W piątek, 4 października 2024, turecki portal branżowy SavunmaSanayiST poinformował, że spółka Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi wygrała przetarg Ministerstwa Obrony Rumunii na dostawę 1059 lekkich opancerzonych pojazdów taktycznych oferując model Cobra II 4×4. 20 marca br. informowano, że jest to jedyny oferent w programie ATBTU (Autovehicule tactice blindate de tip ușor).
Zdjęcie: Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi
Jak poinformowano, turecki producent otrzymał zaproszenie do rozpoczęcia negocjacji od państwowej rumuńskiej spółki Compania Nationala Romtehnica, działającej w imieniu tamtejszego resortu obrony. Przewidywana wartość umowy to 4 263 286 655,66 RON (3,689 mld zł) i ma obejmować także niektóre usługi zintegrowanego wsparcia logistycznego. Przy czym budżet programu to 4,58 mld RON (3,964 mld zł)
W ramach offsetu, strona rumuńska oczekuje, że pierwsze 278 pojazdów zostanie dostarczonych przez stronę turecką, natomiast pozostałe 781 zostanie wyprodukowanych na licencji w kraju w nowym zakładzie, który zbuduje Compania Nationala Romtehnica. Ponadto, pojazdy będą integrowane ze zdalnie sterowanymi modułami uzbrojenia Anubis rumuńskiej spółki Pro Optica.
Będą dostarczane w dziewięciu konfiguracjach, w tym bazowej transportera piechoty, niszczyciela czołgów, pojazdu rozpoznawczego, wysuniętego punktu obserwacyjnego i opancerzonego ambulansu) (Kolejne JLTV dla Rumunii).
Opis
Cobra II jest rozwinięciem pojazdu pierwszej generacji, produkowanego od 1997. W przypadku Cobra I, wiele jego podzespołów pochodzi z HMMWV, a podwozie ma dno w kształcie litery V. Cobra II ma charakteryzować zwiększoną liczbą krajowych komponentów.
Cobra II zadebiutował w 2013 na wystawie przemysłu obronnego IDEF w Stambule. Jak dotąd trafiły one do sił zbrojnych i sił bezpieczeństwa Turcji, a także na eksport do Azerbejdżanu, Bangladeszu, Ekwadoru, Ghany, Kazachstanu, Rwandy, Senegalu, Tunezji i Wybrzeża Kości Słoniowej, ale też widziano je na stanie sił kurdyjskich (zdobyczne) oraz w Ukrainie, przy czym nie jest znane źródło dostaw w przypadku tej drugiej. W styczniu br. zakup pojazdów tej wersji zapowiedziało Maroko. Były też ostatnio bezskutecznie oferowane w Estonii.
W wariancie podstawowym załogę stanowi 2 żołnierzy (dowódca i kierowca), a desant 7 żołnierzy. Ma 5,6 m długości, 2,5 m szerokości i 2,2 m wysokości. Masa bojowa wynosi do 14,5 t, a prześwit 400 mm (w tym miejscu warto odnotować, że wymogiem programu ATBTU była masa bojowa do 12 t, ale cięższy pojazd miał przejść testy z wynikiem pozytywnym – przyp. red.). Charakteryzuje się zwiększoną w porównaniu z poprzednikiem ochroną balistyczną i przeciwminową.
Jest napędzany podwójnie doładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 360 KM, którego moc jest przenoszona na wszystkie koła dzięki automatycznej skrzyni biegów. Charakteryzuje się w pełni niezależnym zawieszeniem i oponami 395/85 R20 typu run flat.
Może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1 m, wzniesienia o kącie natarcia 60%, przechyle bocznym do 30%, przeszkody pionowe z wysokością do 0,5 m, zjazdy o nachyleniu 45% i wjazdy o nachyleniu 55%. Prędkość maksymalna wynosi 110 km/h, a zasięg jazdy to 700 km.
Dev zırhlı araç ihalesini Otokar kazandı:
Otokar, Romanya Milli Savunma Bakanlığı'nın şirketi olan C.N. Romtehnica S.A.'nın (Romtehnica) açmış olduğu, 4×4 Taktik Tekerlekli Hafif Zırhlı araç alımı ile ilgili ihalede sözleşme görüşmeleri için resmi davet yazısı aldı
İhale 1059… pic.twitter.com/93iOHkYGvI
— SavunmaSanayiST.com (@SavunmaSanayiST) October 4, 2024