Podczas 13. edycji największych chińskich targów lotniczych China International Aviation & Aerospace Exhibition (Airshow China) 2018 w Zhuhai koło Hongkongu, które zaplanowano na 6-11 listopada, premierę będzie mieć prototyp przeciwlotniczego systemu laserowego LW-30.

Podczas targów Airshow China, koncern CASIC zaprezentuje pojazd bojowy z efektorem systemu laserowego LW-30. /Zdjęcie: kaixian.tv

Podczas targów Airshow China, koncern CASIC zaprezentuje pojazd bojowy z efektorem systemu laserowego LW-30. /Zdjęcie: kaixian.tv

Państwowy koncern China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) zaprezentuje podczas targów swoje rozwiązania w zakresie m.in. przeciwlotniczych systemów artyleryjskich i rakietowych, w tym znany od 2014 zestaw krótkiego- i średniego zasięgu FK-1000 na podwoziu samochodowym, wyposażony w dwanaście dwustopniowych pocisków rakietowych KS-1000.

Jednak większe zainteresowanie wzbudzi prototyp przeciwlotniczego systemu laserowego LW-30, posadowiony na zmodyfikowanym podwoziu z rodziny Wanshan WS2250 6×6, opracowanych przez spółkę Hubei Sanjiang Space Wanshan Special Vehicle i będących kopią amerykańskich pojazdów Oshkosh HEMTT (Heavy Expand Mobility Tactical Truck). Warto zauważyć, że Amerykanie testowali na podwoziach w wersji 8×8 system laserowy HELMTT (High Energy Laser Mobile Test Truck) o mocy 10 kW (docelowo 50 kW) (Raytheon w programie HEL TVD, 2018-07-05; Laser i mikrofale przeciwko bsl, 2018-03-26; Stryker MEHEL 2.0 w Europie, 2018-03-02).

Według ujawnionych informacji system LW-30 składa się z pojazdu dowodzenia i łączności, pojazdu bojowego z efektorem systemu laserowego i pojazdów wsparcia. Zgodnie z oznaczeniem, moc lasera nieznanego typu wynosi 30 kW. Na podstawie opublikowanej fotografii można stwierdzić, że zestaw składa się z systemu śledzącego, głowicy optoelektronicznej i zapewne systemów zasilania i chłodzenia, umieszczonych w kontenerze (Chińska broń laserowa, 2018-07-08).

Chiński system wydaje się być kopią amerykańskiego HELMTT, także w zakresie wykorzystanego podwozia. /Zdjęcie: US Army

Chiński system wydaje się być kopią amerykańskiego HELMTT, także w zakresie wykorzystanego podwozia. /Zdjęcie: US Army

System został opracowany z myślą o rażeniu wojskowych i komercyjnych bezzałogowych statków powietrznych, lekkich, załogowych statków powietrznych, pocisków rakietowych, artyleryjskich i moździerzowych (C-RAM), a także do obezwładniania czujników urządzeń do naprowadzania fotoelektrycznego (urządzenia noktowizyjne, celowniki termowizyjne itp.). LW-30 ma charakteryzować się wysoką precyzją i długotrwałą pracą wiązki lasera. Skuteczny zasięg rażenia ma wynosić obecnie 25 km, choć testy nie zakończyły się i nie osiągnięto docelowych wartości parametrów.

LW-30 nie jest pierwszym tego typu systemem opracowanym i testowanym w Chinach. Na początku grudnia rodzima spółka GuoRong Technology zaprezentowała nagranie wideo, na którym mobilny zestaw laserowy posadowiony na podwoziu cywilnego samochodu ciężarowego Isuzu Elf, raził komercyjny bsl typu DJI Phantom 3 z odległości ok. 1 km za pomocą kilku-watowej wiązki lasera. System wypalił niewielki otwór w bsl, który w wyniku uszkodzeń runął na ziemię.