W środę, 27 marca, rosyjska agencja TASS poinformowała, powołując się na źródła w kompleksie przemysłowo-zbrojeniowym, że w tym roku zostaną położone stępki dwóch zmodernizowanych, strategicznych okrętów podwodnych projektu 955AM Boriej-AM o napędzie jądrowym. O ile plan budowy jednostek był znany, to nowością jest oznaczenie kolejnych okrętów, które mają być modernizacją dotychczasowego projektu.
Zdjęcie poglądowe: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej
Stępki zostaną położone w rosyjskiej stoczni OAO PO Siewmasz (Zjednoczenie Produkcyjne Północne Zakłady Budowy Maszyn) w Siewierodwinsku, choć konkretne daty nie zostały upublicznione. Jeden z okrętów trafi do Floty Północnej Marynarki Wojennej Rosji (WMF), a drugi do Floty Oceanu Spokojnego.
W tym roku stępka zmodernizowanych atomowych okrętów podwodnych projektu 955AM Boriej-AM zostanie położona w ramach kontraktów podpisanych w 2021 – podało źródło.
Co ciekawe, pierwotnie planowano rozpoczęcie budowy okrętów w 2023, a zamówienie miało nastąpić w 2022 według informacji TASS z 25 grudnia 2021, ale według projektu 955A Boriej-A, ale nie jest jasne czy na opóźnienie wpłynęła tylko decyzja o zmodyfikowaniu zamówienia oraz skąd zamieszanie odnośnie dat. Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, jednostki miały zostać przekazane zamawiającemu, odpowiednio, w 2030 i 2031, ale – ponownie – należy prawdopodobnie uwzględnić roczne opóźnienie.
Łącznie, Rosja ma dysponować zatem 12 okrętami, w tym prototypowym projektu 955: K-535 Jurij Dołgoruki (w służbie od 2012), seryjnymi K-550 Aleksander Newski (2013) i K-551 Władimir Monomach (2014) oraz czterema zmodernizowanymi projektu 955A: K-549 Kniaź Władimir (2020), K-552 Kniaź Oleg (2021), K-553 Generalissimus Suworow (2022) i K-554 Imperator Aleksander III (2023). 3 lutego br. odbył się chrzest i symboliczne wodowanie (a w rzeczywistości wytoczenie z hali montażowej) nowego okrętu K-555 Kniaź Pożarski projektu 955A Boriej-A. Natomiast dwa kolejne pozostają w budowie: Kniaź Potiomkin i Dymitr Doński, które mają wejść do służby, kolejno, w 2026 i 2028.
W 2018 zrezygnowano z kolejnej modernizacji o nazwie Boriej-B, a resort obrony był zainteresowany dwoma wariantu Boriej-K, zmodyfikowanych do przenoszenia pocisków manewrujących dalekiego zasięgu). Nie jest jasne jakie będą ewentualne różnice między anulowanym Boriej-B, a ogłoszonym właśnie Boriej-AM. Modyfikacje miały bowiem objąć zespół napędowy, m.in. instalację nowego pędnika oraz zmodernizowane wyposażenie pokładowe.
Jako ciekawostkę można dodać, że ewolucja Boriejów wyglądała następująco: w stosunku do prototypowego i seryjnych Boriej, okręty Boriej-A są wyposażane w zmodernizowane systemy łączności i charakteryzują się niższą sygnaturą akustyczną (dzięki ulepszonym śrubom i modyfikacjom strukturalnym kadłubów, w tym nowym ruchomym sterom). Pierwotne informacje o modyfikacji mówiły także o czterech dodatkowych kontenerach startowych dla pocisków balistycznych (obecnie jest 16), jednak ostatecznie nie potwierdziły się.
W budowie są natomiast dwa okręty podwodne specjalnego przeznaczenia projektu 09851 Chabarowsk, bazujące na 955 Boriej (Chabarowsk i Uljanowsk), a dwa kolejne zostały zamówione. Będą to nosiciele sześciu torped (bądź podwodnych bezzałogowców) o napędzie nuklearnym 2M39 Posejdon (wcześniej znanych jako Status-6; w kodzie NATO: Kanyon) (K-329 Biełgorod w rosyjskiej służbie).