W piątek, 18 lipca 2025, Dowództwo Zamówień US Army (Army Contracting Command, ACC) z Redstone Arsenal w Alabamie, w imieniu Departamentu Obrony USA, podpisało umowę o wartości 348 312 758 USD (1,272 mld zł) ze spółką Longbow LLC z Orlando na Florydzie, na produkcję i dostawy kolejnej partii radarów kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow na potrzeby użytkowników eksportowych śmigłowców AH-64E Apache Guardian.
Zdjęcie: US Army
Prace będą realizowane w głównej lokalizacji wykonawcy z terminem do 30 września 2025. Całość funduszy pochodzi ze środków programu wojskowej sprzedaży zagranicznej FMS (Foreign Military Sales) i została uruchomiona wraz z podpisaniem umowy.
Longbow LLC to spółka joint venture Lockheed Martin i Northrop Grumman.
Informacja nie precyzuje kto będzie odbiorcą zakontraktowanych radarów, ale jeśli chodzi o śmigłowce Boeing AH-64E Apache Guardian to obecnie trwa produkcja 29 wiropłatów dla Australii, 96 dla Polski, 43 do Egiptu czy Indii (6 śmigłowców Wojsk Lądowych z opcją na 6 kolejnych i 22 dla Wojsk Lotniczych z opcją na 8 kolejnych), a niedawno rozpoczęły się dostawy 6 z 24 do Maroka (z opcją na 12 kolejnych). Zgodnie z informacją Boeinga z 14 stycznia br., w roku ubiegłym dostarczono 16 nowo wyprodukowanych śmigłowców Apache Guardian oraz 34 przebudowane z wariantu AH-64D (dla porównania – w 2023 było to 20 egzemplarzy).
W ostatnich miesiącach były zamawiane również inne kluczowe komponenty do produkcji śmigłowców, takie jak system optoelektroniczny o wyższej rozdzielczości i dokładności M-TADS/PNVS Arrowhead, silniki turbowałowe T700-GE-701D czy 3. generacji system ostrzegania o opromieniowaniu radarem AN/APR-48B MRFI.
Zaawansowany radarowy system kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow (Fire Control Radar, FCR) to kluczowy element systemu uzbrojenia śmigłowców Apache w wersjach D (Apache Longbow) i E (Apache Guardian), który znacząco zwiększa ich zdolności bojowe w wykrywaniu, śledzeniu i zwalczaniu celów, szczególnie w trudnych warunkach pogodowych i w nocy oraz omijanie przeszkód w trybie TPM (Terrain Profiling Mode).
Jest to radar milimetrowy pracujący w paśmie Ka (około 35 GHz) z syntetyczną aperturą (SAR) oraz impulsowo-dopplerowską, co zapewnia wysoką rozdzielczość i precyzję umożliwiającą wykrywanie ruchomych i stacjonarnych celów.
Montaż radaru na obrotowym maszcie nad wirnikiem głównym śmigłowca zapewnia szerokie pole widzenia bez konieczności zmiany pozycji śmigłowca w zakresie 360 stopni. Longbow może wykrywać do 128 celów naziemnych w trybie GTM (Ground Targeting Mode) oraz powietrznych w trybie ATM (Air Targeting Mode) na odległość do około 8 km, w zależności od warunków i typu celu oraz automatycznie priorytetyzować najważniejsze, naprowadzając uzbrojenie na 16 z nich oraz inicjując atak w ciągu 30 sekund. Ulepszony radar dla AH-64E może również wykrywać cele morskie.
Longbow jest zintegrowany z przeciwpancernymi pociskami kierowanymi AGM-114 Hellfire, umożliwiając tryb wystrzel i zapomnij (fire-and-forget). Pociski Hellfire w wersji AGM-114L z radarem milimetrowym korzystają z danych radaru Longbow do precyzyjnego naprowadzania. Radar ma masę około 100 kg i współpracuje ze wspomnianym systemem M-TADS/PNVS Arrowhead.
W przeszłości problemy z oprogramowaniem radaru Longbow zgłaszali Koreańczycy. W 2018 pojawiły się kontrowersje co do skuteczności tych urządzeń z uwagi na usterki oprogramowania i zażądali przeprowadzenia napraw. Na 36 śmigłowców w użyciu jest 6 radarów. Ostatnio Korea Płd. zrezygnowała z zakupu kolejnych 36 wiropłatów.
Czytaj także: