Defence & Space

Polska Grupa Militarna i Grupa Niewiadów łączą siły

Polska Grupa Militarna i Grupa Niewiadów łączą siły – powstaje największa niezależna prywatna grupa kapitałowa w polskiej branży zbrojeniowej.

2025-04-30 | Redakcja | 6 minut

Pakiety opancerzenia Composhield A/S w ofercie Pagacz Defence Group

Spółka Pagacz Defence Group jest wyłącznym przedstawicielem i partnerem w Polsce duńskiego producenta pakietów opancerzenia Composhield A/S.

2025-04-30 | Redakcja | 8 minut

Zakaz fotografowania. A na co to komu potrzebne?

Od 17 kwietnia 2025 roku Polska oficjalnie przeszła w tryb „tu nie wolno robić zdjęć”. Nowe przepisy o zakazie fotografowania wybranych obiektów, w założeniu mające…

2025-04-25 | Sławek Zagórski | 6 minut

Czy Tarcza Wschód zatrzyma rosyjski najazd informacyjny?

Kiedyś napastnik wjeżdżał na terytorium przeciwnika z czołgami i orkiestrą wojskową. Dziś przysyła trzystu migrantów, parę tysięcy komentarzy z farmy trolli i jednego użytecznego człowieka…

2025-04-18 | Sławek Zagórski | 6 minut

Rohde & Schwarz wzmacnia zdolności monitorowania spektrum dla wojska

Rohde & Schwarz rozwija swoje portfolio systemów monitorowania spektrum dla wojska, wprowadzając łatwe do rozmieszczenia zestawy, zaprojektowane, aby pomóc siłom zbrojnym…

2025-04-21 | Redakcja | 3 minuty

Rohde & Schwarz zaprezentowała platformę analityczną RAMON IQzoom

RAMON IQzoom spółki Rohde & Schwarz przesuwa granice analizy sygnałów, umożliwiając siłom zbrojnym głębsze zagłębianie się w spektrum elektromagnetyczne.

2025-04-20 | Redakcja | 2 minuty

Jak Pierwsza Wojna Światowa kształtowała obraz Drugiej? Technologia i inne wynalazki

Trudno jest w pełni zrozumieć przebieg i obraz Drugiej Wojny Światowej, jeżeli nie wie się nic o Pierwszej. Bo to właśnie lata Wielkiej Wojny doprowadziły…

2025-04-20 | Tomasz Świątkowski | 12 minut

Karabinek 762 S Beryl ponownie dostępny w Fabryce Broni Łucznik-Radom

Wchodząca w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Fabryka Broni Łucznik-Radom poinformowała, że karabinek samopowtarzalny 762 S Beryl, zasilany nabojem pośrednim 7,62 mm x…

2025-04-17 | Redakcja | 2 minuty

Budowa stacji naziemnej systemu wczesnego ostrzegania na Guam

Departament Obrony USA udzielił zamówień trzem podmiotom w ramach budowy stacji naziemnej Relay Ground Station-Asia satelitarnego systemów wczesnego ostrzegania SBIRS i NG-OPIR…

2025-04-25 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Creotech Instruments zbuduje narodową konstelację satelitarną CAMILA

Polska spółka Creotech Instruments podpisała umowę z Europejską Agencją Kosmiczną ESA na budowę narodowej konstelacji co najmniej trzech satelitów obserwacyjnych w ramach projektu…

2025-04-15 | Redakcja | 4 minuty

Kolejny rosyjski generał zginął w zamachu bombowym

W wyniku eksplozji samochodu w miejscowości Bałaszycha k. Moskwy zginął zastępca Szefa Głównego Zarządu Operacyjnego Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Rosji gen. Jarosław…

2025-04-25 | Rafał Muczyński | 2 minuty

Zakaz fotografowania. A na co to komu potrzebne?

Od 17 kwietnia 2025 roku Polska oficjalnie przeszła w tryb „tu nie wolno robić zdjęć”. Nowe przepisy o zakazie fotografowania wybranych obiektów, w założeniu mające…

2025-04-25 | Sławek Zagórski | 6 minut

Polska Grupa Militarna i Grupa Niewiadów łączą siły

Polska Grupa Militarna i Grupa Niewiadów łączą siły – powstaje największa niezależna prywatna grupa kapitałowa w polskiej branży zbrojeniowej.

2025-04-30 | Redakcja | 6 minut

Pakiety opancerzenia Composhield A/S w ofercie Pagacz Defence Group

Spółka Pagacz Defence Group jest wyłącznym przedstawicielem i partnerem w Polsce duńskiego producenta pakietów opancerzenia Composhield A/S.

2025-04-30 | Redakcja | 8 minut

Awanse generalskie w Siłach Zbrojnych RP, Straży Granicznej oraz Państwowej Straży Pożarnej

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, postanowieniami z dnia 22 kwietnia 2025, mianował na stopnie generalskie czternastu oficerów Wojska Polskiego, dwóch oficerów Straży…

2025-04-24 | Redakcja | 3 minuty

MON, KOWR i Lasy Państwowe zacieśniają współpracę w ramach programu Tarcza Wschód

W Warszawie sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Cezary Tomczyk podpisał porozumienia o współpracy z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa oraz Lasami Państwowymi w ramach Tarczy Wschód.

2025-04-23 | Redakcja | 8 minut

Grand Power z ofertą dla służb mundurowych

Prawdopodobnie większość asortymentu oferowanego przez Grand Power znajdzie swoje miejsce na rynku cywilnym, jednak pewna jego część powstała specjalnie z myślą o siłach zbrojnych.…

2025-04-30 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Polska ze zgodą na zakup 400 pocisków AIM-120D-3 AMRAAM

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Polski partii 400 najnowszych, zmodernizowanych, naprowadzanych radarem pocisków rakietowego średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze…

2025-04-30 | Rafał Muczyński | 4 minuty

Pakiety opancerzenia Composhield A/S w ofercie Pagacz Defence Group

Spółka Pagacz Defence Group jest wyłącznym przedstawicielem i partnerem w Polsce duńskiego producenta pakietów opancerzenia Composhield A/S.

2025-04-30 | Redakcja | 8 minut

Polska ze zgodą na zakup 400 pocisków AIM-120D-3 AMRAAM

Departament Stanu USA wydał zgodę na potencjalną sprzedaż do Polski partii 400 najnowszych, zmodernizowanych, naprowadzanych radarem pocisków rakietowego średniego zasięgu klasy powietrze-powietrze…

2025-04-30 | Rafał Muczyński | 4 minuty

TDF Crisis Management Seminar w Dowództwie Wojsk Obrony Terytorialnej

Z inicjatywy Szefa Sztabu Generalnego generała Wiesława Kukuły w dniach 23–24 kwietnia 2025 roku w klubie Centrum Szkolenia Łączności i Informatyki w Zegrzu odbyło się…

2025-04-24 | Redakcja | 4 minuty

WITPiS zaprezentował szefowi MON bezzałogowy pojazd lądowy Kuna

Podczas wystawy produktów polskich producentów bezzałogowych systemów uzbrojenia w 1. Warszawskiej Brygadzie Pancernej w Wesołej, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej zaprezentował bezzałogowy…

2025-04-24 | Redakcja | 8 minut
Shooting

Grand Power z ofertą dla służb mundurowych

Prawdopodobnie większość asortymentu oferowanego przez Grand Power znajdzie swoje miejsce na rynku cywilnym, jednak pewna jego część powstała specjalnie z myślą o siłach zbrojnych.…

2025-04-30 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Fix It Sticks – The Works: Narzędziowy zestaw klasy premium

W świecie strzelectwa niezawodność to nie luksus – to konieczność. Bez względu na to, czy jesteś operatorem, myśliwym w terenie, czy pasjonatem precyzyjnego strzelania, jedno pozostaje niezmienne: dobrze utrzymana…

2025-04-29 | Mateusz Zydroń | 13 minut

Magpul UCS — uniwersalna kolba na szynę Picatinny

Magpul wprowadza do oferty uniwersalna kolbę UCS, która może zostać zamocowana na każdym karabinku, którego komora zamkowa/spustowa kończy się pionowym odcinkiem szyny Picatinny.

2025-04-25 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Szkiełko uniwersalne: Delta Stryker HD 1-10×28

Tak zwane biegówki — nazwa pochodzi od lunet myśliwskich używanych głównie na polowaniach zbiorowych — to chyba obecnie najpopularniejsze szkła osadzane na broni długiej. Nie dzieje się tak bez przyczyny.…

2025-04-24 | Bartosz Szymonik | 9 minut

Grand Power z ofertą dla służb mundurowych

Prawdopodobnie większość asortymentu oferowanego przez Grand Power znajdzie swoje miejsce na rynku cywilnym, jednak pewna jego część powstała specjalnie z myślą o siłach zbrojnych.…

2025-04-30 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Fix It Sticks – The Works: Narzędziowy zestaw klasy premium

W świecie strzelectwa niezawodność to nie luksus – to konieczność. Bez względu na to, czy jesteś operatorem, myśliwym w terenie, czy pasjonatem precyzyjnego strzelania, jedno pozostaje niezmienne: dobrze utrzymana…

