25 stycznia br. szwedzki magazyn Sydöstran poinformował, że tego samego dnia rankiem czasu lokalnego, w wyniku niewłaściwego zabezpieczenia, po wypompowaniu wody z suchego doku w stoczni Saab Kockums w Karlskronie, przewrócił się okręt podwodny HSwMS Södermanland zmodyfikowanego typu A17 Södermanland. Jest to jedna z dwóch bliźniaczych jednostek, które nie tak dawno były oferowane Polsce jako pomostowe rozwiązanie przed realizacją programu kr. Orka.
Według szwedzkich mediów, w wyniku niewłaściwego zabezpieczenia, po wypompowaniu wody z suchego doku w stoczni Saab Kockums, przewrócił się okręt podwodny typu A17 Södermanland / Zdjęcia: Jakub Link-Lenczowski
Według doniesień prasowych, okręt podwodny został wprowadzony do suchego doku i prawdopodobnie z powodu złego ustawienia na kilblokach, po wypompowaniu wody, która go wypierała, okręt przewrócił się na jedną z burt. W wyniku zdarzenia prawdopodobnie uszkodzony został zarówno suchy dok, jak i sam okręt, ale nikt z personelu stoczni Saab Kockums nie został poszkodowany.
Stocznia, należąca do spółki Saab Defence and Security, odmówiła podania szczegółowych informacji na temat wypadku. Mattias Rådström, rzecznik prasowy Saaba, potwierdził samo zdarzenie, dodając, że doszło do pewnych szkód materialnych. Sprawy nie skomentowała marynarka wojenna Królestwa Szwecji (Svenska Marinen), która jest właścicielem okrętu.
HSwMS Södermanland wraz z bliźniaczym Östergötland były oferowane Polsce, o czym informował 28 listopada 2019 minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. Jednakże 23 lutego 2021 minister oświadczył, że toczące się negocjacje nie idą w dobrym kierunku, a resort jest zaniepokojony czasem, jeśli chodzi o możliwość pozyskania tych okrętów i ceną. Ostatecznie priorytetem stał się zakup trzech fregat wielozadaniowych kr. Miecznik, a kwestia pozyskania nowych okrętów podwodnych, ale w ramach programu Orka, została przesunięta w czasie – jednostki miałyby zostać zakupione do 2034 roku (Koniec epoki: Sęp i Bielik wycofane ze służby, Rozmowy o pomostowej Orce, Pomostowa Orka w rękach szwedzkich parlamentarzystów, Szwedzkie okręty dla Polski?).
Okręty podwodne typu A17 Södermanland zbudowane pierwotnie jako typ Västergötland przez ówczesną stocznię Kockums AB w Malmö (obecnie Saab Kockums, część Saab Defence and Security) mają po 60,5 m długości (zostały wydłużone o 12 m w ramach modernizacji), 6,1 m szerokości i 5,6 m wysokości kadłuba. Jednostki wypierają pod wodą 1500 t.
Ich największym atutem jest zmodernizowana maszynownia. Zespół napędowy tworzą dwa silniki wysokoprężne Hedemora i silniki elektryczne Kockums v4-275R Stirling, zainstalowane w ramach modernizacji. Dzięki temu okręty charakteryzują się nowoczesnym, niezależnym od powietrza napędem (Air Independent Propulsion, AIP), zapewniającym prędkość do 20 w. i możliwość pozostawania pod wodą przez wiele tygodni. Załoga składa się z 20 oficerów i podoficerów oraz 6 marynarzy. Uzbrojenie stanowi 6 wyrzutni dla 533-mm torped i 4 wyrzutnie dla 400-mm torped i min.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.