Przejdź do serwisu tematycznego

Turecki Otokar Cobra II jedyną ofertą w Rumunii

Jak poinformowały rumuńskie media branżowe, jedynym oferentem w przetargu na 1059 lekkich opancerzonych pojazdów taktycznych jest turecka spółka Otokar Automativ oferująca model Cobra II 4×4.

W środę, 20 marca, rumuński portal branżowy Defense Romania, powołując się na źródła w Ministerstwie Obrony Rumunii poinformował, że jedynym oferentem w przetargu na 1059 lekkich opancerzonych pojazdów taktycznych jest turecka spółka Otokar Automativ oferująca model Cobra II 4×4.

Zdjęcie: Otokar Automativ

Po raz pierwszy o programie pozyskania nowej floty pojazdów opancerzonych tej klasy informował 7 kwietnia 2023 szef Głównego Zarządu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej Rumunii gen. dyw. Teodor Incicas, przekazując szczegóły złożonego na początku marca tego samego wniosku do stałego prezydium Parlamentu Rumunii dokumentacji związanej z dalszymi planami modernizacji technicznej sił zbrojnych (Rumunia: Kolejne systemy obrony powietrznej i bojowe wozy piechoty).

Budżet programu o kryptonimie ATBTU (Autovehicule tactice blindate de tip ușor) ustalono na maksymalnie 4,58 mld RON (3,98 mld zł), opiewa na 1058 egzemplarzy pojazdów w 9 konfiguracjach (w tym bazowej transportera piechoty, niszczyciela czołgów, pojazdu rozpoznawczego, wysuniętego punktu obserwacyjnego i opancerzonego ambulansu), a harmonogram zakłada podpisanie umowy z jednym wykonawcą do końca 2024.

Oprócz Otokar Automotiv, udziałem w programie miały być zainteresowane następujące podmioty: Arquus z Sherpa Light (Francja), Oshkosh Defense z JLTV (USA), Nurol Makina z Ejder Yalçın (Turcja) oraz UROVESA z VAMTAC (Hiszpania) w kooperacji z Rafael Advanced Defense Systems z Izraela. Ostatecznie żadna z nich nie złożyła oferty.

Jest to o tyle ciekawe, że 28 października 2018 Rumunia zdecydowała się na zakup 120-130 pojazdów JLTV z których dotychczas zamówiono 34, a zakup 95 kolejnych jest procedowany (Kolejne JLTV dla Rumunii). Jednakże w programie ATBTU, z uwagi na wielkość zamówienia, resort obrony wymagał szerokiego pakietu offsetowego w zakresie transferu technologii do Rumunii, na co nie zgodził się Kongres USA w przypadku Oshkosh Defense. Zatem 129 pojazdów JLTV pochodzi z półki.

Innym powodem niezłożenia ofert przez zainteresowanych był wymóg niskiej marży cenowej, jak i wreszcie trudne warunki umowne i wiele nierealistycznych wymogów, w tym z biznesowego punktu widzenia. Szczegóły nie są jednak znane.

Opis

Cobra II jest rozwinięciem pojazdu pierwszej generacji, produkowanego od 1997. W przypadku Cobra I, wiele jego podzespołów pochodzi z HMMWV, a podwozie ma dno w kształcie litery V. Cobra II ma charakteryzować zwiększoną liczbą krajowych komponentów.

Cobra II zadebiutował w 2013 na wystawie przemysłu obronnego IDEF w Stambule. Jak dotąd trafiły one do sił zbrojnych i sił bezpieczeństwa Turcji, a także na eksport do Azerbejdżanu, Bangladeszu, Ekwadoru, Ghany, Kazachstanu, Rwandy, Senegalu, Tunezji i Wybrzeża Kości Słoniowej, ale też widziano je na stanie sił kurdyjskich (zdobyczne) oraz w Ukrainie, przy czym nie jest znane źródło dostaw w przypadku tej drugiej. W styczniu br. zakup pojazdów tej wersji zapowiedziało Maroko. Były też ostatnio bezskutecznie oferowane w Estonii.

W wariancie podstawowym załogę stanowi 2 żołnierzy (dowódca i kierowca), a desant 7 żołnierzy. Ma 5,6 m długości, 2,5 m szerokości i 2,2 m wysokości. Masa bojowa wynosi do 14,5 t, a prześwit 400 mm. Charakteryzuje się zwiększoną w porównaniu z poprzednikiem ochroną balistyczną i przeciwminową.

Jest napędzany podwójnie doładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 360 KM, którego moc jest przenoszona na wszystkie koła dzięki automatycznej skrzyni biegów. Charakteryzuje się w pełni niezależnym zawieszeniem i oponami 395/85 R20 typu run flat.

Może pokonywać przeszkody wodne o głębokości 1 m, wzniesienia o kącie natarcia 60%, przechyle bocznym do 30%, przeszkody pionowe z wysokością do 0,5 m, zjazdy o nachyleniu 45% i wjazdy o nachyleniu 55%. Prędkość maksymalna wynosi 110 km/h, a zasięg jazdy to 700 km.

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X