8 lutego br. izraelska spółka Steadicopter ujawniła lekki bezzałogowy śmigłowiec Black Eagle 50H klasy RUAV (Rotary Unmanned Aerial Vehicle), który jest pierwszą tego typu konstrukcją na rynku o napędzie hybrydowym. Premiera wywiadowczego wiropłatu odbędzie się podczas targów Singapore Airshow, które zaplanowano na 15-18 lutego br. i będzie prezentowany na stoisku nr C-Q101.
Izraelska spółka Steadicopter ujawniła lekki bezzałogowy śmigłowiec Black Eagle 50H, który jest pierwszą tego typu konstrukcją na rynku o napędzie hybrydowym
Przy maksymalnej masie startowej wynoszącej 50 kg, Black Eagle 50H może przenosić ładunki różnej klasy wagowej podczas maksymalnie pięciu godzin lotu – co jest wyjątkowo wysokim parametrem w porównaniu z innymi platformami pionowego startu i lądowania (VTOL) w swojej klasie. Dlatego może pełnić zadania na rzecz organów ścigania, służb morskich i cywilnych oraz operacji niejawnych, takich jak operacje wywiadu elektronicznego (ELINT), a także wykrywania i gromadzenia sygnałów telefonii komórkowej i radiowych oraz identyfikowania, wykrywania i przechwytywania transmisji Wi-Fi.
Unikalną cechą nowego bezzałogowca jest hybrydowy układ napędowy, złożony z klasycznego silnika spalinowego i cichego silnika elektrycznego, łącząc tym samym cechy pozostałych członków rodziny wiropłatów Black Eagle: spalinowego Black Eagle 50 i elektrycznego Black Eagle 50E (oraz mniejszych Black Eagle 25E) (IDEX 2021: Rodzina bezzałogowców Steadicopter Black Eagle, Wywiadowcze Black Eagle 50).
Bezzałogowy śmigłowiec ma ładowność do 12 kg i wyjątkowo dużą jak na swoją kategorię długotrwałość lotu / Zdjęcia: Steadicopter
Black Eagle 50E ma 2,54 m długości, masa własna wynosi 38 kg, a maksymalna masa startowa wynosi 50 kg (udźwig 12 kg). Długotrwałość jego lotu wynosi 5 h, w tym 3 h w zawisie, a maksymalny pułap lotu wynosi 3048 m. Zasięg łączności z operatorem wynosi maksymalnie 150 km. Śmigłowiec rozwija prędkość przelotową 45 w. i maksymalną 70 w.
Bsl może działać w środowisku pozbawionym dostępu do sygnału nawigacji satelitarnej (GPS) i opierać się całkowicie na nawigacji zliczeniowej (INS). Komputer systemu sterowania bezzałogowcem reprezentuje standard ADS33 i pozwala na wykonywanie w pełni autonomicznych startów i lądowań oraz lotów w dzień i w nocy.
Noam Lidor, wiceprezes ds. sprzedaży, marketingu i rozwoju biznesowego w Steadicopter, powiedział:
Black Eagle 50H to prawdziwie wielodomenowy, wielozadaniowy i wieloczujnikowy system, połączony ze wszystkimi zaletami cichego, łatwego w utrzymaniu, wysoce uniwersalnego systemu zasilanego energią elektryczną. Jego zdolność do przenoszenia zaawansowanych ładunków i zdolność do długiego przebywania w powietrzu zapewniają zarówno powodzenie misji, jak i jej elastyczność.