2025-04-29 | Mateusz Zydroń | 13 minut

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

Targi Euro Target Show już w ten weekend

Tegoroczna edycja targów Euro Target Show odbędzie się w dniach 21-23.03 2025 roku na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Program targów podzielony został…

2025-03-18 | Michał Ihnatów | 4 minuty

Helikon-Tex Ambush — Wojskowy plecak w cywilu

Gdy do zrecenzowania otrzymałem plecak Ambush, nie do końca wiedziałem, co z nim zrobić. W końcu jest to wojskowy model przeznaczony na krótkie patrole. A z wojskiem wspólnego mam tyle,…

2025-04-29 | Michał Ihnatów | 1 minut

Direct Action Curtiss — chest rig na grubszy kaliber

W ofercie Direct Action znajdują się zróżnicowane kamizelki typu chest rig, zoptymalizowane konstrukcyjnie do danych zadań. Model Curtiss przeznaczony jest do przenoszenia trzech…

2025-04-23 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Wszystko o gwizdkach — Urządzenia wylotowe w broni palnej

A co by było, gdyby gazy wylotowe mogły jeszcze wykonać dla nas jakąś robotę? Niosą przecież sporą energię, która marnuje się, a nawet działa na niekorzyść…

2025-04-21 | Tomasz Karasiński | 32 minuty

Ruger Mk IV: Droga do patentu strzeleckiego

Rozpoczęcie prawdziwej przygody ze strzelectwem broni wymaga wielu proceduralnych zabiegów. Najlepszą i najprostszą drogą, żeby pokazać, że trudno nas do tego zniechęcić, jest zrobienie pozwolenia na broń. Najlepszą…

2025-02-14 | Bartosz Szymonik | 10 minut

Czasowy zakaz noszenia broni na obszarze miasta Gniezno

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji wprowadza zakaz noszenia lub przemieszczania w stanie rozładowanym wszelkiego rodzaju broni na obszarze miasta Gniezna w dniu 25 kwietnia…

2025-04-25 | Michał Ihnatów | 2 minuty

Ponad 30 000 żołnierzy z pozwoleniem na broń

Jak podaje Ministerstwo Obrony Narodowej, do posiadania prywatnej broni palnej w chwili obecnej uprawnionych jest 30 615 żołnierzy.

2025-04-18 | Michał Ihnatów | 5 minut

Fix It Sticks – The Works: Narzędziowy zestaw klasy premium

W świecie strzelectwa niezawodność to nie luksus – to konieczność. Bez względu na to, czy jesteś operatorem, myśliwym w terenie, czy pasjonatem precyzyjnego strzelania, jedno pozostaje niezmienne: dobrze utrzymana…

2025-04-29 | Mateusz Zydroń | 13 minut

Helikon-Tex Ambush — Wojskowy plecak w cywilu

Gdy do zrecenzowania otrzymałem plecak Ambush, nie do końca wiedziałem, co z nim zrobić. W końcu jest to wojskowy model przeznaczony na krótkie patrole. A z wojskiem wspólnego mam tyle,…

2025-04-29 | Michał Ihnatów | 1 minut

Festiwal Aktywności Strzeleckich już w tym tygodniu!

Festiwal Aktywności Strzeleckich odbędzie się już w tym tygodniu w Krakowie (25-27 kwietnia 2025 roku). Wydarzenie to jest świetną okazją do zapoznania się z tematyką…

2025-04-23 | Michał Ihnatów | 4 minuty

Jeszcze miesiąc na składanie ofert w nowej edycji programu Strzelnica w powiecie

Ministerstwo Obrony Narodowej przypomina, że 20 maja 2025 mija termin składania wniosków w ramach konkursu ofert Strzelnica w Powiecie 2025 nr 1/2025/CWCR na dofinansowanie strzelnic…

2025-04-18 | Redakcja | 3 minuty
Adventure

Helikon-Tex Ambush — Wojskowy plecak w cywilu

Gdy do zrecenzowania otrzymałem plecak Ambush, nie do końca wiedziałem, co z nim zrobić. W końcu jest to wojskowy model przeznaczony na krótkie patrole. A z wojskiem wspólnego mam tyle,…

2025-04-29 | Michał Ihnatów | 1 minut

Fenix HL16. Latarka (nie)taktyczna

Telefon zadzwonił, gdy wraz z córką kompletowałem ekwipunek na jej pierwszy obóz harcerski. – Jest czołówka do opisania – usłyszałem głos Pawła. – Chętnie,…

2025-04-24 | Krzysztof Kluza | 7 minut

Rąbać, łupać, strugać, wbijać, czyli siekiera w terenie. „Toporny” poradnik dla bezpieczeństwa i spokoju ducha

