Zgodnie z informacją przesłaną do redakcji Militarnego Magazynu MILMAG, koncern Airbus Helicopters wycofał swoją ofertę z postępowania na zakup czterech śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych, zdolnych do prowadzenia bojowych akcji poszukiwawczo-ratowniczych (ZOP/CSAR) dla Marynarki Wojennej RP.
Airbus Helicopters wycofał swoją ofertę w programie na śmigłowce ZOP/CSAR dla Marynarki Wojennej RP. Nieoficjalnie, oferowanym modelem był H225M Caracal / Zdjęcie: Airbus Helicopters
Zgodnie z oświadczeniem, zdefiniowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej wymagania offsetowe dla tego zakupu przy zakładanej liczbie śmigłowców uniemożliwiły Airbus Helicopters złożenie konkurencyjnej oferty. Jednakże, posiadając szerokie portfolio wielozadaniowych i sprawdzonych w warunkach bojowych platform, koncern jest w dalszym ciągu zainteresowany wsparciem procesu modernizacji Sił Zbrojnych RP w zakresie wymiany floty śmigłowców (Dodatkowe Caracale dla Tajlandii, 2018-09-20).
Po wycofaniu się Airbus Helicopters w postępowaniu pozostała oferta Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik, reprezentująca włoski koncern Leonardo, który zaoferował model AW101 / Zdjęcie: Leonardo
Wcześniej, 30 listopada upłynął termin składania ostatecznych ofert w postępowaniu, które rozpoczęto w październiku 2016 w trybie pilnej potrzeby operacyjnej. W lutym 2017 rozpoczęto negocjacje z poszczególnymi oferentami. W dalszej części przetargu uczestniczyły dwa podmioty, po wycofaniu się spółki PZL-Mielec, będącej własnością Lockheed Martin. Były to spółka Heli-Invest, reprezentująca interesy Airbus Helicopters w Polsce, a także spółka Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik, będąca własnością włoskiego koncernu Leonardo (AW249: polsko-włoska współpraca, 2018-07-12).
Wstępne oferty w postępowaniu złożono do 27 marca. Później nastąpiła przerwa w negocjacjach, z uwagi na zmianę wymagań przez Inspektorat Uzbrojenia MON, które następnie wznowiono 10 lipca. Pierwotnie termin składania ostatecznych ofert wyznaczono na koniec października bieżącego roku, ale na prośbę jednego z oferentów wydłużono go o kolejny miesiąc.
Analiza
Decyzja Airbus Helicopters o wycofaniu z oferty H225M Caracal oznacza w praktyce, że w postępowaniu pozostała jedynie oferta konkurencyjna z modelem AgustaWestland AW101. Ze względu na niejawną procedurę zakupu, nie ma informacji na temat wymagań IU MON. Nowe wiropłaty mają zastąpić w linii część śmigłowców morskich Mi-14PŁ i Mi-14PŁ/R, dla których wyczerpanie się resursu przewidziano na 2023 (MW wycofa śmigłowce SH-2G, 2018-05-15).
Na temat dużych szans na zwycięstwo oferty PZL Świdnik media krajowe informowały już na początku stycznia 2017. 2 marca tego samego roku nastąpiła pierwsza prezentacja w Polsce AW101 (wcześniej znanego jako EH101). Był to wariant HH-101A o numerze bocznym 15-01, należący do włoskich wojsk lotniczych (Aeronautica Militare) w wersji ratownictwa bojowego (Pierwszy Merlin Mk4 dla Royal Navy, 2018-05-26).