W środę, 27 marca, w stoczni wojennej Itaguaí Construções Navais (ICN) w Rio de Janeiro odbyła się uroczystość wodowania technicznego okrętu podwodnego Tonelero (S42) typu Riachuelo/Scorpène. Jest to trzecia z czterech zamówionych konwencjonalnych jednostek francuskiego typu. W uroczystości brali udział m.in. prezydenci Brazylii i Francji, Luiz Inácio Lula da Silva i Emmanuel Macron.
Zdjęcia: Ministerstwo Obrony Brazylii
Najwyższym władzom obu państw towarzyszyli minister obrony Brazylii José Mucio Monteiro Filho i dowódca marynarki wojennej (Marinha do Brasil) admirał eskadry Marcos Sampaio Olsen. Wśród zaproszonych gości byli także: minister spraw zagranicznych Mauro Vieira, minister portów i portów lotniczych Silvio Costa Filho, specjalny doradca prezydenta Brazylii Celso Amorim, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony ds. wyposażenia obronnego Rui Chagas Mesquita, prezes spółki stoczniowej Itaguaí Construções Navais Renaud Poyet, a także inne władze wojskowe i cywilne.
Prezydent Lula zwrócił uwagę, że program budowy nowych okrętów podwodnych PROSUB gwarantuje brazylijską suwerenność morską, promuje miejsca pracy i wprowadza innowacje. Minister José Mucio podkreślił korzyści płynące z projektu oprócz bezpieczeństwa kraju. Segment przemysłu obronnego odpowiada za około 2,9 mln miejsc pracy i stanowi 4,78% naszego PKB. W 2023 eksport związany z przemysłem obronnym był o 127% wyższy niż w 2022, osiągając drugie najlepsze wyniki od początku monitorowania w 2001 – powiedział.
Przypomnijmy, że stępkę Tonelero (S42) położono 13 stycznia 2015. Z kolei prototypowy Riachuelo (S 40) wszedł do służby we wrześniu 2022, natomiast drugi okręt, Humaitá (S 41), 12 stycznia 2024. Oczekuje się, że do końca 2025 zostanie zwodowany czwarty i ostatni, Angostura (S43). Trzeci i czwarty okręt mają wejść do służby, kolejno, w 2025 i 2026.
Okręty są budowane lokalnie przez grupę stoczniową Construtora Norberto Odebrecht (CNO) w ramach programu PROSUB (PROgrama de Desenvolvimento de SUBmarinos) na podstawie umowy z francuską spółką DCNS (obecnie Naval Group) z 2009 o wartości 9,9 mld USD.
Brazylijska odmiana Scorpène, oznaczona jako S-BR, ma największe wymiary spośród dostępnych wariantów: 75 m długości i 2000 t wyporności. Dla porównania, wariant CM-2000 dla Chile i Malezji (po dwa okręty) mierzy 67,4 m i wypiera 1738 t, a AM-2000 jako Kalvari dla Indii (sześć planowanych okrętów) ma 67,5 m długości i wyporność 1775 t. W ofercie Naval Group jest także pomniejszony, jeszcze nieprodukowany wariant Scorpène 1000 o długości 50 m i wyporności 1000 t.
Rozpoczęły się również prace nad pierwszym brazylijskim okrętem podwodnym o napędzie nuklearnym SN-BR, który otrzyma nazwę Álvaro Alberto (SN-10) o długości 100 m i wyporności 6000 t, który miałby wejść do służby w 2032. Będzie to w rzeczywistości jeszcze bardziej powiększony Scorpène z nowym układem napędowym.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.