W poniedziałek, 9 grudnia 2024, brytyjska spółka Leonardo UK (część włoskiej grupy Leonardo) poinformowała, że wspólnie z 2Excel oblatały dla Ministerstwa Obrony Wielkiej Brytanii samolot doświadczalny Excalibur na bazie Boeinga 757, przeznaczony do testowania w locie technologii dla brytyjsko-włosko-japońskiego programu samolotu wielozadaniowego 6. generacji o kryptonimie GCAP (Global Combat Air Programme).
Flight Test Aircraft (FTA) Excalibur zakończył pierwszą fazę testów w locie po zakończeniu przebudowy i modyfikacji. Oblot obejmował weryfikację zachowania w locie samolotu, który otrzymał nowe owiewki na wyposażenie specjalistyczne z boku i w dolnej części przedniego kadłuba. Samolot przejdzie teraz dalsze prace inżynieryjne w zakładzie spółki QinetiQ w Boscombe Down w Wiltshire.
Jak wspomniano, Excalibur to były komercyjny samolot Boeing 757, który jest obecnie remontowany i przekształcany w latające laboratorium technologii walki powietrznej. Jest częścią brytyjskiego Future Combat Air System (FCAS), który obejmie samolot wielozadaniowy opracowywany w ramach Global Combat Air Programme (GCAP), a także szerszy zakres możliwości, takich jak samoloty bezzałogowe, systemy informacyjne i systemy uzbrojenia.
W pierwszej fazie modyfikacji FTA Excalibur został wyposażony we wspominane owiewki, zmieniające zewnętrzną linię kadłuba samolotu. Będą one przeznaczone do obsługi zintegrowanych czujników i systemów niekinetycznych (Integrated Sensors, Non-Kinetic Effects, ISANKE) i zintegrowanych systemów łączności (Integrated Communications Systems, ICS), które Leonardo UK i jego międzynarodowi partnerzy opracowują w ramach programu GCAP. Dalsze modyfikacje samolotu FTA Excalibur obejmą owiewkę nosową, która otrzyma kształt znany z samolotów bojowych, aby przetestować zaawansowane demonstratory systemów radiolokacyjnych.
Docelowa konfiguracja ze zmodyfikowaną owiewką nosową / Grafika: 2Excel
Program Excalibur wkrótce skupi się na instalacji systemów demonstracyjnych technologii ISANKE i ICS, co stanowi podstawę rozwoju tych zaawansowanych możliwości. Oczekuje się, że Excalibur będzie wykonywał loty doświadczalne i testowe w ciągu najbliższych lat, kiedy to naukowcy i inżynierowie na pokładzie będą mogli testować i udoskonalać systemy w trakcie lotu. To zmniejszy ryzyko i przyspieszy program rozwoju domeny, a tym samym wesprze ambitne ramy czasowe GCAP.
Leonardo, 2Excel i Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii ściśle i przejrzyście współpracowały, aby zapewnić, że program FTA Excalibur był realizowany zgodnie z harmonogramem. Partnerstwo opiera się na wieloletniej udanej współpracy między spółką Leonardo a 2Excel, średniej wielkości przedsiębiorstwem. Pomyślne zakończenie tej fazy programu Excalibur stanowi namacalny dowód tempa i sprawności, jakie można osiągnąć dzięki silnemu partnerstwu.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami spółki 2Excel z 21 września 2021, samolot FTA Excalibur miał mieć ładowność 16 ton oraz operować na pułapie 12 800 m (42 tys. stóp) przy prędkości Ma0,86.
Nowy model koncepcyjny GCAP / Zdjęcie: BAE Systems
Tymczasem, 27 listopada br. agencja prasowa Reuters przytoczyła słowa ministra spraw zagranicznych Włoch Antonio Tajaniego, który powiedział, że Arabia Saudyjska prawdopodobnie dołączy do brytyjsko-włosko-japońskiego programu GCAP.
21 lipca br. w przeddzień rozpoczynających międzynarodowych pokazów lotniczych Farnborough International Airshow 2024 w Wielkiej Brytanii, spółka BAE Systems zaprezentowała nowy model koncepcyjny samolotu GCAP.
Wcześniej, 14 grudnia 2023 rządy w Londynie, Rzymie i Tokio i ich główni partnerzy przemysłowi: BAE Systems, Leonardo i Mitsubishi Heavy Industries zatwierdziły porozumienie powołujące organ koordynujący Międzynarodowej Organizacji Rządowej GCAP (Global Combat Air Programme – GCAP International Government Organisation; w skrócie GIGO).
Program GCAP został uruchomiony 9 grudnia 2022 i zastąpił wcześniejsze narodowe inicjatywy, brytyjski Tempest i japoński F-X. Nowy samolot zastępował obecnie eksploatowane Eurofighter Typhoon (przez Wielką Brytanią i Włochy) oraz F-15J/DJ Eagle i F-2 (przez Japonię) oraz uzupełni obecnie wdrażane przez trzy państwa samoloty F-35. Zakłada się również opracowanie bojowego bezzałogowego statku latającego (bbsl), tzw. lojalnego skrzydłowego wraz z uzbrojeniem. Wcześniej zainteresowana udziałem była Szwecja, ale w ub. r. ogłoszono, że Sztokholm sam opracuje następcę JAS 39 Gripen, a 22 marca br. wybrano spółkę Saab Defence and Security jako koordynatora prac.
Oprócz trzech wymienionych spółek – liderów programu, jak czytamy w oddzielnym komunikacie prasowym Leonardo, podwykonawcami zostały: Avio Aero (Włochy), ELT Group (Włochy), IHI (Japonia), MBDA (Włochy i Wielka Brytania), Mitsubishi Electric (Japonia) i Rolls-Royce (Włochy).
https://twitter.com/Leonardo_UK/status/1866151976213311717
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.