„Tylko niech im pan nie daje siekier do ręki!” To zdanie słyszę często, kiedy rozpoczynam zajęcia terenowe, nieważne czy z młodzieżą, czy z dorosłymi. Narzędzia do rąbania wzbudzają lęk,…

2024-10-21 | Tomasz Świątkowski | 1 minut

Elementarz preppersa: zapasy żywności

Prepping to „hobby” tak wielowątkowe, że chyba nie ma na tym świecie arcymistrza, który opanowałby wszystkie powiązane z nim umiejętności. Jednak niektóre z zagadnień preppingu są absolutnie kluczowe.…

2024-09-21 | Tadeusz Jakliński | 1 minut

Helikon-Tex Ambush — Wojskowy plecak w cywilu

Gdy do zrecenzowania otrzymałem plecak Ambush, nie do końca wiedziałem, co z nim zrobić. W końcu jest to wojskowy model przeznaczony na krótkie patrole. A z wojskiem wspólnego mam tyle,…

2025-04-29 | Michał Ihnatów | 1 minut

Fenix HL16. Latarka (nie)taktyczna

Telefon zadzwonił, gdy wraz z córką kompletowałem ekwipunek na jej pierwszy obóz harcerski. – Jest czołówka do opisania – usłyszałem głos Pawła. – Chętnie,…

2025-04-24 | Krzysztof Kluza | 7 minut

Helikon-Tex Tracer — anorak zamiast bluzy mundurowej?

Kurtka Tracer to kolejny anorak (czy też kangurka) od Helikon-Tex. Od pozostałych różni się tym, że należy do linii Patrol i zaprojektowany został do użytku wojskowego — dlatego też…

2025-04-11 | Michał Ihnatów | 1 minut

Recenzja kurtki Helikon-Tex Trooper Mk2

Tematem tejże recenzji jest nowa wersja jednego z najbardziej znanych produktów Helikon-Tex – kurtki softshell Trooper. Mając już doświadczenie ze starszym projektem,…

2025-03-10 | Michał Ihnatów | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Swarovski BP24: plecak do podglądania natury

„– Stary, mam plecak Swarovskiego! – Z diamentów? – Nie no, naprawdę Swarovskiego. Taki na optykę! – Ale jak to? Tego od pierścionków i kolczyków?”. Tak w większości…

2024-07-03 | Konrad Busza | 1 minut

„Zabić Ukrainę. Alfabet rosyjskiej agresji” – wojna oczami reportera

Marcin Ogdowski to jeden z najbardziej cenionych polskich korespondentów wojennych, znany z bezkompromisowych, rzetelnych i często brutalnie szczerych relacji z frontów wojennych. Jego najnowsza książka,…

2025-02-18 | Mateusz Sułek | 1 minut

Między historią a fikcją – czy warto przeczytać „Wojnę Wschodnią. Kroniki”?

Co by było, gdyby zimna wojna przerodziła się w otwarty konflikt zbrojny?
Piotr Langenfeld w swojej książce „Wojna Wschodnia. Kroniki” zabiera nas do alternatywnej wersji historii…

2025-02-14 | Mateusz Sułek | 1 minut

Jak dojechać szybowcem pod K2? Spotkanie ze Sławkiem Makarukiem.

W najbliższy piątek 7 lutego o godzinie 18:00 w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbędzie się wyjątkowe wydarzenie, którego gościem specjalnym będzie Sławek Makaruk – podróżnik,…

2025-02-05 | Redakcja | 1 minut

Krakowski Festiwal Górski 2024 – najważniejsze informacje

Krakowski Festiwal Górski odbędzie się w dniach 7-8 grudnia 2024 roku w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Jak co roku w programie wiele atrakcji,…

2024-11-07 | Redakcja | 1 minut
Kalendarium

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

III Międzynarodowy Kongres Antyterrorystyczny już w maju

W dniach 21-22 maja 2025 na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Antyterrorystycznego. Rejestracja uczestników i prelegentów jest już otwarta!

2025-04-18 | Redakcja | 4 minuty

Polsko-norweskie rozmowy o modernizacji wojska, bezpieczeństwie i wsparciu Ukrainy

W Warszawie w siedzibie Ministerstwa obrony Narodowej odbyło się spotkanie sekretarza stanu w MON Pawła Bejdy z sekretarz stanu obrony narodowej Norwegii Marte Gerhardsen.

