W czwartek, 15 sierpnia 2024, szwedzka agencja zamówień wojskowych FMV (Försvarets materielverk) w imieniu Ministerstwa Obrony Szwecji poinformowała o odbiorze od fińskiej spółki Sisu Auto pierwsze dwa egzemplarze lekkich pojazdów opancerzonych GTP 4×4.
Odebrano po jednym egzemplarzu w wersji transportera piechoty z dwuosobową załogą i ośmioma żołnierzami desantu oraz ogólnego przeznaczenia z czteroosobową opancerzoną kabiną i skrzynią ładunkową pod zabudowę.
Pojazdy, które obecnie otrzymaliśmy, to w zasadzie pojazd opancerzony z napędem na cztery koła i masie całkowitej 16,5 tony. Mają wspólną ramę, na której można wymieniać moduły i w ten sposób tworzyć nowe warianty. Koncepcja pojazdu z różnymi modułami przypomina istniejącą wcześniej koncepcję pojazdu i nosiła nazwę SEP, platforma jednostek zabezpieczonych przed odłamkami (artyleryjskimi), powiedział Henrik Sundberg, kierownik projektu FMV.
W Szwecji pojazdy otrzymały oznaczenie wojskowe TGB24, a FMV rozpocznie dostawy ich dla Sił Zbrojnych jesienią br.
Obecnie trwa weryfikacja parametrów taktyczno-technicznych pojazdów, a w listopadzie FMV przeprowadzi szkolenia użytkowników i mechaników z personelu Sił Zbrojnych, ze szczególnym uwzględnieniem systemów wsparcia dowodzenia na ziemi, dodał Henrik Sundberg.
Wspólna umowa ramowa
Pojazdy zakupiono wspólnie z Finlandią w ramach umowy ramowej, która opiera się na wspólnym bezpieczeństwie dostaw oraz możliwości wspólnej produkcji, dostaw i użytkowania pojazdów.
Dzięki tej umowie umożliwiliśmy obniżenie kosztów rozwoju i cen jednostkowych przy składaniu wspólnych zamówień – wyjaśnił Micael Ågren Berner, dyrektor działu pojazdów kołowych w FMV.
To dobry przykład dobrej współpracy przy szybkich postępowaniach przetargowych i szybkich dostawach w ramach szwedzko-fińskiej współpracy obronnej (försvarssamarbetet, FISE). Dialog pomiędzy FMV, Szwedzkimi Siłami Zbrojnymi i Sisu Auto przebiegał bez tarć, co było warunkiem wstępnym realizacji zamówienia i dostawy w tak krótkim czasie, dodał Micael Ågren Berner.
W sumie Szwecja i Finlandia zamówiły ponad 260 pojazdów, przy czym dla Szwedzkich Sił Zbrojnych trafią między innymi warianty, takie jak transporter piechoty, samobieżne zestawy przeciwlotnicze, pojazdy dowodzenia, ewakuacji medycznej i wozy łączności.
O szczegółach szwedzkiego zamówienia brak dotychczas informacji. Wiadomo, że Finlandia zamówiła łącznie 38 egzemplarzy (pierwsza umowa na 25 egz. została zawarta 19 grudnia 2022).
GTP 4×4 ma konstrukcję modułową. Masa bojowa wynosi 16 500 kg, a użyteczna 5000 kg. Ma 6000 mm długości, 2500 mm szerokości i 2550 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 3800 mm, a prześwit 400 mm. Załoga składa się z 2 żołnierzy, a maksymalna liczba żołnierzy desantu wynosi 8. Pojazd pokonuje przeszkody terenowe o kącie podejścia i zejścia do 45 stopni oraz o przechyle do 37 stopni. Może brodzić na głębokości do 1200 mm i wjeżdżać na teren o nachyleniu 60%. Ochrona balistyczna, jak i przeciwminowa, ma reprezentować poziom STANAG 4569 (choć nie wskazano stopnia).
Warto zauważyć, że w połowie listopada 2019 Sisu Auto zaprezentowało ten drugi wariant z nowym 6-cylindrowym, 4-suwowym silnikiem wysokoprężnym Mercedes-Benz OM926 o mocy 243 kW (330 kM) wraz z automatyczną skrzynią biegów Allison 3500 i skrzynią rozdzielczą ZF VG750, które zapewniają zasięg operacyjny do ponad 700 km. Stosunek mocy do masy wynosi 22 KM/tonę.
Pierwotna wersja GTP 4×4 została zaprezentowana po raz pierwszy podczas międzynarodowej wystawy Auto 2018 w Rydze. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami powstaną jeszcze warianty ewakuacji technicznej i ratownictwa z żurawiem, opancerzony ambulans oraz pojazd rozpoznawczy.
GTP 4×4 został pierwotnie wybrany również przez łotewską Gwardię Narodową (Latvijas Republikas Zemessardze), poszukującą dostawcy 200 pojazdów opancerzonych, ale zakup został oprotestowany i przetarg rozpoczęto od nowa. Ostatecznie, w ramach międzynarodowego programu CAVS, zamówiono większe kołowe transportery opancerzone Patria 6×6, które również pozyskuje Szwecja.