30 września amerykańskie dowództwo NAVSEA (Naval Sea Systems Command) podpisało umowę o wartości 92 931 647 USD (367,57 mln zł) na opracowanie prototypu nowego systemu zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) o nazwie Hammerhead, który ma zostać opracowany w oparciu o system lekkich 324-mm torped Raytheon Mark 54 LHT (Lightweight Hybrid Torpedo).
Spółka General Dynamics Mission Systems otrzymała środki od amerykańskiej marynarki wojennej na opracowanie prototypu nowego systemu zwalczania okrętów podwodnych o nazwie Hammerhead w oparciu o torpedy Mk 54 LHT (na zdjęciu) / Zdjęcie: US Navy
Umowa, na opracowanie prototypów systemu wraz z powiązanym zestawem diagnostycznym i wsparciem logistycznym oraz testy, zawiera opcję, która zwiększa wartość zamówienia do 275 603 495 USD (1,09 mld zł). Prace będą realizowane w Taunton, Braintree, Pittsfield i Quincy (Massachusetts), Andover (Maryland), Fairfax (Wirginia), Greensboro (Karolina Północna), Groton (Connecticut), Lincoln (Nebraska) oraz Bloomington (Minnesota) z terminem do września 2023. W przypadku wykorzystania opcji, termin zostanie wydłużony do września 2026. W ramach budżetu obronnego NDAA na rok fiskalny 2021 na powyższe prace zarezerwowano 16 628 918 USD (65,77 mln zł). Zaplanowano testy z łącznie 30 prototypami, których dostawy miałyby rozpocząć się do końca 2023.
W ramach programu Hammerhead, rozpoczętego w marcu 2020, ma powstać zatapialna wyrzutnia torped Mk 54 LHT, która będzie rozmieszczania na dnie akwenu morskiego, a także w pobliżu portów i baz morskich. Następnie po wykryciu wrogiej jednostki podwodnej za pomocą czujników akustycznych zaprogramowanych na charakterystyczne dźwięki, torpeda ma zostać wystrzelona w jego kierunku. Będzie to przypominać działanie miny morskiej, co pozwoli na utrudnienie wykrycia wyrzutni przez przeciwnika. System ma być aktywowany w czasie kryzysów i konfliktów zbrojnych.
System ma składać się, oprócz wspomnianej wyrzutni torped i czujników, z modułu cumowania do dna morskiego, modułu zasilania, modułu sterowania, przetwarzania i uruchamiania oraz modułu łączności z lądem. System ma być rozmieszczany za pomocą bezzałogowych pojazdów podwodnych klasu USV (Unmanned Underwater Vehicle) (Bezzałogowe Blackwing na okręty podwodne US Navy, Bezzałogowa Orca).
Zakup jest realizowany w ramach inicjatywy Maritime Accelerated Acquisition, stanowiącej część szerszego procesu dokapitalizowania zasobów ofensywnych US Navy i Hammerhead ma być uzupełnieniem płytkowodnych min morskich Mk 68 CDM (Clandestine Delivered Mine) i Mk 67 Submarine Launched Mobile Mine. Będzie to również nowa platforma dla lekkich torped ZOP, które obecnie są na uzbrojeniu okrętów i śmigłowców.
Co ciekawe, wyrzutnia pływająca lub rozmieszczona na dnie morskim jest rozważana przez Rosję w przypadku torped (bądź podwodnych bezzałogowców) o napędzie nuklearnym 2M39 Posejdon (wcześniej znanych jako Status-6; w kodzie NATO: Kanyon). Projekt nosi nazwę Skif i został opatentowany przez głównego projektanta Posejdona, Aleksandra Szalniewa (patent nr RU 2135929). Warto mieć jednak na uwadze, iż to uzbrojenie zupełnie innej klasy, niż Mk 54 LHT, gdyż to de facto broń strategiczna, podobna jest jedynie idea rozmieszczenia (K-329 Biełgorod na próbach).