2025-04-23 | Redakcja | 2 minuty

Forbes: USA wstrzymały wsparcie ukraińskich F-16

Jak poinformował amerykański magazyn Forbes, administracja Donalda Trumpa w ramach wstrzymania pomocy wojskowej Ukrainie, zaprzestała również wsparcia ukraińskich samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM…

2025-03-10 | Rafał Muczyński | 3 minuty

„Wierzę, że wojsko potrzebuje nas, a my potrzebujemy wojska”, wywiad z Jackiem Libuchą, prezesem PZL-Świdnik

Polska, z dużą armią, położona na wschodniej flance NATO, z potrzebami modernizacji wiekowej już floty opartej na radzieckich technologiach, będzie jednym z największych odbiorców śmigłowców wojskowych w Europie. Wierzę, że wojsko potrzebuje nas, a my potrzebujemy wojska. Jest to kluczowe dla nas jako producenta śmigłowcowego – mówi Jacek Libucha, prezes zarządu PZL-Świdnik S.A. należącej do Leonardo Helicopters w rozmowie z Grzegorzem Sobczakiem.

Jacek Libucha, prezes zarządu spółki PZL-Świdnik SA / Zdjęcie: PZL-Świdnik

Zacznijmy naszą rozmowę od wydarzenia z początku lipca – zamówienia na 32 śmigłowce AW149 dla naszych Sił Zbrojnych. W jaki sposób wpłynie ono na działalność zakładów PZL-Świdnik?

Nowe zamówienie na AW149 jest oczywiście ważnym krokiem milowym w dalszym rozwoju PZL-Świdnik. Dzięki tej umowie dodajemy do naszego portfolio nowoczesną, stricte militarną platformę śmigłowcową. Dzieje się to w momencie, gdy platforma W-3 jest serwisowana i modernizowana zgodnie z potrzebami wojska, ale nie jest już przedmiotem nowych zamówień. Utrzymując flotę W-3 co najmniej do 2035 roku i dalej – jeśli takie będą potrzeby wojska – jednocześnie tworzymy nową linię produkcyjną śmigłowca, który przez kolejne dekady będzie jednym z ważniejszych wiropłatów wielozadaniowych Sił Zbrojnych. Dlatego pozyskujemy teraz nową technologię, inwestujemy w linię produkcyjną i całą infrastrukturę – musimy poszerzyć własne kompetencje w zakresie prób w locie o nową platformę, pozyskać pilotów testowych i inżynierów. W PZL-Świdnik już produkujemy część struktury płatowca AW149. Uruchomienie linii produkcyjnej oznacza, że kompletny śmigłowiec będzie wyposażany we wszystkie elementy, systemy i uzbrojenie w Świdniku. Robimy to już na platformie W-3, w tym na bardzo zaawansowanych, bogato wyposażonych i uzbrojonych wersjach, teraz poszerzymy nasze kompetencje o nowoczesny śmigłowiec AW149, jego systemy i uzbrojenie.

Wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy AW149, który niebawem będzie dostarczany Siłom Zbrojnym RP przez zakłady PZL-Świdnik / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Pojawiają się głosy, że AW149 jest zbyt duży dla programu Perkoz, że nie zastępuje Mi-2 i Sokołów w skali 1:1. Jednak decyzję o wyborze podjął, jak rozumiem, zamawiający. Chciałbym jednak zapytać o różnice jakie dzielą tamte śmigłowce od AW149 pod względem czysto technologicznym, pomijając różnice wielkości, udźwigu itp. Jak duży postęp technologiczny możemy dostrzec porównując te śmigłowce?

Zastępowanie w skali 1:1 nie musi być jedynym rozwiązaniem – wymiana platform powinna przede wszystkim uwzględniać współczesne teatry zagrożeń. Inne były uwarunkowania, gdy Mi2 wchodził do służby niż dzisiaj. Zastępowanie platform jest więc pochodną funkcji i zadań jakie dzisiaj mają realizować, zagrożeń, którym trzeba się przeciwstawić i tego, z jakimi technologiami mają się teraz mierzyć. Z przedstawianych przez MON informacji jasno wynika, że zakup AW149 został zrealizowany pod konkretne zadania i związki taktyczne wojska, więc nie ma tutaj mowy o prostym zastępowaniu Mi-2.

Zamówienie na AW149 to ważne wydarzenie, ale jednak przyszłość zakładu. Czy mógłby Pan przedstawić także obecną sytuację zakładów PZL-Świdnik jako części składowej Leonardo Helicopters?

