19 lutego podczas wystawy lotniczej Aero India 2019 w Bangalore Lockheed Martin zaprezentował koncepcję samolotu wielozadaniowego F-21. Jest on oparty na głęboko zmodyfikowanym płatowcu F-16. Samolot został zaoferowany Indiom z możliwością uruchomienia produkcji w kraju, co wpisuje się w lokalną politykę Make In India.
F-21 mają przenosić 8 pocisków średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM, 2 pociski krótkiego zasięgu AIM-9X Sidewinder, 2 dodatkowe zbiorniki paliwa, zasobnik nawigacyjno-celowniczy Sniper XR i optoelektroniczny system śledzenia AAS-42 Tiger Eyes / Grafika: Lockheed Martin
Oferta została złożona w ramach ogłoszonego w kwietniu 2018 przetargu na 110 samolotów bojowych. Jest wynikiem unieważnionego w 2015 postępowania na 126 średnich myśliwców wielozadaniowych Medium Multi-Role Combat Aircraft (MMRCA). Początkowo Lockheed Martin proponował w nim F-16IN Block 70/72 Super Viper.
Wzrosła wartość przetargu, obecnie szacowany jest na ponad 15 mld USD (57,5 mld zł). Głównym partnerem Lockheed Martin ma zostać spółka Tata Advanced Systems, która zajmie się produkcją samolotów w Indiach. Ponadto indyjskiemu partnerowi zostanie przekazana linia produkcyjna skrzydeł dla wszystkich modernizowanych F-16 będących w eksploatacji (Indyjski przetarg na samoloty, 2018-04-09).
Vivek Lall wiceprezes Lockheed Martin Aeronautics do spraw strategii i rozwoju biznesu poinformował, że F-21 zostanie skonfigurwowany pod kątem wojsk lotniczych Indii (Bhartiya Vāyu Senā). Samolot łączy rozwiązania znane z F-22A Raptor i F-35A Lightning II z płatowcem F-16.
Konkurencyjne oferty w indyjskim programie to Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III, Dassault Aviation Rafale F3R, Eurofighter Typhoonem, RSK MiG MiG-35 i Saab Defence and Security JAS39 Gripen E/F.
F-21 zostanie dostosowany do pobierania paliwa w locie za pomocą miękkiego przewodu systemu CARTS (Conformal Air Refueling Tank System) bezpośrednio do konforemnych zbiorników paliwa. Hindusi prawdopodobnie będa wykorzystywać do tankowania przyszłych mysliwców samoloty Ił-78MKI (MARS) / Źródło: Lockheed Martin
Analiza
Pomimo, że nazwa sugeruje nową konstrukcję F-21 to wersja rozwojowa F-16V. Wariant ten został bowiem zaproponowany na długo przed formalnym rozpoczęciem przetargu, w marcu 2015. Wstępnie szacowano, że w 2019 rozpocznie się produkcja. Tak się jednak nie stało. Zabieg Lockheeda ma zatem wymiar czysto marketingowy, gdyż konstrukcja była dwukrotnie odrzucona przez Indie w 2012 i 2017, pomimo modyfikacji oferty.
F-16IN Block 70/72 Super Viper był proponowany, w oparciu o rozwiązania F-16E/F Block 60 ze stacją radiolokacyjną Northrop Grumman AN/APG-80 z aktywnym skanowaniem elektronicznym (AESA), silnikiem turbowentylatorowym General Electric F-110-GE-132, czujnikiem podczerwieni (IRST), zaawansowanym systemem identyfikacji swój-obcy APX-126 i bogatym pakietem do walki radioelektronicznej.
Warto też odnotować, że oznaczenie F-21 było w przeszłości zarezerwowane dla 25 zmodyfikowanych izraelskich myśliwców IAI Kfir C1, które jako F-21A Lion w latach 1985-1989 były wykorzystywane przez US Navy i USMC w eskadrach Agresorów, symulujących radzieckie MiG-21 i MiG-23
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.