28 stycznia europejska spółka Airbus Defence and Space otrzymała zlecenie od Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA (European Space Agency) na studium wykonalności autonomicznego pojazdu transferowego na Księżyc (Cis-Lunar Transfer Vehicle, CLTV) o nazwie Moon Cruiser.
 Zgodnie z koncepcją, CLTV Moon Cruiser będzie można wynieść rakietą Ariane 6 i będzie zdolny do przetransportowania ładunku o masie ponad 4,5 t do stacji kosmicznej Gateway. Pierwszy pojazd transferowy byłby gotowy do użytku w drugiej połowie bieżącej dekady / Grafika: Airbus Defence and Space

Zgodnie z koncepcją, CLTV Moon Cruiser będzie można wynieść rakietą Ariane 6 i będzie zdolny do przetransportowania ładunku o masie ponad 4,5 t do stacji kosmicznej Gateway. Pierwszy pojazd transferowy byłby gotowy do użytku w drugiej połowie bieżącej dekady / Grafika: Airbus Defence and Space

Zgodnie z koncepcją badania, obejmującego dwie równoległe fazy A/B1, CLTV Moon Cruiser ma być wszechstronnym, autonomicznym pojazdem logistycznym, który mógłby na przykład zapewnić  terminowe wsparcie  dla agencji kosmicznych NASA i ESA podczas przyszłych księżycowych misji Artemis.  Statek kosmiczny bazowałby na istniejących i sprawdzonych technologiach i uzupełniał potencjał wielofunkcyjnego dużego europejskiego lądownika logistycznego EL3 (European Large Logistic Lander). Środki na budowę EL3, Airbus otrzymał 14 października 2020 (Airbus w programach ESA badań Księżyca i Marsa, 2020-10-16).

CLTV Moon Cruiser mógłby zostać wykorzystany do zadań logistycznych, takich jak transport ładunków czy paliwa na orbitę księżycową, w tym na przyszłą kosmiczną stację załogową Gateway, która zostanie tam zbudowana. Inna koncepcja zakłada wykorzystanie go do transportu dużego modułu księżycowego na niską orbitę księżycową (lądownika lub stopnia wynoszącego). Trzecia możliwość to wsparcie misji budowy infrastruktury orbitalnej na niskiej orbicie wokółziemskiej dla następcy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS), a także obsługę telekomunikacyjnych satelitów geostacjonarnych (Airbus w programie budowy stacji okołoksiężycowej, 2018-09-25).

Konstrukcja CLTV umożliwi wykonywanie wielu rodzajów misji za pomocą jednego pojazdu i będzie kompatybilna z różnymi wyrzutniami. Airbus proponuje wszechstronną i modułową koncepcję opartą na szerokim portfolio projektów misji i pojazdów do lotów i eksploracji kosmosu, zbudowanych dla ESA, w tym na europejskim module serwisowym ESM (European Service Module) do statku kosmicznego Orion MPCV (Multi-Purpose Crew Vehicle), a także na pięciu udanych lotach automatycznych statków zaopatrzeniowych ATV (Automated Transfer Vehicle), które dostarczyły już w kosmos łącznie ok. 30 t ładunków (Pierwszy moduł ESM dla Oriona, 2018-11-06).

Zgodnie z koncepcją, CLTV Moon Cruiser będzie można wynieść rakietą Ariane 6 i będzie on zdolny do przetransportowania ładunku o masie ponad 4,5 t do stacji kosmicznej Gateway. Pierwszy pojazd transferowy byłby gotowy do użytku w drugiej połowie bieżącej dekady. Celem podmiotów zaangażowanych w projekt jest ocena kolejnych faz wdrażania (B2/C/D) CLTV na najbliższym posiedzeniu Rady Ministerialnej ESA w 2022, co pozwoliłoby zaplanować pierwszą misję Moon Cruisera na 2027.