Przejdź do serwisu tematycznego

Rosja odbiera nową partię Su-30SM2 i Jak-130

Rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK przekazała Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej kolejne partie zmodernizowanych samolotów wielozadaniowych Su-30SM2 i szkolno-bojowych Jak-130.

W sobotę, 2 grudnia, rosyjski serwis informacyjny Wiesti poinformował, że Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK przekazała Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej kolejne partie zmodernizowanych samolotów wielozadaniowych Su-30SM2 (w kodzie NATO: Flanker-H) i szkolno-bojowych Jak-130 (w kodzie NATO: Mitten). Nie jest znana liczba przekazanych egzemplarzy, co wynika z nowej polityki informacyjnej Ministerstwa Obrony Rosji, prowadzonej od wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą. Nie podaje się również numerów przekazywanych samolotów, w przypadku fotografii są one po prostu retuszowane (Rosja: Piąta w tym roku partia Su-35S dla wojska).

Su-30SM, zdjęcie poglądowe: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Informację przekazała państwowa korporacja Rostiech, do której należy Zjednoczona Korporacja Lotnicza OAK. Samoloty zostały dostarczone odbiorcy przez Irkuckie Zakłady Lotnicze z Irkucka (Rosyjskie MiG-35 zadebiutowały podczas działań wojennych w Ukrainie).

Dyrektor generalny Zjednoczonej Korporacji Lotniczej OAK Jurij Slusar podkreślił, że irkuckie zakłady zrealizowały plan produkcyjny w ramach państwowego zamówienia obronnego i rozpoczęły już produkcję samolotów zgodnie z harmonogramem na przyszły rok.

Samoloty wielozadaniowe Su-30SM2 to zmodernizowana wersja Su-30SM, które są już wykorzystywane przez Siły Powietrzno-Kosmiczne (WKS), jak i Lotnictwo Rosyjskiej Marynarki Wojennej (WMF) (Rosja: Patent na dwumiejscowy wariant Su-57UB).

Pierwsza partia Su-30SM2 została zamówiona w 2021. Dostawy rozpoczęto w styczniu 2022. Kolejne egzemplarze przekazano w lipcu br. Dotychczas wyprodukowano 21 egzemplarzy. Jak wspomniano, nie wiadomo ile teraz dostarczono (Białoruś odbiera Su-30SM).

Modernizacja Su-30SM do standardu Su-30SM2 obejmowała wymianę silników Saljut AŁ-31FP o ciągu 123 kN na mocniejsze Saturn/Liulka AŁ-41F-1S (117S) o ciągu 142 kN z wektorowanym ciągiem, pochodzące z Su-35S, które zapewniają o ok. 16% większy ciąg przy niższym zużyciu paliwa i zwiększonym resursie technicznym (Nowa partia Su-34M/NWO dla rosyjskich sił zbrojnych).

Su-30SM2 otrzymują również ulepszoną awionikę, w tym zmodernizowany lub nowy radar z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (ros. AFAR), zwiększone możliwości przenoszenia uzbrojenia, nowy system walki radioelektronicznej, system radionawigacyjny i łączności OSNOD z nowym łączem taktycznej wymiany danych, kompatybilnym z samolotami wielozadaniowymi Su-57S i bezzałogowymi systemami powietrznymi. Modernizacja ma pozwolić na utrzymanie samolotów w służbie po 2040 (Nowa partia Su-35S i Su-57 dla rosyjskich sił zbrojnych).

Jak-130 / Zdjęcie: Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej

Z kolei szkolno-bojowe Jak-130 to podstawowe samoloty szkolenia zaawansowanego pilotów WKS, na których kadeci są certyfikowani do lotów na samolotach bojowych 4. i 5. generacji.

Samoloty Jak-130 zostały zamówione 25 sierpnia 2020. Umowa, obowiązująca do 2027, opiewała na 25 egzemplarzy (dotychczas do linii trafiło ponad 117 egzemplarzy). Pierwsze partie liczące po dwa samoloty, przekazano w grudniu 2021 i listopadzie 2022. Kolejna partia o nieujawnionej wielkości, trafiła do odbiorcy w lipcu br. Samoloty, opracowane w Biurze Konstrukcyjnym im. A.S. Jakowlewa, są też produkowane od 2009 w Zakładach Lotniczych Sokół w Niżnym Nowogrodzie.

Samoloty trafiły też na eksport do Algierii (16 egz.), Białorusi (12), Bangladeszu (16), Laosu (dostarczono 4 z 10), Mjanmy (18), Syrii (zamówiono 36, ale dostawy wstrzymano ze względu na wojnę domową), Wietnamu (12), a ostatnio Iranu (dostarczono 2 z 24) (Jak-130 w Iranie, Jak-130 dla Wietnamu).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X