18 sierpnia w 185. Centrum Szkolenia Bojowego i Zastosowania Bojowego Sił Powietrzno-Kosmicznych (WKS) w Aszułuk w obwodzie astrachańskim, w południowo-zachodniej części Rosji rozbił się samolot wielozadaniowy MiG-29SMT.
Na rosyjskim poligonie wojsk lotniczych i kosmicznych w Aszułuk w obwodzie astrachańskim rozbił się samolot wielozadaniowy MiG-29SMT. Pilot zginął na miejscu / Zdjęcie: WKS
Do zdarzenia doszło podczas wykonywania zaplanowanego lotu szkoleniowego. Samolot miał ulec wypadkowi krótko po starcie z lotniska w Priwołżskij pod Astrachaniem, podczas wykonywania manewru na niskim pułapie. Pilot nie miał szans na katapultowanie się i zginął na miejscu. Samolot spadł na tereny zalesione. Nie wiadomo co było przyczyną katastrofy. Warunki pogodowe miały być optymalne. Okoliczności i przyczyny zdarzenia bada komisja Naczelnego Dowództwa WKS.
Jak informuje służba prasowa Południowego Okręgu Wojskowego Federacji Rosyjskiej, MiG-29SMT miał imitować cel aerodynamiczny podczas ćwiczeń jednostek obrony przeciwlotniczej. Nie przenosił uzbrojenia. Z kolei według informacji dziennika Izwiestija, rozbity egzemplarz należał do jednostki szkolnej, której zadaniem jest symulowanie lotnictwa bojowego przeciwnika, podobnie jak amerykańskie eskadry agresorów w wojskach lotniczych (US Air Force, USAF) i marynarce wojennej (US Navy) (F-35 w eskadrze agresorów).
MiG-29SMT (Izdielije 9.17) to zmodernizowany wariant MiG-29 pierwszej serii (Izdielije 9.12-9.13) z ulepszeniami opracowanymi dla MiG-29M (drugiej serii). Najbardziej charakterystyczne są konforemne zbiorniki paliwa na grzbiecie, wydłużające zasięg lotu do 2100 km bez tankowania w locie. W kabinie zastosowano ulepszony system sterowania typu HOTAS, dwa kolorowe ciekłokrystaliczne MFD o wymiarach 152×203 mm (6×8 cali) i dwa mniejsze monochromatyczne wyświetlacze LCD. Samolot wyposażono w zmodernizowany radar Żuk-ME (z MiG-29M) i ulepszone silniki RD-33 serii trzeciej o ciągu 81,4 kN każdy. Na sześciu węzłach podskrzydłowych i jednym podkadłubowym, samolot może przenieść do 4500 kg uzbrojenia. Do chwili wypadku, WKS dysponowały 44 MiG-29SMT i 10 MiG-29UBT (Izdielije 9.51T/9.52; wariant dwumiejscowy).
Czarna seria
W rosyjskich lotnictwie wojskowym od początku roku trwa czarna seria katastrof i wypadków. Dzień wcześniej przed wypadkiem MiG-29SMT, 17 sierpnia rozbił się prototyp lekkiego samolotu transportowego nowego typu Ił-112W podczas lotu testowego w pobliżu Kubinki pod Moskwą – zginęła cała trzyosobowa załoga. Z kolei 14 sierpnia w Turcji, w katastrofie samolotu/łodzi latającej Berijew Be-200CzS/ES Altair rosyjskiej marynarki wojennej (WMF) zginęła mieszana, ośmioosobowa rosyjsko-turecka załoga podczas gaszenia pożaru (Katastrofa prototypu samolotu transportowego Ił-112W, Turcja: Katastrofa rosyjskiego samolotu pożarniczego).
31 lipca w wyniku błędu kontrolera z wieży w 6987. bazie lotniczej Dzemgi w Kraju Chabarowskim pilot samolotu wielozadaniowego Su-35S katapultował się z w pełni sprawnego samolotu podczas startu, który bez pilota z włączonym dopalaczem miał przelecieć około 420 km w stronę Cieśniny Tatarskiej i po łącznie kilkunastu minutach spadł w rejonie wsi Smirnych na Sachalinie. Kontroler z wieży nakazał katapultowanie się, gdyż w samolocie system odpalania flar i dipoli był błędnie ustawiony w trybie automatycznym. Samolot został opromieniony radarem lotniskowym, przez co system uznał, że jest atakowany i uruchomił flary, a te zmyliły kontrolera, który sądził, iż doszło do zapalenia się silnika.
Z kolei 23 marca w bazie lotniczej Szajkowka w obwodzie kałuskim na zachodzie kraju, podczas postoju na ziemi bombowca dalekiego zasięgu Tu-22M3 doszło nieprawidłowego zadziałania systemu ratunkowego samolotu i cała czteroosobowa załoga została katapultowana (trzech z nich zginęło na miejscu) (Śmierć załogi Tu-22M3 w wyniku awarii).
9 lutego natomiast rozbił się samolot transportowy An-12BK podczas lądowania na lotnisku Iturup na największej wyspie archipelagu Kurylów na dalekim wschodzie. Do zdarzenia doszło podczas burzy śnieżnej. Załoga przeżyła przyziemienie.