Nasz biznes opiera się na dwóch nogach. Jedna noga to współpraca korporacyjna – jesteśmy centrum doskonałości projektowania i produkcji płatowców w Leonardo Helicopters – i jest to kluczowa działalność z punktu widzenia naszej stabilności finansowej. Niemniej jednak ta część działalności jest dopełnieniem do naszej głównej funkcji jako producenta śmigłowców, a producenta śmigłowców tworzą własne technologie, do których ma się prawa, nad którymi się pracuje, rozwija je. Mamy w swoim portfolio śmigłowce które historycznie były produkowane tylko w Świdniku, a teraz, co było dla mnie bardzo ważne, mamy nowy śmigłowiec oparty o technologie, które są w naszej grupie biznesowej. To umacnia naszą pozycję jako OEM – i to jest ta druga noga pozwalająca nam na dalszy długoterminowy rozwój w kolejnych dekadach. To w mojej ocenie warunek sine qua non istnienia PZL-Świdnik jako producenta śmigłowców, a nie jako kooperanta, nawet w wielkich programach.

Śmigłowiec AW149 wyposażony w głowicę optoelektroniczną i wciągarkę Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Oczywiście jesteśmy dumni z faktu bycia centrum doskonałości w dziedzinie struktur lotniczych w Leonardo Helicopters. To, jak powiedziałem, wzmacnia nas finansowo. Od 2010 r., czyli od czasu wejścia PZL-Świdnik do Grupy Leonardo, przychody PZL-Świdnik wzrosły czterokrotnie.

Warto zwrócić uwagę, że nasze kompetencje są cenione w Grupie Leonardo. Rozwijamy je jako OEM od 70 lat i jesteśmy jedynym polskim producentem śmigłowców w Polsce i jednym z niewielu na świecie. W tym kontekście mogę dodać, że nasi pracownicy są czasami oddelegowywani do innych zakładów Leonardo na świecie, aby uczestniczyć w programach międzynarodowych. Na koniec, odpowiadając na pytanie o sytuację w PZL-Świdnik, dodam, że pod względem produktywności w odniesieniu do zagadnień przemysłowych, PZL-Świdnik osiąga jedne z najlepszych wyników w całej Grupie.

Mówiąc o dniu dzisiejszym – jak obecnie układa się współpraca pomiędzy PZL-Świdnik a Siłami Zbrojnymi RP?

Niezmiennie jesteśmy wiodącym dostawcą śmigłowców dla naszego wojska. Spośród wszystkich śmigłowców latających w Siłach Zbrojnych 60% to są śmigłowce naszej produkcji, w całej historii 80% śmigłowców dostarczonych kiedykolwiek Wojsku Polskiemu to śmigłowce produkcji PZL-Świdnik. Obecnie realizujemy wieloletnie umowy – dostawy sprzętu, części, usług. Modyfikujemy śmigłowce W-3, które niebawem zyskają nowe łopaty wirnika głównego, dyskutujemy o nowej awionice, a przypomnę – zgodnie z deklaracją resortu obrony Sokoły mają służyć co najmniej do 2035 roku. Wspieramy również i dostarczamy śmigłowce dla Marynarki Wojennej. Kontrakt na dostawy AW149 jest kolejnym dowodem na to, jak ważna jest krajowa produkcja, baza logistyczna, zaplecze techniczne oraz na to, jak oceniane są śmigłowce ze Świdnika.

Kadłub śmigłowca AW139 na linii montażu w zakładach PZL-Świdnik / Zdjęcie: Hans Wolf

Jednym z kontraktów podpisanych w ostatnim czasie przez PZL-Świdnik jako część Leonardo Helicopters była również umowa na dostawę czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej.

Jesteśmy głównym wykonawcą umowy na dostawy śmigłowców AW101 dla polskiej Marynarki Wojennej. Linia produkcyjna znajduje się w zakładach Leonardo w Yeovil, w Wielkiej Brytanii, lecz w świdnickich zakładach zostały zbudowane prawie kompletne struktury płatowca. Dla polskiego programu wykonaliśmy już swoją część prac. Płatowce w odpowiedniej sekwencji trafiały do Wielkiej Brytanii. Wraz z umową główną na dostawy czterech śmigłowców AW101 dla Marynarki Wojennej RP podpisano również umowę offsetową, której beneficjentem są Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców. Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej. Zarówno w tym kontrakcie, w którym PZL-Świdnik jest tzw. głównym wykonawcą, jak i we wszystkich naszych propozycjach ofertowych dla polskiego resortu obrony w zakresie śmigłowców zawsze dbamy o korzyści dla Polski, od obronnych po gospodarcze.

Linia montażu kadłubów śmigłowców rodziny AW139 / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

Na jakim etapie znajduje się więc realizacja tego zamówienia?

