Przejdź do serwisu tematycznego

Zephyr: Współpraca Airbusa z japońską Space Compass

Spółka Airbus HAPS podpisała list intencyjny z Space Compass w sprawie wspólnego oferowania na rynku japońskim usług łączności mobilnej i obserwacji Ziemi ze stratosfery przy pomocy bezzałogowca/pseudosatelity Zephyr S.

7 listopada 2021. Spółka Airbus HAPS Connectivity Business (Airbus HAPS) podpisała list intencyjny (LOI) z firmą Space Compass Corporation z Japonii (Space Compass) w sprawie wspólnego oferowania na rynku japońskim usług łączności mobilnej i obserwacji Ziemi ze stratosfery przy pomocy bezzałogowej platformy wysokościowej/pseudosatelity Zephyr S (Pseudosatelita Airbus Zephyr S zapewni łączność 5G/6G).

Pseudosatelita Zephyr S / Zdjęcie: Airbus Defence and Space

Samer Halawi, dyrektor Airbus HAPS, skomentował nawiązanie współpracy: Nasz zespół specjalistów będzie ściśle współpracował ze Space Compass, aby oferować usługi mobilne 4G/5G o niskim opóźnieniu po bezprecedensowo niskich kosztach. Nasza innowacyjna, bijąca rekordy długotrwałości i wysokości lotu, bezemisyjna platforma latająca cieszy się zainteresowaniem wielu operatorów sieci komórkowych oraz dostawców usług satelitarnych i innych z całego świata.

Airbus HAPS jest spółką Airbusa, która zamierza świadczyć nowe, przyjazne dla środowiska usługi przy pomocy samolotów stratosferycznych Zephyr S, napędzanych energią słoneczną, na potrzeby systemów łączności mobilnej, obserwacji Ziemi i agencji rządowych. Dzięki możliwości dostarczania usług 4G/5G o niskim opóźnieniu, Zephyr S działa jak latająca stacja przekaźnikowa, uzupełniając sieci naziemne i zapewniając operatorom systemów łączności rentowną obsługę obszarów wiejskich i odległych, a także zaspokajanie potrzeb służb reagowania kryzysowego (Pseudosatelita Airbus Zephyr S po testach).

Zephyr S został ujawniony podczas międzynarodowych targów lotniczych Farnborough 2018. Podstawowym celem statku powietrznego klasy HAPS (High Altitude Platform Station) jest zapewnienie lokalnej dostępności do niektórych usług po przystępnej cenie za pomocą zasilanego energią słoneczną samolotu wielokrotnego użytku. Usługami tymi mogą być m.in. monitoring obszarów morskich, patrolowanie granic, łączność, wykrywanie pożarów lasów. Przeznaczony do lotów w stratosferze na średniej wysokości 70 000 stóp (21 km) ultralekki Zephyr S ma skrzydła o rozpiętości 25 metrów, waży mniej niż 75 kg, lata ponad zjawiskami pogodowymi (chmury, prądy strumieniowe – jet stream) i nad normalnym ruchem lotniczym (Seryjne pseudosatelity Zephyr S).

Idealnie przystosowany do długotrwałej, lokalnej obecności (ISR / wywiad, obserwacja i rozpoznanie), Zephyr S oferuje użytkownikowi możliwość skupienia zainteresowania na określonym obszarze (który może być szeroki na setki mil), zapewniając przy tym usługi telekomunikacyjne podobne do satelitów oraz obserwacji ziemi (z większą szczegółowością obrazu) przez długi czas bez zakłóceń.

Konkurencyjną platformą jest brytyjski PHASA-35 (Persistent High Altitude Solar Aircraft), opracowany przez BAE Systems i testowany w Australii. 12 października 2020 informowano o przeprowadzeniu symulacji długotrwałego lotu prototypu w ciężkich warunkach atmosferycznych. Z kolei w Chinach w 2017 powstał, opracowany przez instytut CAAA (China Academy of Aerospace Aerodynamics) bsl Rainbow o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 40 m (Symulacja długotrwałego lotu PHASA-35).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X