowe klasy ziemia-powietrze i powietrze-powietrze. Każdy wabik, zasilany akumulatorowo, jest wyposażony we własny komputer ze wstępnie zaprogramowaną biblioteką zagrożeń, który samodzielnie wykrywa i zakłóca sygnał radiowy, a także ulepszone ogniwa zasilające i wykorzystują technologię azotku galu (GaN).

Dostawa seryjnych BriteCloud 55 dla brytyjskich Tornado GR4 rozpoczęła się pod koniec marca 2018. Produkcja odbywa się w zakładach Leonardo w Luton. Prace nad systemem rozpoczęły się w listopadzie 2013 na zlecenie Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii. BriteCloud 55, jak i BriteCloud 218 zostały pomyślnie przetestowane na włoskich Panavia Tornado i duńskich F-16. Opracowano też wariant BriteCloud 55-T dla samolotów transportowych.

Źródło: Leonardo

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X