Trzy śmigłowce są już testowane w locie, test czwartego odbędzie się wkrótce. Jak już wcześniej informowała Agencja Uzbrojenia, dostawa śmigłowców będzie miała miejsce w pierwszym półroczu 2023. Pierwsza część pakietu logistycznego będzie dostarczona jeszcze w tym roku. Trwa szkolenie pilotów. Mamy więc nadzieję już niedługo istotnie zwiększyć potencjał polskiej Marynarki Wojennej.

Te cztery egzemplarze raczej nie zaspokoją w pełni potrzeb naszych marynarzy. Jakie są potencjalne możliwości zwiększenia floty AW101 w Marynarce Wojennej?

Liczymy na to, że nasza współpraca z Marynarką Wojenną nie zakończy się na tych czterech śmigłowcach. Pierwszy ważny krok został zrobiony. Każda ze stron dostrzega realne potrzeby, dlatego skorzystanie z opcji kolejnych czterech pojawia się w rozmowach. Według mnie, dwanaście śmigłowców, jeśli nie pełna eskadra, byłoby optymalną liczbą floty tych potężnych śmigłowców dla Marynarki Wojennej, które mają znacznie szersze zastosowanie niż SAR, ASW, ASuW. Pamiętajmy jednak, że „stojedynka” znakomicie sprawdza się także na lądzie i w zadaniach aeromobilnych. Do tego dochodzi jeszcze kwestia programu Kondor, czyli wymiany śmigłowców bazowania okrętowego, co związane jest również z programem Miecznik. Jeżeli więc złożymy razem potrzeby artykułowane przez Marynarkę Wojenną w przeszłości i to, czego będą potrzebowały nowe fregaty, eskadra śmigłowców morskich wydaje się zaspokajać podstawowe potrzeby – jednak decydujące jest oczywiście stanowisko zamawiającego. Również jednostki Wojsk Lądowych z czasem będą potrzebowały wymienić Mi17 / 8 na nowe śmigłowce służące do transportu i zadań desantowo-sztormowych. Utrzymanie w eksploatacji śmigłowców wyprodukowanych w Rosji nie jest już prawdopodobne. Dlatego AW101 to również bardzo ważny, strategiczny program zarówno dla nas jako przedstawiciela przemysłu jak i dla wojska. Tu również chcemy stać z wojskiem ramię w ramię.

Dwa nowe autoklawy znacząco zwiększyły możliwości struktur kompozytowych przez zakład PZL-Świdnik / Zdjęcie: Hans Wolf

Rzeczywiście Marynarka Wojenna to nie jedyny potencjalny użytkownik śmigłowców AW101. Ta konstrukcja wydaje się być dobrym rozwiązaniem do zastąpienia śmigłowców Mi-17?

W zestawieniu do Mi-17 byłoby to istotne zwiększenie możliwości. Patrząc na zasięg, udźwig i liczne możliwości konfiguracji, taki śmigłowiec jak AW101, podniósłby znacząco potencjał bojowy jednostek wojskowych wykorzystujących Mi-17/8 w tej chwili – i to oczywiście nie jeden, czy dwa. Czekamy jednak aż wojsko wypracuje swoje koncepcje. Zważywszy na aktualną sytuację i fakt, że wojsko wykorzystuje śmigłowce Mi jako podstawowe platformy do zadań wymagających większego udźwigu, ciężko sobie wyobrazić, że będziemy utrzymywać taką flotę śmigłowcową w kolejnej dekadzie.

Zakłady w Świdniku stały się integralnym elementem Leonardo Helicopters. Jak w tym kontekście wygląda zaangażowanie waszej spółki w nowe programy realizowane przez koncern i jakie prowadzicie własne programy rozwojowe?

PZL-Świdnik jest zaangażowany w wiele projektów rozwojowych jak np. tiltrotor AW609, platformy bezzałogowe, prowadzimy także na nasze potrzeby program rozwoju nowych kompozytowych łopat dla Sokoła. Warto wspomnieć, że w latach 2020-21 – bardzo trudnych latach – zwiększaliśmy nasze zatrudnienie jeśli chodzi o kadrę inżynierską. Dziś w PZL-Świdnik pracuje ok. 550 inżynierów na stanowiskach konstrukcyjnych, związanych z badaniami i produkcją przy ogólnym poziomie zatrudnienia wynoszącym około 2600 osób.

Realizujemy nowe prace rozwojowe – tu należy przede wszystkim wspomnieć o nowych łopatach wirnika głównego dla Sokoła. To był dla nas duży program inwestycyjny. Jest jednak także kilka innych modyfikacji, które chcemy na Sokole wdrożyć. Dotyczy to cyfryzacji awioniki, ujednolicenia konfiguracji, chcemy na wszystkich Sokołach zamontować nowy czteroosiowy autopilot, unowocześnić systemy łączności. Rozmowy w tej kwestii są zaawansowane, wykonaliśmy już w tym kierunku wiele pracy. Do wypracowania koncepcji takiego programu zostały włączone również zakłady Pratt & Whitney z Rzeszowa, Collins Aerospace z Wrocławia oraz Inspektorat Wsparcia i Inspektorat Sił Powietrznych. Dziś nie można jeszcze powiedzieć jakie będą ostateczne ustalenia, ale zgodziliśmy się wspólnie, że taki Mid-Life Upgrade musi się wydarzyć, jeśli chcemy zapewnić płynną eksploatację Sokołów do min. 2035 roku.

Jeśli chodzi o SW-4, jest on rozwijany w wersji SOLO, a więc jako demonstrator technologii i jako bezzałogowiec. SOLO jest projektem badawczym. Latał w ubiegłym roku nad Bałtykiem i dwa lata temu u wybrzeży Włoch w ramach prób OCEAN2020. Przeszedł pomyślnie wszystkie próby, w tym jego systemu łączności satelitarnej pozwalające mu operować w większym oddaleniu od ośrodka kierowania lotem.

Prowadzimy także pewne prace mające na celu poprawienie komfortu użytkowania śmigłowców SW-4 latających w Dęblinie, jednak nie są to fundamentalne prace rozwojowe.

Śmigłowiec SW-4 Sił Powietrznych podczas prac okresowych w hangarze zakładów PZL-Świdnik / Zdjęcie: Grzegorz Sobczak

W ubiegłym roku bardzo intensywnie promował Pan AW139 jako śmigłowiec, który w całości mógłby być produkowany przez PZL-Świdnik na potrzeby Polskiego Wojska. Czy teraz, po zamówieniu AW149 sytuacja się zmienia? Jak dziś formułuje Pan plany w tym zakresie?

Jedną z przewag konkurencyjnych nad innymi producentami śmigłowców jaką posiada Leonardo Helicopters jest elastyczność, dlatego jedna platforma nie zamyka nas na kolejną. Popatrzmy na MH-139 dla US Air Force, który został stworzony na platformie AW139 w kooperacji z Boeingiem – tak powstał Grey Wolf. Cztery pierwsze egzemplarze są już dostarczane, po ostatecznej, uzupełniającej certyfikacji przez FAA. Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych dysponują szeroką paletą śmigłowców, mają też swoją produkcję, a jednak zdecydowały się przyjąć rozwiązanie na bazie platformy AW139. Osobiście widzę przestrzeń także w polskich Siłach Zbrojnych na ten typ śmigłowca. Ten śmigłowiec może być również w całości produkowany w Świdniku.

Śmigłowiec PZL W3 Sokół Sił Powietrznych w wersji poszukiwawczo-ratowniczej podczas prac obsługowych w hangarze zakładów PZL-Świdnik / Zdjęcie: Hans Wolf

Na koniec pytanie o to w jakim kierunku będzie rozwijać się działalność PZL-Świdnik w najbliższych latach? Jakie sektory rynku będą najważniejsze?

Naszym najważniejszym klientem jest Wojsko Polskie i ze względów tożsamościowych chcemy by tak pozostało. Mamy oczywiście innych ważnych klientów w kraju i zagranicą, jednak największy potencjał widzę głównie w Polsce i we współpracy z Siłami Zbrojnymi. Mają one duże potrzeby jeśli chodzi o wymianę sprzętu w różnych kategoriach śmigłowców, dlatego trudno wyobrazić sobie, żeby PZL-Świdnik nie był częścią rozwiązania tych wyzwań. PZL-Świdnik jest jedynym polskim zakładem posiadającym pełne zdolności projektowe, rozwojowe, produkcyjne i serwisowe, posiadającym wojskową certyfikację organizacji projektującej, ma wszystkie elementy wymagane od dostawcy śmigłowców. Ciężko więc wyobrazić sobie, że wojsko pominie taki zakład, który ma blisko siebie, w sąsiedztwie też szkoły lotniczej w Dęblinie. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, zwłaszcza bezpieczeństwa łańcucha dostaw dla armii, z punktu widzenia biznesowego dla nas, nie wyobrażam sobie żebyśmy nie byli dalej strategicznym partnerem naszych Sił Zbrojnych.

Polska, z dużą armią, położona na wschodniej flance NATO, z potrzebami modernizacji wiekowej już floty opartej na radzieckich technologiach, pozostaje jednym z największych odbiorców dla śmigłowców wojskowych w Europie. Wierzę, że wojsko potrzebuje nas, a my potrzebujemy wojska. Jest to także kluczowe dla nas jako producenta śmigłowcowego.

Dziękuję za rozmowę

X